זה אפשרי: בית הספר הווירטואלי החרדי הראשון

"אמא נסעה ללודז' לקניות, נשארתי בבית עם העובדת הגויה, ואני לא מצליחה להיכנס לכיתה" - זו לא פיסקה מספרון 'מחניים', אלא אפיזודה מבית ספר וירטואלי לילדים חרדים. הכירו את המוסד שמחבר בין בית ספר, לאינטרנט לילדים חרדים • ראיון (חינוך)

חיה כהן | כיכר השבת |
משה, יפן. תלמיד 'בית ספר נט' (צילום: סדרת הספרים ילדים בשליחות)

חיה בויארסקי היא נערה המתגוררת באוטווה, בירת קנדה. הוריה, הרב חיים ויוכבד היו טרודים בהכנות לקראת חגיגת בת המצווה של בתם, אך דבר אחד ידעו בוודאות שיחסך מהם: הם לא יצטרכו לטרוח בעריכת שולחן מיוחד לבנות כתתה של חיה. ולא כי חיה תלמידה דחויה, חלילה. להפך, היא פופולרית ואהודה מאוד בין חברותיה לספסל הלימודים, אך הוריה לא חשבו לרגע כי אי מי מהן תעשה ולו מאמץ קל להשתתף במסיבה.

מדוע? הסיבה מרתקת: חיה לומדת בכיתה ו' ב'בית-ספר נט'. בית ספר וירטואלי המיועד לילדיהם של שליחי חב"ד המתגוררים הרחק מכל ריכוז יהודי או שאין באזור שליחותם מוסד חינוכי ברמה רוחנית מתאימה. הקהילה הקרובה ביותר למקום מגוריה של חיה נמצאת במרחק נסיעה של כמה מאות קילומטרים, במונטריאול וטורונטו.

מחלקת 'חינוך ילדי השלוחים' של משרד השלוחים העולמי של חב"ד-ליובאוויטש ייסדה את בית הספר הייחודי, כמענה חינוכי-חסידי הולם לילדי השלוחים בכל מקום בעולם. ומה שהתחיל כפרויקט חינוכי עם 5 ילדים, צמח במהירות וכיום מונה 923 תלמידים בבית-הספר לבנים לזכות מאייר וליליאן ניגרי ובבית-הספר לבנות, ושני בתי הספר מחולקים ל-3 מחלקות: דוברי עברית, דוברי אנגלית ודוברי אידיש, עם צוות מורים נפרד לשליחים הצעירים וצוות מורות נפרד לשליחות הצעירות, מורים בעלי תעודה הוראה, עם תואר ראשון ושני.

איך מתנהל עסק מאתגר כזה? הכירו את חוי קסטל (32), מנהלת זו השנה השביעית את 'בית-ספר נט' שעל ידי 'משרד השלוחים'.

"אני מכירה מקרוב את הצרכים של ילדי השלוחים. כבת הצעירה מבין 17 אחים ואחיות המשמשים כולם בשליחותו של הרבי ברחבי העולם; סין, צרפת, גרמניה, אלסקה, טקסס, אוקראינה ועוד ועוד" היא מונה, "הבדידות של הילדים הצעירים והצורך שלהם בחברים בני גילם שדוברים את שפתם, מוכרת לי מאד, מה שמסייע רבות בניהול בית ספר שכזה".

יום הלימודים מתחיל בכל בוקר בשעה 9:00 ומסתיים בשעה 15:00, לפי שעון ישראל. וכל הילדים דוברי העברית מ-23 המדינות מתאימים את עצמם לזמנים. כדי לשמור על אחידות במצלמות, ההנהלה ממליצה לתלמידים להקפיד ללבוש חולצה תכלת או לבנה.

(צילום: סדרת הספרים ילדים בשליחות)

"יש לנו תלמידה בשם מירי המתגוררת בסאלטה שבארגנטינה. היא קמה מידי בוקר בשעה 5 לפנות בוקר כדי להיכנס לכיתה וללמוד יחד עם בנות גילה. היא מדליקה הרבה אורות בבית וגם אמא שלה מתעוררת יחד איתה, כדי ליצור תחושת בוקר ערנית ללימודים. מירי תמיד נהנית להראות לנו במצלמה את החושך של סלאטה בשעה שאנו לומדות חומש. ובצד השני של הגלובוס, יש תלמידות מטוקיו שביפן, שמתחילות את יום הלימודים כשאצלן כבר אחר הצהריים ומסיימות בשעת ערב מאוחרת - 11 בלילה. את שיעורי הבית הן מכינות למחרת בבוקר. תלמידות אלו לא משתתפות בלימודי יום שישי, כיוון שכאשר אצלן השבת נכנסת, אצלנו מתחיל יום הלימודים".

גם לאחר סיום הלימודים, התלמידים נשארים בכיתות הווירטואליות עוד זמן רב, לשוחח עם החברות/חברים, להכין שיעורי בית, להתכונן למבחן או סתם לתכנן את המסיבה הבאה או המפגש האמיתי הבא.

ילד חרדי דווקא כן יכול לשלב בין בית ספר ואינטרנט

האם אלה לא שני קווים מקבילים, בטח לילד חרדי, בית ספר ואינטרנט? איך מגשרים על הפער הרעיוני בין מה שמייצג בית הספר, כמוסד חינוכי, לבין האינטרנט וישיבה ממושכת מול מחשב?

"בימי בראשית של ה'בית ספר נט' התחלנו בכלל בטלפון" אומרת קסטל, "קבענו מועדים מיוחדים, היה מספר טלפון קבוע של 'שיחת וועידה', ובשעה הנקובה המורה והילדים היו מחייגים והיו לומדים כולם באמצעות הטלפון. את דפי העבודה היינו שולחים לתלמידים דרך האימייל, להדפסה.

לאחר תקופה, כאשר היה ברור שחייב להתבצע שדרוג, כיוון שילדים בני 6 ובני 7 מתקשים ללמוד ולשמור על ערנות לזמן ממושך דרך הטלפון, ללא אפשרות לראות את המורה והחברים. ואז הוחלט להעביר את השיעורים לרשת האינטרנט. כל הילדים והילדות לומדים ממחשבים מסוננים, רימון ואתרוג נותנים שירות מצוין בחו"ל. מעבר לכך, התוכנה שילדי ה'בית ספר נט' משתמשים בה, נרכשה יחד עם תוכנת ביטחון" מדגישה קסטל.

לדבריה, "כאשר ילד נכנס לתוכנה של ה'בית ספר נט', יש לו תוכנה מקבילה נוספת - תוכנת הביטחון, שנועלת לו את השימוש במחשב, ומאפשרת לו לתפעל אך ורק את התוכנה של ה'בית ספר נט', כך שבזמן הלמידה בשיעורים הילד לא יכול לעשות דבר מלבד ללמוד ב'בית ספר נט'. מעבר לכך, ילדי השלוחים הינם ילדים מחונכים ויראי שמים באופן מיוחד, שגדלים על הידיעה הבסיסית שכל דבר נברא כדי שנעלה אותו לקדושה. כל מהותם במקום שליחותם, היא להעלות לקדושה את הסביבה, ובדיוק כך הם ממשיכים לפעול גם כשהם בבית פנימה מול המחשב. מעלים לקדושה את האינטרנט ולומדים באמצעותה לימודי גמרא, משנה, הלכה וחסידות".

איך מתנהלת הכיתה - המורים מתמודדים עם בעיות משמעת? ומה קורה אם, נניח, ילד שוכח שיעורי בית?

"בית ספר אינטרנטי זהו בית ספר לכל דבר ועניין" מסבירה קסטל, "כלומר, חינוך פורמלי המתבסס על תכניות לימודים, מערכת שעות, ספרי לימוד, מבחנים, תעודות, אספות הורים וכל מה שנדרש ממוסד חינוכי. כמו כן, קיים גם החינוך הבלתי פורמלי, באמצעותו אנו מקדמים את הצד החברתי והחסידי של הילד - התוועדויות בתאריכים מיוחדים בחסידות, מסיבות סידור, מסיבת בת-מצווה, ימי הולדת, טיולים, שבתונים משותפים ועוד ועוד".

(צילום: סדרת הספרים ילדים בשליחות)

"כיוון שהלימוד הוא באמצעות מחשב, הבסיס ההכרחי בכל השיעורים הוא האטרקטיביות. כל מורה משקיע שעות ארוכות בהכנת השיעורים, כדי ליצור עניין ולשמור על ערנות בקרב תלמידיו. על כן, החלק הפורנטלי ימשך 15 דקות בלבד, כאשר מיד לאחריו המורה ישתמש בדרכי הוראה חלופיות בכדי להקנות את החומר מתוך עניין וחשק לתלמיד, כמו למידה בחברותות, המחזת הנלמד, או שיר. צוות המורים שלנו מתמקצע בתחום וכבר צבר מגוון רעיונות ייחודיים לגיוון השיעורים ב'בית ספר נט'".

הסיפורים הקטנים ששווים הכל

"בית הספר מורכב כולו מסיפורים ואפיזודות מרגשות" אומרת קסטל, ומספרת: "אחת המורות ביקשה מהתלמידות להוציא את חוברת הלכות נטילת ידיים שעבדו בה בשיעור האחרון. אחת הילדות הצביעה וסיפרה, שהיום אין לה את החוברת, כי אתמול הגיעה חברה לבית חב"ד, והיא הראתה לה איך נוטלים ידיים, ובגלל שהיה נראה לה שהחברה לא תזכור איך לבצע זאת בבית, היא נתנה לה את החוברת שתלמד בבית, ותחזיר. לשליחה הצעירה, זה היה נראה ונשמע טבעי לחלוטין ללמד את החברה ולתת לה משלה".

לעתים קרובות נתקל הצוות הטכני במקרים משעשעים למדי. "קרה פעם שצלצלה אליי תלמידה בכיתה ב", מספר מנחם הטכנאי, "היא נשמעה לחוצה מעט. 'אמא נסעה ללודז' לקניות. אני נשארתי בבית עם העובדת הגויה', נשמע ממנה התיאור כאילו נלקח מספרון של סיפורי צדיקים. 'אני לא מצליחה להיכנס לכיתה'". אחרי הסברים מפורטים אפשרה הילדה לטכנאי מהארץ לשלוט מרחוק במחשב ולהכניסה בחזרה לכיתה.

"יש דברים שנשלחים לתלמידים מראש. מבקשים מהם לשגר לחבריהם 'משלוחי מנות' זמן רב לפני פורים כדי שהם יגיעו ליעדם בזמן. פעם קרה אצל אחד הילדים שהדלת נפתח במהלך חג הפסח והשליח מופיע לעיניהם עם 'משלוח מנות'..." מחייכת קסטל.

בשנים האחרונות, מפעל השליחות החב"די גדל והתעצם במאות אחוזים, ומספר הילדים שגרים במדינות נידחות ורחוקות וזקוקים למוסד חינוכי, עבר את ה-1,000. "הצורך במענה דחוף היה הכרחי" מסכמת קסטל, "הטכנולוגיה השתפרה לאין ערוך והרבי תמיד עודד אותנו להשתמש בכל דבר לטוב ולקדושה - ובית הספר הווירטואלי הוא גולת הכותרת של העניין הזה".

(צילום: סדרת הספרים ילדים בשליחות)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר