המלחמה בטרור

דיסקין: "הקלה בהוראות הפתיחה באש רק תחמיר את המצב"

ראש השב"כ יובל דיסקין תוקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו והפוליטיקאים שהבטיחו הקלה בהוראות הפתיחה באש כמענה לגל הטרור וטען כי זה יסלים את המצב ויביא אף לפיגועי התאבדות (ארץ)

(צילום: מרים אלסטר - פלאש90)

המלחמה בטרור: בשבועיים האחרונים על רקע התגברות גל הטרור בעיקר של יידוי האבנים ובקבוקי התבערה, בירושלים וביהודה ושומרון, הבטיחו פוליטיקאים רבים ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי יפעלו להקלת הוראות הפתיחה באש כמענה לאיום, אך כעת ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין יוצא נגד זה.

בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו, טען דיסקין כי שינוי בהוראות הפתיחה באש שיוביל ליותר הרוגים ערבים, לא רק שלא ימנע את גל הטרור אלא ילבה את האש יותר.

"סוף מעשה במחשבה תחילה וגם שימוש בהרבה ניסיון", כתב דיסקין. "מי שחושב שיד קלה יותר על ההדק בדמות הוראות פתיחה באש מקלות, תגרום להפסקת טרור האבנים - טועה".

"הדיונים שמתקיימים היום (הוראות פתיחה באש, קנסות להורים, חקיקה נגד מיידי אבנים ועוד...) התקיימו כבר מאות פעמים בעבר.

לדבריו, "תופעות מתמשכות של זריקות אבנים, בקבוקי תבערה, פיגועי דריסה, דקירות ועוד, מעידות בדרך כלל על אווירה עממית קשה הנובעת מסיבות שונות ומורכבות של: מצוקה כלכלית, תגובה לאירוע/פיגוע קשה (למשל הפיגוע במשפחת דוואבשה בדומא), מתח בהר הבית, הסתה, תסכול ובעיקר - היעדר תקווה".

דיסקין מבהיר כי לדעתו "אין טעות גדולה יותר משפיכת דם נוסף ובמיוחד של אזרחים. נהפוך הוא. זה רק מסלים ומחמיר את המצב".

הוא מביא דוגמה וראיה לדבריו, "בשבועות הראשונים של האינתיפאדה השניה (אוקטובר 2000) בתקופת ההפגנות ההמוניות, זריקות האבנים המסיביות וידויי בקבוקי התבערה, יחס ההרוגים בין ישראלים לפלסטינים היה קרוב ל - 15:1 "לטובת" ישראלים! השימוש בנשק חם כנגד ההפגנות ההמוניות וידויי האבנים של אזרחי ישראל הערבים גרם לנזק מתמשך וקשה עד עצם היום הזה.

"האם זריקות האבנים נפסקו? נהפוך הוא. הכלל במזרח התיכון הוא ש"דם לא הופך למים". זה פתגם ערבי ידוע המבוסס על היסטוריה ארוכה. מה שקיבלנו היה "אווירת נקם", שנוצלה על ידי ארגוני הטרור השונים, שהפכה לתופעה של פיגועי התאבדות קשים ביותר, שלצורך עצירתם נדרשו שנים של יד קשה, סיכולים ממוקדים, אלפי מעצרים ודם רב מאוד בשני הצדדים".

דיסקין מוסיף: "גם בתקופת "האביב הערבי" משטרים שהפעילו יד קשה כנגד המפגינים ושפכו דם רב התמוטטו במהירות. זה הגביר את אש המהפיכה. דוגמאות? ראו מה שקרה במצרים וסוריה ותוניסיה...

"רק מדינה אחת שרדה את "האביב הערבי" עד כה. זו ממלכת ירדן. מדוע? מדיניות חכמה מאוד שעשתה הכל למנוע הרוגים בהפגנות, כולל איסור על נשיאת נשק חם על ידי כוחות הביטחון של הממלכה במהלך הפגנות. בירדן הבינו כי דם שיישפך ימוטט את השלטון.

"גם בישראל כבר הבינו בעבר שככל שיהיו יותר אזרחים ונערים הרוגים (שמטבע הדברים הם בדרך כלל המעורבים בארועים אלו) המצב רק יסלים. אני משוכנע שראשי המערכת הביטחונית דהיום, יודעים את זה היטב".

דיסקין מסיים את דבריו במתקפה קשה על הפוליטיקאים מימין ובהם נתניהו ושקד: "אני מציע לכל הפוליטיקאים הפופוליסטים שמוכרים לציבור סיסמאות זולות של "הוראות פתיחה באש מקלות" ו"יד קשה", לשקול שוב את המדיניות שלהם, כי היא תעלה לנו ביוקר. אני מקווה שהיועמ"ש לממשלה ישכיל לעמוד בפרץ ולמנוע את הדבר.

"זה הרבה יותר מורכב ובעיקר מצריך החלטות "לא פופוליסטיות" לטפל באווירה עממית כזו. אבל זה משתלם בסדרי גודל. לכולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר