הזמן שלהם

"נכון שצריך ללמוד מחזנים אחרים, אבל לא להיות תוכי": חזנים מדברים

"כל חזן צריך שתהיה לו את האמירה, הרגש, ההגשה והנוסח שלו. נכון שצריך ללמוד מאחרים אבל לא צריך להיות תוכי" אומר אברימי רוט, חזן ותיק. וגם: איך זה להיות חזן כבר בגיל 18? (ראש השנה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בימים הנוראים החזנים הם מצרך חשוב עבור קהילות ובתי כנסת שונים ברחבי העולם. רגע לפני שהם עוברים לפני התיבה, בדקנו כיצד הם מתכוננים למעמד הגדול והנשגב ומהי התפילה שהכי מרגשת אותם?

החזן אברימי רוט: "אם יש מקהלה ומנצח, עושים חזרות. אפילו שכל שנה מתפללים את אותה תפילה, אני עובר קודם לכן עליה - זה טוב וכדאי. מקפידים לשמור על הקול. לפני ראש השנה צריך לתת למיתרים את המנוחה שלהם".

ראש השנה חל השנה ביום ראשון ורוט עשה את דרכו מספר ימים קודם לכן למקסיקו סיטי, שם יופיע בקהילת "רמת שלום", אלא שלמרות שבשבת הוא כבר יהיה במקום - הוא לא יופיע, בכדי לשמור על הקול לראש השנה.

לא מעט מגיעים להתפלל בבית הכנסת רק בימים הנוראים, "יהודים הם יהודים בכל מקום" אומר רוט, "כל יהודי כשמגיע ראש השנה... האווירה היא אותה אווירה של יום הדין. יש אנשים שמגיעים כל יום לבית הכנסת ויש כאלה שמגיעים רק בימים הנוראים. זה ההבדל בין הארץ לשם".

אברימי רוט (צילום: יח"צ)

רוט נחשב לאחד מוותיקי החזנים בארץ, בשל כך הוא נדרש לעתים לתת עצות לעמיתיו הצעירים הנמצאים בתחילת דרכם. "הטיפ הכי גדול הוא תהיה עצמך ואל תנסה להידמות למישהו אחר כי אז אתה נהיה לא עצמך וזה לא אמיתי והמתפללים מרגישים את זה".

הוא מחדד את דבריו: "כל חזן צריך שתהיה לו את האמירה, הרגש, ההגשה והנוסח שלו. נכון שצריך ללמוד מאחרים אבל לא צריך להיות תוכי".

"התפילה צריכה להישאר אותו דבר, ללא קשר לכמות המתפללים. צריך להסתכל על היופי שבבית הכנסת, כך למשל את ההשתתפות המתפללים כולם. בכל מקום יש ייחודיות שלו".

עבור רוט המעמד הכי מרטיט ומרגש נמצא דווקא בסוף תפילת נעילה, כשבית הכנסת מלא באנשים וצועקים יחד 'שמע ישראל', זה מעמד שכל פעם מחדש פשוט מרגש אותו. "ללא ספק כשאתה אומר בתפילת נעילה 'שמע ישראל' ואתה שומע אלפי איש יחד צועקים יחד, זה מעביר בך צמרמורת מטורפת. זו הרגשה בלתי ניתנת להסבר במילים".

יוסי שוורץ: בחו"ל המתפללים פחות דתיים

החזן יוסי שוורץ (24) שהחל את דרכו בתעשייה לפני שש שנים, אומר כי "מאוד חשוב להכיר את הקהל שיתפלל איתך". לדבריו, "חזן בסופו של דבר הוא שליח ציבור וצריך לדעת מה מצפים ממך".

"יש מקומות שמצפים ממך להגיע ולעשות קונצרט ויש מקומות שמצפים שתגיע ותשיר עם הקהל" הוא אומר, "כיום רוב מתפללי בתי הכנסת רוצים שתרים את הקהל שהקהל יתחבר לשירים".

יוסי שוורץ, חזן מגיל 18 (צילום: כיכר השבת)

שוורץ שיעשה את ראש השנה בצפון מיאמי ביץ' בבית הכנסת 'סקיי לייק', אומר כי יש שינוי משמעותי בין המתפללים בארץ לאלו שבחו"ל. "למשל בארצות הברית אתה נדרש להתמקד בשירים מסורתיים ולאו דווקא חסידים כמו שאנחנו עושים בארץ משום שהקהל שם רחוק מיהדות ומגיע להתפלל פעמיים בשנה בראש השנה ויום כיפור ולכן אנחנו צריכים לחבר אותו לתפילות מבית אבא".

גם הוא כמו רוט סבור כי יש שינוי בין קהל המתפללים בארץ למעבר לים: "בחו"ל המתפללים פחות דתיים. כשאתה נמצא במקום כזה שבו המתפללים נמצאים מהתחלה ועד הסוף ומשתתפים בתפילה - ההתרגשות מורגשת. יש התעלות רוחנית".

שוורץ נזכר בשנה הראשונה שבה שימש חזן בבית כנסת: "נדרשתי להגיד תפילת 'כל נדרי' ויצאתי באיחור מהבית. בסופו של דבר רצתי במשך חצי שעה והגעתי באפיסת כוחות. המאמץ היה גדול ואת זה לא אשכח".

עבורו התפילה הכי מרגשת בכל הימים הנוראים היא "הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ": "לייצג ציבור זו אחריות וזה הקטע שאני הכי מכוון בו. אם אתה אומר את התפילה הזאת בכוונה אז כל התפילה הולכת טוב וכן להפך".

איך מתכוננים לתפילות? שאלנו. "מבחינה קולית צריך להיות מוכן. לישון ואלו שצריכים להכין את הקול שלהם אז הם צריכים לדאוג לכך. ההתרגשות היא גדולה. פעם בשנה רוב בתי הכנסת מלאים והגבאים דואגים לחזנים טובים וזה הזמן שלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר