לחסוך בחשבון החשמל: המדריך לבחירת מכשירי חשמל חסכוניים

חשבון החשמל יקר לכם? המוצרים הרבים שמלווים אותנו בכל רגע ביום זוללים יותר מדי חשמל? "כיכר השבת" מגיש מדריך מיוחד לבחירת מכשירי חשמל חסכוניים למטבח הביתי וגם למזגן (צרכנות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כמה כסף אנחנו מוציאים במטבח הבית? עכשיו עוברים לכם בראש התשלומים האחרונים על מכשירי החשמל, הוצאות הריהוט שהוחלף ואולי גם מחיר המזון בקניה השבועית. אבל ייתכן שלא שמתם לב לדבר אחד, שהמטבח הוא גם זולל החשמל הגדול בבית. נכון. יש גם את מכונת הכביסה והמזגן. אבל התנור, המקרר, הקומקום, הכיריים החשמליות המיקסר כשצריך אותו וגם מקפיא אם יש מהווים ביחד מקור רציני לזלילת חשמל וכתוצאה מכך גם להוצאות גדולות על חשבון החשמל.

כפי שאני נוהגת לומר בכל הזדמנות - החיסכון לא מתחיל עכשיו, הוא מתחיל בחנות מוצרי החשמל (או כל חנות אחרת). כדי לחסוך בחשמל לאורך זמן, חייבים לרכוש מוצרי חשמל איכותיים, אמינים ובעלי דירוג אנרגטי נכון. לפניכם מדריך לרכישת מוצרי חשמל חסכוניים באנרגיה בדגש על המטבח הביתי (אבל גם פיסקה מעניינת על מזגנים).

תנור אפייה

ברכישה – כמובן לרכוש עם דירוג אנרגטי חסכוני, ולהתאים את התנור לגודל המשפחה ולצרכיה. עדיף לרכוש תנור עם אפשרות טורבו, המאפשרת בישול ואפייה של כמה מאכלים בו זמנית. מומלץ שלא לחמם את התנור מראש, אלא אם כן נדרש בהוראות ההכנה של המאפה או התבשיל ולא לחמם בטמפרטורה גבוהה מהנדרש.

כמו כן עדיף להשתמש בטוסטר אובן או במכשירים קטנים אחרים לצליית בשר שמשקלו קטן מ-2 ק"ג. יש להימנע מפתיחת הדלת במהלך האפיה, ובנוסף לכך ניתן להפסיק את פעולת התנור כ-10 דקות לפני סיום תהליך האפייה ולנצל את החום הנותר לאחר כיבוי המכשיר תוך הימנעות מפתיחת דלת התנור.

כיריים חשמליות

ברכישת כיריים חשוב לבדוק את נתוני ההספק וצריכת החשמל של המכשיר הרשומים על גבי תווית אנרגיה המוצמדת למכשיר. לכיריים החשמליות יש יתרונות של נוחות, ניקוי קל, מהירות בישול ובטיחות. כשמכינים תבשיל המצריך בישול ממושך (יותר מ-40 דקות), כדאי להשתמש בסיר לחץ שכן החיסכון הוא משמעותי גם במשך זמן הבישול וגם בצריכת החשמל.

בנוסף יש להקפיד להשתמש בכלי בישול בעל קוטר מתאים לגודל ה"ראש" שעליו מונח הכלי בזמן הבישול, ושיהיה בעל תחתית ישרה ומכסה תואם (ולהמנע מפתיחתו בשעת הבישול). אפשר לכבות לפני תום הזמן, ולאפשר לסיר להתבשל על החום שנותר.

מקרר ומקפיא

אחד השיקולים החשובים ביותר בבחירת המקרר המתאים הוא נפח הקירור הדרוש (קיבולת). נפח גדול מדי יגרום לבזבוז אנרגיה, ואילו נפח קטן מהדרוש יהיה מוגבל ביכולת האחסון או ייאלץ אתכם להשקיע זמן רב בסידור, בהוצאה ובהכנסה של מוצרים. בנוסף, במקרה כזה הדלת נשארת פתוחה לפרקי זמן ארוכים וגורמת לבזבוז אנרגיה.

נפח המקרר נמדד בליטרים. למשפחה ממוצעת יתאים בדרך כלל מקרר בנפח של 600-500 ליטר. החליטו על יחס החלוקה הרצוי בין תא הקירור לתא ההקפאה בהתאם לכמויות המזון הטרי והקפוא שאתם צורכים.

המקררים כיום חסכוניים משמעותית מבעבר, אבל יש מקררים חסכוניים יותר. ניתן לראות זאת לפי דירוג צריכת החשמל שלהם. הדירוג מופיע במפרטי המוצרים ובתווית האנרגיה שמוצמדת למקרר ומצוין באותיות לועזיות מ-A החסכונית ביותר ועד לדרגה G הבזבזנית ביותר. על תווית האנרגיה לכלול גם את מספר הדגם.

בנוסף, מקררים המצוידים במדחסים שפועלים בטכנולגיית אינוורטר חסכוניים יותר בצריכת החשמל בשיעור של כ-30% ממדחס רגיל, וכך גם מקררים היברידיים. מקררים היברידיים גם נודעים בזכות בקרת טמפרטורה המדויקת שלהם.

קולט אדים ומאוורר

בבתים רבים כיום מותקנים מכשירים מסוג זה. במיוחד בבתים המעוצבים עם מטבח וסלון בחלל אחד, כדי למנוע התפשטות הריחות ואדי הבישול. בחרו במאוורר שגודלו מתאים לגודל החלל בו הוא עתיד לפעול, דאגו להתקנה מקצועית במיקום המתאים ביותר והקפידו שהמסנן של קולט האדים יהיה נקי מאבק ומשומנים אשר עלולים להגביר את צריכת החשמל.

קצת על מזגנים חסכוניים בחשמל

חוסכים כבר ברכישת המזגן: את החיסכון בצריכת החשמל של המזגן מתחילים כבר בחנות מוצרי החשמל. אם עדיין לא רכשתם אחד, כדאי להוסיף קצת כסף ולרכוש מזגן בטכנולוגיית 'אינוורטר'. מזגנים אלו חותכים בעלויות החשמל עד כ-30% (!).

להלן הסבר קצר על טכנולוגיית אינוורטר. אם אתם כבר מכירים אתם מוזמנים לדלג לטיפ הבא לחיסכון בחשמל:

כדי להבין מהו אינוורטר נסביר לרגע כיצד עובד מזגן רגיל. במזגן רגיל כאשר החדר מגיע לטפרטורה רצויה (נניח 24 מעלות) מתכבה המנוע והמזגן נשאר על מצב אוורור בלבד. לאחר שטמפרטורת החדר עולה על 24 מעלות, המזגן מגלה זאת (בדרך כלל לאחר חצי שעה) בעזרת חיישן ומתחיל שוב לקרר את החדר כדי להביא אותו למצב של 24 מעלות.

טכנולוגיית אינוורטר, לעומת זאת, מאפשרת למזגן להתאים את עצמו כל הזמן לטמפרטורה הרצויה, בעזרת חיישן מתוחכם יותר, כך המזגן אינו כבה והצריכה נותרת לאורך זמן יציבה ונמוכה. בעוד שמזגן רגיל צריך לאמץ את המנוע ולצרוך חשמל רב, כדי להוציא אוויר קר ברמה גבוהה מן הנדרש כדי שהחדר שכבר הספיק להתחמם יתקרר.

מעבר לחיסכון, צורת הפעולה של המזגן הרגיל גורמת לכך שהחדר יהיה קר במיוחד כאשר המזגן פועל, וחם מן הטמפרטורה הרצויה כאשר הוא כבה. אם כן, חוץ מצריכת החשמל הנמוכה יותר של האינוורטר, קחו בחשבון שהתחושה היא גם יותר נעימה.

• התייעצו עם בעל מקצוע רציני לגבי המזגן הנדרש לקירור החדר. זה נחמד לרכוש מזגן באינטרנט, בהוזלה של כמה מאות שקלים, אך זכרו שזו אשלייה, כי אתם תשלמו על כך בחשבון החשמל. מזגן קטן מידי לחדר גדול על מידותיו = יעילות נמוכה וצריכת חשמל גבוהה. איש מקצוע רציני יוכל לתת לכם, לאחר שיראה את החדר אותו אתם רוצים לקרר, את ההערכה הטובה ביותר.

אגב, לא חייבים לשלם כסף על ההערכה הזו. פעמים רבות חברות המזגנים נותנות את הייעוץ הזה בחינם. (אך הייעוץ הוא כללי. כלומר, כמה כוח צריך כדי לקרר X מטרים, ואינו לוקח בחשבון, את התנאים הספציפים של הדירה, למשל דירת גג, מבנה טרומי וכדו').

• זכרו לסגור חלונות ודלתות כדי שהחדר יתקרר מהר יותר.

• קרני השמש גם מבעד לחלון סגור מחממות את החדר. סגרו את התריסים או הווילונות, כך תוכלו להפעיל את המזגן במעלה אחת פחות בלא לחוש בכך.

• שימו לב לתקינות המזגן, החליפו פילטרים בזמנים הנדרשים (בממוצע: בקיץ פעם בחודש ובחורף פעם בחודשיים, או על פי הוראות היצרן), כך תרוויחו פעמים אוויר נקי יותר ותחושה נעימה, וכמובן גם חיסכון בחשמל.

הטיפים עד עתה מדברים על נצילות אנרגיה מקסימלית, אך ברכישת המזגן חשוב מאוד לשים גם לדירוג האנרגטי. הדרוגים נעים בין-G ל-A, כאשר דירוג A הוא החסכוני ביותר בצריכת חשמל. לאורך זמן העלויות הכרוכות בקניית מזגן בעל נצילות אנרגטית טובה משתלמות על ידי החיסכון הגדול בעלויות החשמל. אך כמובן יש לבדוק כל מקרה לגופו.

• מומלץ לפני הקיץ והחורף, לשטוף את היחידה החיצונית (המנוע). השטיפה תעשה על ידי מי ברז לא לפני שניתקתם את המזגן ממקורות החשמל. (רצוי להתייעץ עם טכנאי בו לפני פעולה זו).

• אם אתם גרים בקומת הגג והבית הופך לתנור, כדאי לבצע הלבנה בגג כך תמנע הקרנת חום מוגברת מן הגג.

רכשו עכשיו מכשירי חשמל חסכוניים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר