הסערה בגני "מגן הלב"

"אמרו לי אם את לא חותמת נגד הוועד, את לא פותחת גן"

שנת הלימודים בגני החינוך המיוחד "מגן הלב" באשדוד טרם נפתחה, לאחר שהגננות פוטרו בשל הצטרפות להסתדרות - פיטורין שבוטלו היום בביהמ"ש. בראיונות בלעדיים הן מספרות על מסכת הלחצים ועל הקשיים. (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח באלול תשע"ה | 02.09.15
(צילום: כיכר השבת)

הסערה ב"מגן הלב" - עובדות פוטרו, שנת הלימודים לא נפתחה: כשבועיים לאחר שנחשף סיפורן של עובדות 'מגן הלב' שטוענות כי פוטרו בעקבות הקמת ועד עובדים יחד עם ההסתדרות החדשה, שנת הלימודים לא נפתחה בחלק מהגנים ועשרות ילדים, בהם גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, נאלצו להישאר בבית.

בשעות הצהריים (רביעי) הורה שופט בית הדין לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, לבקשת ההסתדרות, על ביטול פיטורי העובדות על ידי ההנהלה ועל איסור לכל שינוי במעמד העובדים שהועסקו בשנה הקודמת וזאת, עד לדיון שייקבע בשבוע הבא לאחר שהממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה יכריע בשאלה האם ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג בעמותה.

עורך הדין אלעד מורג שייצג את החטיבה החרדית בהסתדרות בדיון מסר כי "בית הדין לעבודה מנע פגיעה קשה בעובדים שביקשו להתאגד כחוק, אנחנו שמחים ומאושרים עבור העובדות המסורות שתוכלנה לשוב למקום עבודתם ללא חשש".

כזכור, בשבועות האחרונים הודיעה ההסתדרות החדשה לעמותת מגן הלב באשדוד כי לאחר חתימה של מאות עובדות ועובדי הרשת, ההסתדרות החלה לייצג את העובדות במקום. מהלך שגרר לטענת ההסתדרות מסכת של לחצים על העובדות, שכללו גם פיטורי עובדים, שלטענת העובדות וההסתדרות בוצעו בעקבות ההצטרפות להסתדרות.

מנגד, בכירים במגן הלב עימם שוחחנו טוענים כי לא היו לחצים על העובדות, כשהם מצהירים כי כל עובד או עובדת שתאיים על עובדת אחרת בפיטורין, תפוטר לאלתר. במגן הלב אף מאשימים את ההסתדרות בהכשלת הליך הבוררות שקיומו אושר על ידי בית הדין לעבודה בבאר שבע, אליו פנתה ההסתדרות לאחר הטענות על הכשלת הוועד.

אלא של"כיכר השבת" נודע, כי בימים האחרונים החלו עובדי הרשת להיקרא לשיחות אישיות שם התבקשו לחתום על חוזים אישיים. משיחות שהגיעו לידי "כיכר השבת" ניתן לשמוע כי נאמר לעובדות כי באם לא יחתמו על חוזים אישיים, הדבר יגרום לפיטורין מידיים שלהן. מהלך שלטענת ההסתדרות נוגד את החלטת בית המשפט, אך לטענת רשת הגנים מבוצע כצעד הכרחי על מנת לאפשר את פתיחת שנת הלימודים, שכן עד היום הגננות לא היו חתומות על חוזי העסקה כלל.

בינתיים, הגננות שקיבלו הוראה מההסתדרות שלא לחתום על החוזים האישיים, מכיוון שלדברי ההסתדרות החוזים נועדו על מנת להכשיל את ההתאגדות, מצאו את עצמן בבית כשהגנים בהם הן עובדות נסגרו בהוראת הרשת ברגע האחרון, כשגם ההורים לא יודעים מה ילד יום. בינתיים הילדים נשלחו לגנים חילופיים, שם לטענת ההורים הם מרגישים "אורחים", מצב שפוגע בהתפתחות הילדים בעלי הצרכים המיוחדים.

בראיון בלעדי ל"כיכר השבת", מספרות שתי גננות העובדות ברשת על מצב בלתי אפשרי בו הן נתונות בשבועות האחרונים, על לחצים שמופעלים עליהן, על חוסר הוודאות ועל הילדים בעלי הצרכים המיוחדים שנאלצים להישאר בבית.

בראיון שקיימנו עם י', גננת ברשת מגן הלב מספרת העובדת על התקופה הקשה שעוברת עליה. "באותו התקופה של סוף שנה, הרגשתי כבר מאוד מרירות ומאוד מנוצלת. ואמרתי למנהלת עוד לפני שידעתי שבכלל מתנהל פה משהו, אמרתי שאני מרגישה שמשהו לא מתנהל פה נכון ונורמלי. שמחתי שהתארגנו, כי ראיתי שרק ככה אנחנו נוכל לפעול ביחד".

מה קרה בעקבות ההתארגנות?

הם פיטרו מלכתחילה את כולם.

כמו כל שנה?

אז זהו, אז שאלתי את המנהלת אם זה כמו כל שנה, והיא אמרה לי, כן, זה כמו כל שנה, זה הולך להיות כרגיל. האמנתי לכל מה שהיא אומרת לי. לכל מילה. הייתי מאוד נאמנה לה. לא הסכמתי אף פעם לעשות מאחורי הגב שלה שום דבר.

ומה קרה?

פתאום שמעתי שזה לא בדיוק כמו שהיא אומרת לי. היה שימוע, ואמרו לי שיש שימוע, אבל לא שמעתי את הפרטים. מתי, באיזה שעה. אני מרגישה שהרבה רימו איתי. ועשו פה הרבה דברים בערמומיות.

אמרו לך שאם תחתמי נגד ההתארגנות יחזירו אותך?

הגיעו כל מיני לחצים וטלפונים, שהם רצו שנחתום להם, למשוך את החתימה מההסתדרות. כל פעם הם שלפו כל מיני אנשים שיכולים להשפיע עלי בכל מיני צורות. אתמול, ברבע ל-12 בלילה אחרי שבתשע וחצי ידעתי שאני פותחת גן, עשיתי טלפונים להורים. ברבע ל-12 המנהלת אומרת לי, שמחר בבוקר המזכירה תגיע, ותחתים אותי על טפסים לפני שאני מתחילה לעבוד. אמרתי לה שלא, כי אמרו לי שאני לא חותמת. אז מי אמר לי? אמרתי 'אודליה', מי זו אודליה? אמרתי מוועד ההסתדרות. אז היא שאלה אותי אם אני מאמינה לכל השקרים האלה, ואם אני לא חותמת, אז אני לא פותחת גן. עד שאני לא חותמת אני לא פותחת גן.

גם ע' עובדת אחרת ברשת בעלת וותק של 13 שנים, מספרת ל"כיכר השבת" על הקשיים וחוסר הוודאות שמרחפים מעליה.

בעצם עכשיו פוטרת ואף אחד לא הודיע לך על זה?

"ממש ככה, זה נודע לי באקראי. אחר כך יצרתי קשר עם המנהל, שאמר לי, 'אין לי משרה בשבילך'. למה? "אין לי משרה"".

למה את חושבת שאין לך משרה?

"מישהו מגבוה. זאת התשובה. זאת ההחלטה. למה. לא הייתה תשובה, לא הייתה תשובה הוגנת. התחושה שלי הייתה של הלם".

בעלה של ע' מוסיף כי "מאז שהתאגדו, אותו מנהל, הוא מבחינתו, כאילו בגדו בו. הוא ממש הסתובב בעבודה, מה שהמורות מספרות, בימים האחרונים, כמו איזה חיית טרף שהוא ממש רוצה לאכול כל אחד ואחד. עצם שהתאגדו. למה? כי מבחינתו השליטה שלו הולכת ויורדת".

גם ההורים לילדים בעלי הצרכים המיוחדים שנסגרו לא יודעים מה לעשות, אחת מהאמהות מספרת ל"כיכר השבת" על הקשיים כהורה, ואומרת כי חלה נסיגה במצבה של הילדה בשל המצב, וכי הילדה מאוכזבת מאוד מכך שהיא אינה יכולה ללכת לגן.

האמא הביעה תמיכה בגננות, שלדבריה עובדות קשה מאוד, אך לעיתים לא זוכות לתנאים הראויים.

מרשת מגן הלב נמסר בתגובה: "הדברים משוללים יסוד כדלהלן: 1. שנת הלימודים נפתחה ב"ה כסדרה, למעט מספר כיתות בודדות, שלא נפתחו מסיבות טכניות. 2. הסיפורים על גננות שקיבלו איומים מפורשים, משוללים יסוד ואמת, והינם סיפורי בדים, שאינם ראויים לתגובה. 3. תכנית ההבראה שחלה על הגננות, נידונה בהסכמה עם הוועד, ועם נציגי ההסתדרות והיא תוצאה של הצעת עובדות למניעת סגירת הגנים. 4. העמותה לא מתערבת כלל בהתאגדות".

מההסתדרות החדשה נמסר בתגובה: ״הפנייה לבית הדין לעבודה נעשתה כצעד אין ברירה, בתגובה לצעדים כוחניים שביצעה הנהלת ״מגן הלב״ אשר נועדו לפגוע בזכויות העובדים בצורה קשה ולהפריע להתארגנות. ההנהלה פנתה לעובדים תוך איומים, פיתויים והפחדות ופגעה בפרנסת נשות אברכים שרק ביקשו צדק תעסוקתי".

"הנהלת העמותה, לצערנו איננה המעסיק הראשון בהיסטוריה שמנסה לאחז את דעת הקהל והציבור באשר ליחסו הנאור כביכול להתארגנות ולהסכם קיבוצי, ובמקביל נוקט צעדים תוקפניים נגד העובדים, לקיפוח זכותם להתאגדות".

"לענייננו, ההסתדרות התנהלה תוך שמירה על ניקיון כפיים, ואין לה מה להסתיר. אנו מוכנים לשחרר את ההנהלה מחובת סודיות במידה שהיא תסכים במקביל להעביר לידינו אישור כתוב לכך שאנו משוחררים מהסכם הסודיות עליו נציגי ההסתדרות נדרשו לחתום. אנו מקווים כי כך יוכח שוב כי ההסתדרות התנהלה בתום לב, במטרה להגיע להסכם קיבוצי הוגן״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר