הונאה שיטתית?

תביעת מיליונים: עבדו על החרדים עם "חולצות 100% כותנה"

בקשה לייצוגית בסך 30 מיליון שקלים מעלה טענות קשות על שוק האופנה החרדי. חברות פופולריות כמו "אקסוס" ו"O.H.H.A" מכרו ללקוחות חולצות עם הרכב בד שונה מהמתואר על התוויות (אופנה)

חיים אבני | כיכר השבת |
הונאה שיטתית? (צילום: שאטרסטוק)

הונאה שיטתית בחברות האופנה החרדיות? בקשה לתובענה ייצוגית בסך כולל של 30 מיליון שקלים שהוגשה על ידי עורכי הדין יחל בקר וישראל וולנרמן, טוענת להונאה שיטתית בחברות אופנה חרדיות שמוכרות לצרכנים ביגוד בעלי סימון של רמה גבוהה בחומרי הייצור - כשבפועל, לכאורה הבדים מורכבים בעיקר מפוליאסטר.

על פי כתבי התביעה שהוגשו נגד חברות האפנה החרדיות 'O.H.H.A' ו'אקסוס' (חברת 'אקסוס' מצויה בהליכי פשרה עם התובעים במסגרתם יוסר שמה מן התביעה) החברות מוכרות חולצות המסומנות כמיוצרות מ-100 אחוזי כותנה, כשפועל אחוזי הכותנה בהם נמוכים בהרבה. גם חולצות בעלי סימון של 70 אחוזי כותנה, מכילות על פי כתב התביעה אחוזים מעטים בהרבה של כותנה.

התובעים, לקוחות חרדים שלא האמינו להצהרה על התווית המסומנת בחולצות, שלחו את פרטי הביגוד למעבדת 'שנקר', שנחשבת לאחת מהאמינות בישראל, שם גילו כי הרכב הבד שונה מהמוצהר על התווית.

(צילום: שאטרסטוק)

לפי כתב התביעה, בדיקת המעבדה שנעשתה לחולצת כפתורים לבנה OHHA דגם TAILORED, שבתווית שלה נכתב כי ההרכב 100% כותנה – תוצאות הבדיקה של הרכב הבד: 38.7% פוליאסטר; 61.3% כותנה. בעוד שלחולצת כפתורים לבנה OHHA דגם TAILORED, בה הצהרת היצרן על גבי תווית תפורה לחולצה הרכב 65% כותנה, 35% פוליאסטר – תוצאות הבדיקה של הרכב הבד: 62.5% פוליאסטר; 37.5% כותנה בלבד.

גם במותג MAX LUREN של חברת 'ישא ביגוד' (OHHA) בו הצהרת היצרן על גבי התווית היא על הרכב 100% כותנה – תוצאות הבדיקה של הרכב הבד העלו כי ההרכב הוא דווקא 38.3% פוליאסטר; 61.7% כותנה.

גם נגד חברת אקסוס נטענו טענות דומות, כשעל פי התביעה בחולצת כפתורים לבנה של החברה דגם SLIM FIT, הצהרת היצרן על גבי תווית תפורה לחולצה הרכב 100% כותנה – תוצאות הבדיקה של הרכב הבד העלו: 38.3% פוליאסטר; 61.7% כותנה. נגד 'אקסוס' נטען גם כי העניבות הנמכרות בחנויות החברה נושאות תווית כביכול הן עשויות מ-100% משי, בעוד שהעניבות עשויות 100% פוליאסטר (למרבה הצער, אין מדובר בתופעה ייחודית לעניבות הנמכרות בחנויות אקסוס. אלא, מבדיקה שביצענו מתברר כי קרוב ל-100% מן העניבות הנמכרות בחנויות הביגוד ברחוב החרדי עשויות 100% פוליאסטר, או כותנה, כאשר רובן מסומנות כמשי).

חולצה של O.H.H.A (צילום: כיכר השבת)

בחברת 'אקסוס' אומרים כי הטענות שבכתב התביעה מתייחסות לחולצות ישנות שיוצרו ויובאו לארץ על ידי חברות אחרות ואילו חברת 'אקסוס' שמשה רק כמשווקת שלהן. לטענת גורם בחברה, מזה כשנה וחצי 'אקסוס' משווקת חולצות אותן היא מייבאת בעצמה וכל החולצות נושאות סימונים תקינים ומדויקים.

הקונים רוצים חולצות 'אל-קמט', לא חולצות 100% כותנה

גורם בכיר בענף עמו שוחחנו מספר ל"כיכר השבת" על מצב שנוצר בעקבות חוסר יושרה לכאורה של יבואנים מסוימים ששלטו בעבר בשוק ביד רמה והחליטו לשווק חולצות תחת הצהרות כי הן מיוצרות מכותנה בלבד, בעוד שהיבואן מכר חולצות המכילות גם חומרים אחרים על מנת לפתור את בעיית הקמיטות של חולצות הכותנה.

(צילום: שאטרסטוק)

לטענת אותו גורם, לאחר שניסו המשווקים לשנות את התוויות שהוצמדו על ידי היבואן, הם נתקלו במצב בעייתי בו לקוחות מחד לא רצו לרכוש חולצות שאינו 100 אחוזי כותנה, ומאידך גם לא רצו לרכוש חולצות כותנה אמתיות מכיוון שהללו מתקמטות במהירות. לדבריו, למשווקים לא נותרה ברירה אלא למכור את החלוצות עם התווית בה ההרכב נכתב כהצהרת היבואן, למרות שידעו כי היבואן מצמיד תוויות מזויפות לחולצות.

מחברת אקסוס נמסר בתגובה: "כתב התביעה מתייחס לחולצות שנמכרו בעבר על ידי חברת אקסוס ואינן נמכרות עוד על ידי החברה. החולצות האמורות נרכשו מיבואנים בארץ וחברת 'אקסוס' לא הייתה מעורבת בשום צורה בקביעת סימון החומרים השגוי. מזה כשנה וחצי חברת 'אקסוס' מייבאת את החולצות בעצמה וכיום הסימון על תוויות הבגדים הינו מדויק לחלוטין ומאושר בבדיקות מעבדה של מכון התקנים הישראלי".

חברת ישא ביגוד בעלת המותג HOOA בחרה שלא להגיב עניינית לטענות המובאות בכתבה, ומסרה: "OHHA מברכת את כל מתחריה אשר מביאים לפרסום חינם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר