ראיון לאולפן כיכר TV

יוסף חיים שוואקי מדבר: "למדתי הרבה מאחי יעקב"; ומה הוא חושב על צריבות?

מדוע יוסף חיים שוואקי החליט לעבוד רק עם מעבד אחד על אלבום שלם, והאם הוא מתייעץ עם אחיו יעקב בבחירות השירים? גבי כץ אירח אותו לראיון באולפן כיכר לרגל השקת האלבום החדש (מוזיקה)

גבי כץ | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

הזמר יוסף חיים שוואקי שהשיק לאחרונה אלבום חדש - "הכל לטובה", מספר בראיון ל"כיכר השבת" על תהליך העבודה על האלבום, על המלחינים, על תופעת הצריבות וההורדות ברשת וגם על אחיו יעקב

"על הדיסק הזה עבדתי במשך שנה, רציתי לעשות את זה שונה מכל הדיסקים שיוצאים היום, לגעת ברגש, וגם להיות עדכני, להיות מאד מגוון, כל שיר שבחרתי בדיסק הזה יש לו כתובת מסוימת, שירים בסגנונות הישיבי'ש, חסידי, ונגיעות מזרחי, וחלק מודרני, אמריקאי ומוזיקת עולם".

במונחים של הפקה , כמה זמן עבדת על האלבום הזה?

"בחירת החומרים היא לא עבודה יום יומית ולכן קשה להגיד כמה זמן,זה לקח זמן אבל היו תקופת זמן של שמיעת המון חומרים, ועד שהיו לנו את כל ה-10 שירים ביד... ההפקה לקחה בפועל כשנה, בכדי להקליט את החומר ולהגיש אותו בצורה המושלמת והנכונה ושהקהל יבין שזה שילוב של מסחרי אבל עם חיד'וש".

שמתי לב שלקחת מעבד אחד לכל האלבום הזה ולא כמו אחרים שהולכים עם כמה מעבדים באותו אלבום.

"האמת, שרציתי להיות מגוון גם עם מעבדים,- "ניסיתי ולא הצלחתי" ודווקא יואלי דיקמן, בתור החבר הכי טוב שלי ומייעץ לי בלי קשר להיותו מעבד את ההפקה הזו דחף אותי ואמר לך תנסה בשירים אחרים עם עוד מעבדים שיהיה מעניין".

"באמת הלכתי למעבדים אחרים ובסוף שמעתי מה הם עשו, וחזרתי אליו, כי הרגשתי שזה לא מושלם, ובאופן כללי: יואלי, מחובר אליי מאד והכי מבין אותי מבחינה מוסיקלית ויודע כבר בכתיבה מה ואיך אני יבצע ואיזה ניואנסים אני יביא, וזה מדהים".

יוסף חיים שוואקי (צילום: יח"צ)

בוא נדבר על הלחנים, אני רואה פה מלחינים מגוונים. חלקם חדשים שפעם ראשונה מלחינים שיר לזמר אלבום, ויש גם הפתעה מעניינת, מלבד הר' הלל פלאי שכולנו מכירים יש פה גם את אחיו, מלחין בשם נח פלאי שהלחין באלבום הזה את השיר "ותן בנו", ספר לנו עליו.

"נח פלאי הוא טאלנט מאד גדול, הכרתי אותו בלחן שעשה לראשונה בקומזינג הראשון של תזמורת המנגנים, ואמרתי לבן אדם הזה יש לו משהו! ובאלבום הזה, שמענו המון שירים אני, המנהל אישי ויואלי, ואני חייב להגיד שבכוונה לא הלכתי למלחינים מה שנקרא מה"טופ" שבהם ועם "שמות" גדולים, כי היה לי חשוב לגלות מלחינים צעירים וחדשים או פחות מוכרים ובעיקר למצוא חומר טוב, ואגב ,לחן טוב יכול לבוא גם מילד בן 10.

צופי "כיכר השבת" מכירים את אחיך (יעקב שוואקי), האם התייעצת איתו בדיסק הזה לגבי שירים, לחנים, או טקסטים מסוימים? השמעת לו?

"האמת שלא, אני אוהב להפתיע אותו, לבוא עם משהו מוכן... זה נחת גדולה בשבילי, כי הוא אחי הגדול ואני מאד מכבד אותו. הוא לימד אותי הרבה דברים בשירה ואני רציתי להפתיע אותו ולהשמיע מה עשיתי, יצא לי להשמיע לו סקיצות והוא שאל אותי; אוקי, אז לאן אתה לוקח את זה? ואז כשאני מגיע בסוף אחרי שזה מוכן כבר - זה הנחת שלי".

יוסף חיים מוסיף: "האמת שקצת קשה, כי הוא בחו"ל ואני אוהב להשמיע סקיצות עם דיסק ולשבת על זה, הוא אמנם מגיע הרבה לארץ אבל אז הוא בלוח זמנים צפוף ועסוק בין המופעים לג'טלק שלו ולפגישות, כך שקשה לשבת בנחת על זה. כמובן ששלחתי את האלבום למשפחה שלי בחו"ל, זה כבר הגיע!".

יואלי דיקמן. עיבד את כל האלבום (צילום: יעקב גרוס)

בוא נתמקד בשיר הנושא של האלבום – הכל לטובה, יש טרנד כזה בשנים האחרונות לכתוב שירים אופטימיים, אמוניים, כמו אנחנו מאמינים, יש תקווה, מי שמאמין, שגורם לאנשים להתחבר ולאהוב את הטקסט. השיר הזה - הכל לטובה - כתב אותו המנהל האישי שלך ישראל דיסלר. לדעתך זהו הטריגר שגרם לשיר הזה להפוך באמת ללהיט היסטרי בארץ ובחו"ל? הבנתי שיש סיפור מאחורי השיר, ספר לי.

"כולם רוצים תשובות קצרות, אבל אני אנסה לספר את הסיפור המלא: אנחנו ברעיון חיפשנו מילים ופסוקים מעניינים להביא למלחינים שילחינו לנו, שרוליק דיסלר התקשר אליי יום אחד הרבה פעמים ולא עניתי לו, חזרתי אליו, ואמר לי שנפל לו רעיון לשיר, הוא שם את הרכב בצד וכתב מילים".

"זה היה בתקופת מבצע "צוק איתן" שבעקבות שלושת הנערים שנחטפו וכו' פרצה המלחמה ואז גילו את המנהרות, שח"ו היה יכול להיות אסון גדול אם הם לא היו מתגלות, ואז הייתה הרגשה שהנערים האלו היו קורבנות ציבור בשביל שאנחנו נגלה את המנהרות וכו' וזה היה הרעיון שהכל לטובה. יואלי שלח לי הודעה בלילה, זה מילים "פצצות" ואני אשב על זה. וכמובן הוא הלחין ועיבד ויצא השיר הגדול הזה".

יש איזה גו'ק מסויים אצל הישראליים להביא לאירועים דווקא זמרים מחו"ל, ואתה כידוע עשית עלייה לארץ לפני כמה שנים. זה לא פוגע קצת באירועים פה?

"(צוחק. ג.כ) המון ישראלים חושבים שאני גר בחו"ל ועדיין לא יודעים שאני גר בארץ... אני גר ברמת בית שמש ואני לא נמצא בביצה הישראלית, אז יש שאומרים שלא עשיתי עלייה בכלל כי רמת בית שמש זה הרבה אמריקאים... כך שאני נתפס עדיין כחוצניק..."

(עטיפת האלבום החדש של שוואקי)

מה היה בעצם הרעיון לעלות לישראל, אידיאולוגי או כלכלי?

"גם וגם, אמרתי לעצמי שאני אעשה שנה ניסיון לראות האם המגורים בארץ יתאימו לי בכלל, ידעתי שהמשפחה של אשתי תעבור לפה יום אחד אבל באתי לפה לקיץ אחד לכמה הופעות בצפון ופשוט נהנתי מהמוסיקה שיש פה באירועים... אנשים היו מדהימים למרות מה ששמעתי על "הישראלים". כשחזרתי לחו"ל הבנתי שישראל זה עולם אחר לגמרי, ואז החלטתי לעלות לארץ".

בוא נדבר על הכדאיות בהוצאת דיסקים , ומה דעתך על תופעת הצריבות?

"אני לא רוצה להגיד שזו גניבה ולא לצרוב, ולהיות מהאנשים והזמרים שאמרו והזהירו את הציבור שזה אסור וזה לא עזר כלום. אני לא חושב שזה יתרום לי שום דבר שאני יגיד את זה שוב. מי שיצרוב שיהיה לו בהצלחה, אין לי מה לומר לו אלא שהשקענו הרבה כסף וזמן על האלבום הזה, ושיחשוב על זה".

"אני אסביר קצת: זה קטע של לצחוק ולא לבכות... זה מתחיל מהאנשים שחושבים שכשמקליטים דיסק זה כמו בחתונה, מקליטים את כל התזמורת עם הזמר וככה זה יוצא, לאנשים האלה אני אומר שילכו בסוף החתונה ויבקשו מהסאונדמן את ההקלטה של האירוע... יש את התירוצים הידועים שהזמר יודע שכולם צורבים ולא מתכוון בכלל להרוויח ממכירת דיסקים אלא מהופעות שזה גם לא נכון".

האח, יעקב שוואקי. "לימד אותי הרבה דברים" (צילום: דוד לף - יח"צ)

לא כדאי לשנות גישה ולהסתכל בזווית כלכלית יותר - לתת לאנשים לצרוב אלבומים בכדי שזה יהיה כרטיס ביקור ולבנות על האירועים שיבואו מזה?

"מי שצורב, לא מזמין אותך לאירוע ולא הולך ומשלם להופעות שלך... מי שמעריך מוסיקה ואוהב אותך ומזמין אותך לאירוע הוא מאותם אנשים שיקנו את הדיסק כי הוא מבין איך השוק הזה עובד, וקונה כדי לתמוך הלאה, אם זמר מוציא מוסיקה טובה בדיסק ולא רק שיר אחד או שניים הוא יכול למכור יפה" (כמובן פחות ממה שהיה פעם)".

"ואגב, אני יכול להבין איזו מחשבה שהרבה אנשים אומרים לעצמם על דיסקים; יש שם בסה"כ איזה 3 שירים טובים ואין עוד חומר, אז בן אדם אומר לעצמו .. 'למה אני אשלם על דיסק שלם אם אני מקבל רק 3 שירים...?' פה באלבום הזה אני הבאתי משהו מיוחד ואני מאמין שאנשים יידעו את זה, ולכן מספיק לי אחוז קטן מהאנשים שיעריכו ויקנו את האלבום ובשביל האנשים האלה אני ממשיך לעשות את מה שאני אוהב והלב שלי מחובר. לדעתי יהיה תמיד את האנשים הטובים שימשיכו להעריך מוסיקה ואמנים וירכשו דיסקים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר