המאבק נכשל

הישג לנשיא אובמה: בלוק חוסם בעד הסכם הגרעין עם איראן

נשיא ארה"ב הצליח להשיג תמיכה של 34 סנאטורים בהסכם עם איראן, מה שאומר שלמתנגדים אין אפשרות לעקוף את הווטו הנשיאותי. ג'ון קרי: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני נקודה" (מדיני)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
ברק אובמה (צילום: White House, Pete Souza)

הישג לאובמה, מכה לנתניהו: נשיא ארה"ב ברק אובמה הצליח להשיג בלוק חוסם בקונגרס להסכם הגרעין עם איראן, זאת לאחר שקיבל את תמיכתם של 34 סנאטורים. האחרונה להצטרף לתמיכה בהכם היא ברברה מיקולסקי, הסנאטורית הבכירה ממרילנד, שהודיעה הערב (רביעי) שתתמוך בהסכם הגרעין.

בכך הבטיח אובמה בלוק חוסם להסכם ובמידה והוא יטיל ווטו, למתנגדים לא יהיה רוב של שני שלישים בכדי לעקוף את הווטו הנשיאותי. "אף הסכם אינו מושלם, בייחוד לא כזה שבו נושאים ונותנים עם הממשל האיראני", אמרה מיקולסקי, "הגעתי למסקנה שההסכם הוא האפשרות הטובה ביותר לבלום את איראן מלהשיג פצצה גרעינית. משום כך, אצביע בעד ההסכם".

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נשא הערב נאום בפילדלפיה והתייחס להסכם הגרעין עם איראן: "שבוע הבא הקונגרס יתחיל להצביע אם לתמוך בהסכם הגרעין עם איראן, והתוצאה חשובה יותר מכל החלטה שקיבל הקונגרס בהיסטוריה האחרונה".

לדבריו, "ההסכם יהפוך את ארה"ב, ישראל, מדינות המפרץ והעולם לבטוחים יותר וישמור על כל האופציות פתוחות במידה ואיראן לא תעמוד בהתחייבויות. האלמנטים הבסיסיים של ההסכם יימשכו לא רק עשר או 15 שנה או 25 שנה, אלא יימשכו לעולם. אני אזים כאן את המידע הכוזב שמופץ על ההצעה שעליה יצטרך הקונגרס להצביע. לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. נקודה".

קרי שיגר עקיצה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "לפני שנתיים איראן היתה כבר מדינת סף גרעינית. ראש הממשלה נתניהו החזיק אז קרטון עם פצצה כדי להראות עד כמה תוכנית הגרעין מסוכנת ועד לאן הגיעה איראן. ב-2013 הוא חזר לבמת האו"ם והצהיר שאיראן רצה לעבר הפצצה לפני שהעולם יוכל לאתר אותה. ראש הממשלה אמר שהפריצה לגרעין היא של חודשיים. המסר של ראש הממשלה היה ברור: איראן הצליחה להיות מדינת סף גרענית. אנחנו היינו מודעים לזה והגבנו לזה. סנקציות לבד לא הצליחו לעצור את המצעד של איראן לפצצה. אז אובמה היה נחוש שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, והוא הצליח לא רק לעצור אלא להסיג את איראן מהשגת נשק גרעיני".

קרי הסביר: "אם איראן תחליט לרמות היא תצטרך לעשות יותר מאשר לקבור מתקן בעומק האדמה. היא תצטרך לבוא עם רשת אספקה מלאה וסודית, מקור סודי של אורניום, מתקן כרייה סודי, מתקן המרת אורניום סודי, מתקן העשרת אורניום סודי. המודיעין ומשרד האנרגיה שלנו מסכימים שאיראן לעולם לא תוכל להצליח במבצע תרמית כזה.

קרי הדגיש את מחוייבותו לביטחון ישראל ואמר: "לא אקבל שיעורים מאף אחד בנוגע לתמיכה בישראל. אני מודע לחלוטין לבחירה הקיומית שעומדת בפני ישראל. היא לא יכולה להרשות לעצמה לטעות בנוגע לביטחונה. אני לא מסכים עם נתניהו לגבי יתרונות ההסכם, אך אני משוכנע בכנות חששותיו וחששותיהם של הישראלים. ההסכם עם איראן זוכה לתמיכת העולם כולו עם חריגה אחת. שלום טוב ממלחמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר