סקר בתי הכנסת: מי העדה הנדיבה ביותר ומהן העליות הכי יקרות?

סקר חדשני מפרסם נתונים סטטיסטיים על הרגלי התרומות של מתפללי בתי הכנסת בישראל. אז מהו 'מדד המחירים למתפלל' וכמה באמת עומדים בו, מי העדה הנדיבה ביותר ומהן העליות הכי יקרות? (יהדות)

סקר בתי הכנסת: מי העדה הנדיבה ביותר ומי הכי פחות? (צילום: נתי שוחט, פלאש90)

לקראת ימי החגים מפרסם מיזם ״שקל הקודש - שילמתי, שכחתי״, נתונים סטטיסטיים על הרגלי התרומות של מתפללי בתי הכנסת בישראל.

מדד המחירים למתפלל

במהלך השנה האחרונה נרשמו באמצעות האפליקציה של "שקל החודש" כ-3.4 מיליון שקלים של התחייבויות ונדרים לבתי כנסת שונים. מתוכם מתועדים תשלומים, בכל אמצעי התשלום, של כ-3.3 מיליון שקלים. נתון המעיד על מוסר תשלומים גבוה של המתפללים (כ-98%) לבתי הכנסת.

מניתוח הנתונים עולה כי תרומה ממוצעת לבית הכנסת בגין קניית מצוות עומדת על 268 שקלים. כשבודקים את סכומי התשלום לפי סוג עליה מתבררת תמונה חדשה של טווח ה״מחירים״ לעלייה, כדלהלן:

עבור עלייה לתורה ל״כהן״ משלמים בבתי-הכנסת בישראל כ-104 שקלים בממוצע, בעוד שעליית "לוי" נמכרה בסכום הממוצע הנמוך ביותר - 53 שקלים בלבד. "שלישי", נמצאה כעלייה היקרה ביותר אחרי "מפטיר", ומחירה עומד על 105 שקלים. "רביעי" - 86 שקלים, ועליית ״חמישי״ - 95 שקלים בממוצע. לעומת זאת, עליית ״שישי" שנחשבת כ''יוקרתית'' אינה יקרה יחסית וזוכה לממוצע של 93 שקלים, ואילו "שביעי" עם 79 שקלים.

"מפטיר" היא העלייה החשובה ביותר והמחירים עבורה מזנקים במאות אחוזים, עם לא פחות מ-568 שקלים בממוצע.

ומה עם קניית הכיבודים הפופולריים? הכיבוד לפתיחת ארון הקודש והוצאת ספר התורה מקבל ''תג מחיר'' גבוה למדי של 1,022 שקלים בממוצע. הגבהת התורה בסיום התפילה - 355 שקלים בממוצע ו"גלילת התורה" - 196 שקלים בממוצע.

מי העדה הנדיבה ביותר ומי הכי פחות?

בהתאם לנוסח התפילות, נבדק מי היא העדה הנדיבה ביותר בישראל. ובכן, שימו לב: את המקום הראשון מקבלים בתי הכנסת בנוסח חב״ד (סידור 'תהילת ה'') עם 419 שקלים בממוצע לתרומה לבית הכנסת. אחריהם בתי כנסת בנוסח אשכנז עם 269 שקלים בממוצע, נוסח חסידי - 257 שקלים בממוצע, נוסח ׳אחיד׳ - 201 שקלים בממוצע, נוסח ספרדי - 196 שקלים בממוצע, ונוסח 'ספרד' עם 191 שקלים בממוצע. את הרשימה סוגרים בתי הכנסת בנוסח תימני עם 94 שקלים בממוצע לתרומה לבית הכנסת.

הטכנולוגיה ש"עושה סדר" בבית הכנסת

במסגרת המיזם, בתי כנסת מצטרפים למוקד "שקל הקודש" והמתפללים נהנים מאפשרות תשלום התרומות / ההתחייבויות / הנדרים לבית הכנסת באתר אינטרנט, באפליקציה ובמוקד טלפוני 24/6 בכרטיס אשראי ובתשלומים. בנוסף, המתפללים יכולים להתעדכן בכל זמן נתון ביתרת חובם ולקבל פירוט חשבון של התחייבויותיהם לצד קבלת הודעות תזכורת.

גבאים שהצטרפו לתכנית מדווחים על הקלה רבה בעומס התפקיד, כאשר כל התהליך ניהול התשלומים הפך אוטומטי, והנתונים זמינים כל העת באמצעות תוכנת "שקל הקודש לגבאי" במחשב או בסמארטפון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר