אאא

המעבר של בעלי המכוניות לשימוש בתחבורה ציבורית עלול להיות מהיר יותר מהמתוכנן: המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבראשה עומד רו"ח אביגדור יצחקי, עדכנה היום (ג') בישיבתה את תקנות החנייה במרכזי הערים. לדברי משרד האוצר, אליו עברה הסמכות ממשרד הפנים, "מטרת העדכון היא לצמצם את היקף מקומות החנייה למגורים, מסחר ולתעסוקה באזורים העתידים להנות משירותי הרכבת קלה וממערכות הסעת המונים, ובכך לתמוך ולחזק את השימוש במערכות תחבורה ציבורית, לסייע בפתרון בעיית גודש תנועה במרכזי הערים, לתרום להתחדשות עירונית ולאיכות חיים עירונית, להעלות את רמת איכות האוויר, ולראשונה לתת גם מענה גם לכלי התחבורה הדו גלגליים"

מאחורי ההסבר המלומד מתחבאת למעשה הודאה שתקנות החנייה במרכזי הערים לא עודכנו מאז שנת 1983, והן אינן תואמות את השינוים שחלו בתחבורה הציבורית או את הגידול שנרשם בשימוש בכלי רכב דו גלגליים. לפיכך, "התקנות החדשות, מתמקדות ביישובים בהם קיימת ו/או מתוכננת מערכת ציבורית להסעת המונים, וקובעות היקף חנייה מקסימלי מותר בקרבה למערכת הסעת ההמונים, הקטן משמעותית מההיקף הקבוע בתקנות שבתוקף, שכאמור הוא היקף מינימום. עוד נקבע כי מספר מקומות החנייה יקבעו על פי קרבתם לתחנות מערכות הסעת המונים". במילים אחרות, מספר מקומות החניה יגדל בקרבת הרכבת, תחנות האוטובוסים ותוואי הרכבת הקלה בתל אביב שנבנית בימים אלו, זאת על חשבון מספר מקומות החנייה שהיו פזורים עד היום ברחבי המטרופולינים.

במועצה הארצית מחדדים שבפעם הראשונה ישנה "התייחסות בתקנות גם למקומות חנייה לרכבים דו גלגליים (אופניים ואופנועים). התקנות קובעות תקן מינימלי של 100 מקומות חנייה לרכבים דו גלגליים בתחנות רכבת. בנוסף, כל מבנה מגורים יכלול מקום אחסון לאופניים בהיקף של לפחות זוג אחד לכל יחידת דיור".

במקביל, רכבת ישראל הודיעה על עלייה של 11.5% במספר הנוסעים מתחילת השנה (כ-35 מיליון בין ינואר לאוגוסט 2015), כאשר רק באוגוסט האחרון הגיע מספר הנסיעות בה לכ-4.8 מיליון, זינוק של 18% ביחס לאוגוסט 2014. יצוין שמתחילת אוגוסט החלה רכבת ישראל להפעיל עוד 14 רכבות ביום כדי להקל על ציבור הנכנסים והיוצאים ממטרופולין תל אביב, כך שלפי תוכנית החנייה החדשה מספר מקומות החנייה למכוניות ולכלי רכב דו גלגליים בתחנות הרכבת אמור לגדול משמעותית.