גזענות נוסח תשע"ו

צביקה כהן מאשים: תלמידות ספרדיות מופלות לרעה בירושלים

הוא בטוח שיש אפליה גזענית בירושלים כלפי בנות ספרדיות ועתירה לביהמ"ש לא מפחידה אותו, גם לא תסריט של "עמנואל 2". יו"ר ש"ס בירושלים צביקה כהן מדבר על הכל בראיון ל"כיכר השבת" (צפו)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

שערוריית הסמינרים • ראיון מיוחד: סגן ראש עיריית ירושלים צביקה כהן המחזיק בתיק החינוך החרדי בעיר, פוגש מידי יום את האפליה נגד בנות שנשארו בבית ללא מקום לימודים, כל חטאן הגדול, ברוב המקרים, הוא שהן נולדו למשפחה ספרדית. בשיחה עם "כיכר השבת" מדבר כהן על הכל: על האפליה שלטענתו יש מי שמנסה לטייח ולומר שהיא לא קיימת, מצהיר שילחם עד הסוף נגד סמינר 'הישן', לא מפחד מ"עמנואל2" ואומר שהכל בגיבוי נשיא מועצת חכמי התורה הגאון חכם שלם כהן.

בפתח הראיון מתייחס צביקה כהן למצב הנוכחי בירושלים, עם פתיחת שנת הלמודים תשע"ו ואומר: "בגדול ברוך ה' הילדות חזרו ללמוד. אחרי ככלות הכל, תקופה יפה של החופש הגדול. לפני כשבועיים חזרו הבנים, היום ברוך ה' חזרו הבנות. בסך הכל ילדי ירושלים חזרו ללמוד בצורה מסודרת".

"מי שמכיר את המספרים של ירושלים יודע להכיר ולהוקיר, מדובר במערכת חזקה, ברוכה, גדולה, ועל זה יבורכו גם אנשי העירייה, משרד החינוך וכמובן אנשי מערכת החינוך". מיד לאחר מכן עובר סגן ראש עיריית ירושלים להתעסק בנושא בנות הסמינרים, כאשר למעלה מ- 21 בנות נשארו בביתן: "אנחנו נמצאים ביום הראשון של שנת הלימודים. אין ספק שהנקודה הזו מעיבה על השמחה של החזרה של ילדי ירושלים ללימודים".

הביקורת של כהן מופנית בעיקר לסמינר "הישן" שסירב לשיבוץ של העירייה: "עצם הרעיון שאותן בנות עברו גם את תקופת הרישום, את תקופת השיבוץ וגם את השימוע שנערך לאותו מנהל סמינר הישן בירושלים, שם כפי שאתם יודעים שובצו על ידי ועדה מקצועית כ-21 בנות... לאחר מכן בית הספר הוזמן לשימוע במשרד החינוך, יש לי כאן את המסמכים. באותו שימוע הובהר למנהל שהוא מחוייב לקבל את הבנות".

צביקה כהן בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: כיכר השבת)

"אני פשוט לא מצליח להבין את ההתנהגות וההתנהלות של אותו בית ספר. בסך הכל מדובר בבנות שרוצות להיכנס וללמוד בכיתה ט'".

אומר לך הרב ישראל לוין, הוא אמר את הדברים גם ב"כיכר השבת" - 'אני מאוד מכבד את צביקה כהן שעושה עבודת קודש, אבל אין לי אפשרות להכניס 45 תלמידות בכיתה'.

"אני אומר לרב ישראל לוין כמה דברים בנושא. הרעיון הזה לא נכון - הכיתות אצלנו במגזר החרדי עברו את כל האפשרויות ההגיוניות. אנחנו עומדים מול משרד החינוך בדרישה מסודרת לבניית מאות כיתות בירושלים, חלקן מתחיל להתממש וחלקן האחר יתממש".

"בטווח הארוך הכנסנו את סמינר הישן למסלול של פרוגרמה במשרד החינוך בשביל שיהיה אפשר לבנות שם מאחורי המבנה. בטווח הקצר הזמנו את הרב לוין לאפשר למהנדסי העיר למצוא באותו המבנה שהוא נמצא בו כיום - שהוא לא מבנה קטן - מקום מסודר לכיתה נוכחית חדשה, ואני מצטער על כך שהוא נתן תשובה שלילית".

"אני רוצה להזכיר" מוסיף סגן ראש העיר: "שבשנה שעברה בכיתות הללו היו 50-52 בנות, השנה, אחרי השיבוץ שלנו הם לא יעברו את ה-44 בנות בכיתה. אם הרב לוין היה באמת מעוניין לפתוח כיתה נוספת אז הם היו מגיעים לפחות מ-40 בנות בכיתה".

אתה רואה פתרון באופק?

"בהחלט כן" אומר כהן: "יש החלטה של משרד החינוך, עיריית ירושלים והוועדות המקצועיות. אני מניח שראשי הסמינר הישן יתעשתו להם ויקבלו את הבנות, כי אנחנו לא נוכל להסכים בשום אופן בנוסחה של אחוזים ולא של מהות, יש הבדל בין המהות לבין האחוזים".

כשמדברים עם צביקה כהן על גזענות נגד בנות ספרדיות, הוא נשמע נחרץ. אין לו ספק שבנות ספרדיות מופלות לרעה בירושלים: "יכול להיות שזה פופולרי להגיד שהכל נחמד ומערכת החינוך נפתחה בצורה מסודרת, אבל את הנעשה אף אחד לא יכול לטייח. ישנה אפליה על רקע עדתי".

"אני אסביר את זה בצורה מאוד פשוטה. יום לאחר סיום תקופת הרישום בירושלים, שזה באזור ראש חודש אדר שעבר, מצאת פתאום כ-500 בנות שלא הצליחו להסתדר ברישום. תעיינו בשמות ותראו בדיוק האם יש אפליה או לא".

צביקה כהן קורא את העתירה של סמינר 'הישן' (צילום: כיכר השבת)

יו"ר ש"ס בירושלים ממשיך להסביר מדוע לדעתו יש אפליה על רקע עדתי: "פתחנו במשא ומתן עם ראשי הסמינרים, על פי מיון כזה ואחר, שהוועדות המקצועיות עשו. כשהגענו לשלב האמיתי, השיבוץ, הגענו ל-100 בנות וגם שם תעיינו ותראו שמבחינת מספרים ושמות תראו שהספרדיות נמצאות באופן הרבה יותר מאסיבי מאשר אחיותיהן האשכנזיות. כשהתקדמנו עוד קצת והגענו לבנות האחרונות - רובן ספרדיות".

"המכסות הללו הן פסולות" אומר צביקה כהן בנחרצות: "יש לאותן ראשי סמינרים מנוף ביד לשנות את דור העתיד שלנו. כשסמינר מדבר איתך בקריטריון ולא באחוזים, יש לו קריטריון ברור איך לייצב את בית ספרו, ועל פי הקריטריון הזה הוא רוצה לקבל את אותן בנות".

"אותן אמהות שיודעות שכבר בכיתה ו' בודקים את הבנות שלהן, איך מתנהלות בבית ובכיתה, הן יתייצבו לצד הקריטריונים, יש לאותם מנהלי סמינרים מנוף ביד לעצב את הדור הבא. כשהם בורחים מהמנוף הזה ונשארים עם אותו דבר, שהשכל והדעת לא יכולים לסבול אותם, אחוזים, אז הם מפספסים את העיקר. אתה יודע שלקחו בנות מקבוצה ב' לסמינרים שלהם רק בשביל לעמוד במכסות שלהם".

כאחד שבקיא בכל הפרטים, אתה בעצם אומר בצורה מפורשת: יש אפליה וגזענות במערכת החינוך בירושלים. יש פוליטיקאים חרדים שמנסים לטייח את זה.

"יש אפליה. סמינר שיגיע ל-40 אחוזי קליטה של בנות ספרדיות ותרעד הארץ הזו. לכן אף אחד לא יכול לטייח את הנקודה הזו".

בהתייחסו לעתירה של מנהל סמינר 'הישן' הרב ישראל לוין נגד השיבוץ של העירייה, אומר כהן: "אני הכי רגוע בעולם. הייתי יותר חושש אם זה היה קורה עוד שבועיים והבנות הללו, מסכנות, היו בביתן. אני מאוד שמח שבית המשפט הבין שהנושא דחוף, וכבר מחר נוכל לקבל תשובות".

'סמינר הישן' בירושלים (צילום: כיכר השבת)

כשכהן נשאל אם הוא חושש מ'עמנואל 2', הוא דוחה את החשש במקום: "תזכור, אנחנו מגובים עם גדולי ישראל. חכמי התורה ובראשם חכם שלום כהן, ראש הישיבה הגדול, שלאורו אנו הולכים ומתייצבים לצידו".

"היינו אצלו כמה פעמים והוא גיבה את המאבק וביקש שלא נתפשר. אז איזה "עמנואל"? ומדוע אלה שהולכים לבית המשפט לא חוששים מ"עמנואל"? מדוע אלה שמפרידים את אותן בנות ספרדיות לא חוששים מ'עמנואל'?".

"אגב" מוסיף יו"ר ש"ס המקומית: "בסך הכל ראשי הסמינרים בירושלים מבינים את זה, ולכן אין לנו בעיה אתם, הם קיבלו את הבנות בצורה מכובדת. הוויכוח שלנו היום הוא עם סמינר הישן. אין לנו כוונה לוותר. אין לנו מנדט לוותר על שום ילדה שראויה לבית הספר הזה ולוותר על הדור הבא שלה".

מחזיק תיק חינוך החרדי עובר לדבר ללבם של מנהלי הסמינרם: "אתה יודע מה קרה עם בנות שלא התקבלו בעבר? בנות ראויות, להיכן הן הגיעו בסוף? ילדה שהיא ראויה, מבית טוב, מצוינת מבחינה לימודית וערכית ולא קיבלו אותה רק בגלל שקוראים לה ביטון או בוזגלו, איפה היא מוצאת את עצמה בעוד שנה שנתיים, מקומות שאתה ואני לא יכולים לטייל שם ולהיות שם, אבל אותן בנות, חלקן נמצאות במקום הזה. ולכן אף אחד לא יטיף לי מוסר על "עמנואל 2" או "עמנואל 3" או כל מיני דברים אחרים שמפחידים".

צביקה כהן ונשיא המועצת הגר"ש כהן, בחודש האחרון (צילום: כיכר השבת)

כהן פונה למנהל סמינר הישן: "ירושלים הייתה מיוחדת, אני שולח את הרב לוין, שהוא לא ירושלמי והגיע לכאן רק לפני חודשים מעטים, ללמוד את התוכן הירושלמי, את החיבור, את ההבנה, את התפיסה, את הוויתור זה לזה, ופה אנחנו לא יכולים לוותר, לא בגלל שאנחנו לא וותרנים, אלא זה לא מנדט שלנו. מי יגיד לאותה אמא ויתרתי על בתך על אותו מקום שהיא ראויה לו".

צביקה כהן מעביר מסר ברור לנציגי ש"ס בכנסת ואומר: "חס וחלילה אם נראה שיש בעיה, אין לי ספק שקברניטי ש"ס עם שותפים נוספים יצטרכו לעבור לחקיקה בכנסת וזה לא יעבור לסדר יום".

"אני לא יודע אם זה יהיה רישום אזורי" הוא מדגיש: "הכל הולך ומתנהל על פי גדולי התורה, אנחנו לא עושים דברים מעצמנו. אני מקווה שזה יסתיים מחר ותוכל לבוא איתי יחד להורים להגיד להם 'הנה הבאנו אתכם ברוך ה' עד הלום, אנחנו מאחלים לך בהצלחה'".

כמה תמיכה קיבלת מיו"ר ש"ס השר אריה דרעי?

"אני חושב שאתה כאיש תקשורת יכול לספר לגולשים... יושב ראש תנועת ש"ס, שחזר במלוא עוצמה, יודע לתת גיבוי חזק מאוד. אחד הדברים שמטרידים אותו ומובילים אותו בכל הכוח בעולם אלו בנות הסמינר שלא מתקבלות רק בגלל שהן ספרדיות.

"אני נמצא בלשכה הזו בין היתר בגלל הנושא הזה. הוא דורש לדעת על כל בת תשובות. הוא מעורב ונותן גיבוי מלא ויבורך על כך".

מאחורי הדמות של צביקה כהן, כסגן ראש העיר, ראש עיריית אלעד, איש הפריפריה בטבריה, עומד אדם פרטי. יצא לי לשמוע לא מעט שיחות שלך עם הורים. איך אתה מתמודד עם זה ברמה האישית כשאתה שומע כל יום אבא או אמא שבוכים לך בטלפון. איך אתה מתמודד עם זה כבן אדם, לא כפוליטיקאי?

"אני אספר סיפור שלא בטוח שאני צריך לספר בפורום הזה. כשנכנסתי להיות סגן ראש העיר ירושלים והממונה על החינוך החרדי, ישבתי פה על הכסא הזה זה היה בסביבות חודש טבת, קצת אחרי חנוכה וקיבלתי גל נוסף של בנות עם האמהות שלהן שלא התקבלו בשנה הקודמת".

"ישבה פה אמא עם בתה והדמעות שלהן היו ביחד על הלחיים שלהן. אני הייתי עושה סיבוב בחוץ ונכנס כעבור כמה דקות לאחר שאני בעצמי הייתי בוכה בחוץ. קשה מאוד לעמוד מול הדמעות הללו, וזה אולי האנשים שמסרבים לקבל אותן, עם כל מיני טענות, חלקן מוצדק חלקן לא, אם היו יודעים על אותן דמעות ועל הזעקה מתוך הלבבות הטהורים של אותן בנות שגמרו כיתה ח', אין לי ספק שגם הם היו נמסים".

"אני פונה לכולם, זה הזמן לעשות חשבון נפש, ערב ראש השנה, קיבלת ילדה ראויה לסמינר, קיבלת דור שלם. יש לך זכויות.

צביקה כהן בראיון ל"כיכר השבת"

כשאתה אומר לאמא 'אין לי מקום', ואתה יודע בתוכך שבשיבוץ העירוני, ששם יושבים אנשים צדיקים, אנשי מקצוע שיודעים לבנות פרופיל על כל ילדה וילדה בצורה הכי מקצועית, הם יודעים מה קורה בתוך המוסדות, כשבונים פרופיל לילדה ואתה תסרב לקבל אותה בצורה לא מקצועית אלא בצורה לא עניינית, אין דבר יותר חמור ואכזרי מהדבר הזה לבת הזו, להורים שלה ולדור הבא שהיא צריכה להביא לעולם הזה.

"תודה רבה לכם" מסיים כהן את הראיון: "אני מודה לכם על הגיבוי הציבורי הזה. אנחנו ידינו נקיות, אין לנו עניין בבתי משפט, בקשתנו הצנועה הייתה לסמינר הישן - קבל את הבנות האלה ואל תגביה רחוק מדי, ואל תלך במעגלים רחבים מדי, בסוף תצטרך להתנצל על הכל וזה לא פשוט, ולא לעניין שהדבר הזה נמשך ונמשך על חשבון אותן בנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר