אאא

כמה חשוב להבין את הסימון על מוצרי המזון? הרבה יותר חשוב ממה שאתם משערים.  הבנת הסימון התזונתי והרכיבים שעל המוצרים היא מפתח לחיים בריאים יותר, לכך שלא יעבדו עליכם עם כל מיני סימונים מטעים היוצרים מצג שווא של בריאות (בעוד שהאמת רחוקה מכך) ולכך שתוכלו להתאים את המוצר לתזונה או לדיאטה שבחרתם. 

ובקיצור, הסימון התזונתי הוא למעשה "תעודת הזהות" של המוצר וכאשר נדע לקרוא אותו נכון ולהבחין בשונות התזונתית שבין המוצרים, נוכל לקיים בחירה מושכלת ובריאה.

מהו הסימון שעל המוצרים?

לפי צו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון), חברות המזון מחויבות לסמן על גבי אריזות המוצרים את המידע הבא:

1. שם המוצר.

2. תיאור המוצר.

3. הרכיבים.

4. ערכיו התזונתיים.

5. תכולת המוצר ומשקלו.

6. כשרות המזון.

7. תאריך ייצור ותאריך אחרון לשימוש.

8. הוראות אחסון וזהות היצרן וכתובתו.

שימו לב, חברות המזון חייבות לסמן על מוצריהן את הפרטים שלעיל, אי סימון הוא עבירה על החוק. ובמקרה של אי סימון אחד מן הפרטים (למשל 'כשרות המוצר', נושא שישנן חברות שמזלזלות בו) ניתן להתלונן, גם אצל החברה (כדי לקבל את הפרטים) או אצל גורמי האכיפה הרלוונטיים (מדור צרכנות נבונה ממליץ - באופן כללי - לפנות ל"מועצה הישראלית לצרכנות" שהיא עמותה ובדרך כלל עדיפה על "הרשות הממשלתית להגנת הצרכן"). 

ערכו התזונתי של מוצר נקבע לפי התפלגות הפחמימות, השומנים, החלבונים והנתרן (מלח) שבו.

כאשר נשווה בין שני מוצרים או יותר, נשתמש גם בטבלת הסימון התזונתי בגב האריזה (בה מפורטים הפחמימות, החלבונים, השומנים וכדו') וברשימת הרכיבים (בה מפורטים החומרים מהם עשוי המוצר) של המוצר.

רכיבים

מה זה רכיבים? רכיבים הם החומרים המרכיבים את המוצר. 

הרכיבים יופיעו בסדר יורד על פי כמותם. כלומר, המרכיב המשמעותי ביותר במוצר יופיע ראשון והמרכיב בעל הכמות הקטנה יופיע אחרון.

רשימת הרכיבים תציין באם המוצר מכיל חומרי הטעם, צבעי מאכל, חומרים מייצבים, חומרים מתחלבים, חומרים משמרים וחומרים מוספים אחרים. בדרך כלל החומרים המוספים הם חומרים המשמשים את תעשיית המזון: לשמר את המוצרים, לתת בהם טעם מלאכותי או צבע מלאכותי ולעצב את צורתם או מרקמם (למשל, שגלידה בטעם קפה העשוייה מביצים וסויה ללא פולי קפה - תהא במרקם שמנת ובעלת צבע קפה). 

כדי לדעת אם הרכיבים הרשומים אכן בריאים או לפחות לא מזיקים יש לבדוק כל מרכיב בנפרד. בדרך כלל,  לגבי רוב הרכיבים יש בויקיפדיה הרחבה אמינה למדי בעניין בריאות החומרים. 

פחמימות

מה זה פחמימות? מקור האנרגיה העיקרי לשרירים ומקור האנרגיה הבלעדי למוחנו.

צריכה יומית מומלצת: 45%-65% מהאנרגיה היומית (כלומר, מכלל המזון (קלוריות) שאנחנו צורכים במשך היום).

שומנים

מה זה שומנים? מגנים על רקמות ואיברים, מונעים את איבוד חום הגוף ומסייעים בספיגת ויטמינים במעי ובמערכת הדם.

צריכה יומית מומלצת: 30% מהאנרגיה היומית.

חלבונים

מה זה שומנים? אבני הבניין של תאים ורקמות בגוף (שרירים, איברים, עור ודם), תורמים לחיזוק המערכת החיסונית ועוזרים בחילוף החומרים.

צריכה יומית מומלצת: 15%- 20% מהאנרגיה היומית.

מלח (נתרן)

מה זה נתרן? מעביר אותות במערכת העצבים, משפיע על כיווץ והרפיה של השרירים, מאזן את רמת המלחים והנוזלים בגוף ומסייע בספיגת מים ורכיבי תזונה אחרים,

צריכה יומית מומלצת: עד כ-2,300 מיליגרם נתרן (כפית אחת של מלח).

חישוב הערך הקלורי של המוצר

אז איך מחשבים את הקלוריות שבמוצר?

הפחמימות, החלבונים והשומנים מרכיבים את סך האנרגיה המתקבלת מהמוצר. האנרגיה מחושבת ביחידות מידה הנקראות קילוקלוריות, או פשוט קלוריות.

כאשר החישוב הוא כדלהלן:

1 גרם פחמימה מספק 4 קילוקלוריות.

1 גרם חלבון מספק 4 קילוקלוריות.

1 גרם שומן מספק 9 קילוקלוריות.

נכפיל את כמות הקילוקלוריות של כל רכיב תזונה בכמותו במוצר, וסך ההכפלות הוא כמות האנרגיה הקיימת במוצר. קרי, 100 גרם פחמימות + 2 גרם שומנים + 10 גרם חלבונים = 458 קלוריות. 

תגיות על גבי מוצרים

לרוב, יסומנו המוצרים בתגיות שונות.  לא פעם חברות המזון משתמשות בתגיות באופן מעורפל או כזה היוצר מצג לא מדויק  לכן כדאי להיות מודעים לפירושן המדויק של התגיות, כדי למנוע אי הבנות מיותרות. 

ללא - מלכתחילה, המוצר אינו מכיל את המרכיב המצויין.

נטול - המרכיב המצויין הוצא במהלך הייצור.

מופחת/ לייט/ קל - המוצר מכיל עד שני שלישים מהמרכיב, לעומת תכולת המרכיב במזון רגיל.

מוצר דל קלוריות / דיאטתי / דיאט:

מזון מוצק דל קלוריות - מכיל עד 40 קלוריות ב-100מ גרם מזון.

משקה קל דל קלוריות - מכיל עד 20 קלוריות ל-100 מ"ל משקה, או 200 קלוריות בליטר משקה.

דל כולסטרול - מכיל עד 30 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מזון.

דל מלח (דל נתרן) - מכיל עד 100 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון.

דל שומן - מכיל עד 2 גרם שומן ל-100 גרם מזון.

"אינו מכיל גלוטן" - המוצר אינו מכיל דגנים ומוצרים של חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל.

ללא תוספת סוכר - המוצר אינו מכיל תוספת של סוכר, אך מרכיביו הטבעיים של המוצר עלולים להכיל סוכר.

טבעי - מוצר יסומן כ-"טבעי" רק במידה ואין בו תוספת של רכיבים או נעשו בו תהליכים המותרים בתקן בלבד - קירור, הקפאה, כבישה ואפייה.

מרכיבים טבעיים - המוצר מכיל בחלקו כמה רכיבים טבעיים.