ההונאה של פולקסווגן: האם גם BMW מעורבת?

הונאת הענק של יצרנית הרכב הגרמנית "פולקסווגן" מסרבת לרדת מהכותרות ויצרניות רכב נוספות חוטפות אש. דיווח: גם בדגמים של BMW התגלו ממצאים על זיהום אוויר חריג. כל הפרטים (רכב)

שרון מנדל | כיכר השבת |
פולקסווגן (צילום: שאטרסטוק)

פרשת הונאת הענק של יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן, השנייה בגודלה בעולם, מסרבת לרדת מהכותרות. מניית החברה כבר נחכתה בכ-30 אחוזים, הפסד של כמעט 30 מיליארד דולר(!). בנוסף, החברה תצטרך ככל הנראה לשלם קנס ענק של עשרות מילארדים נוספים, כאשר נכון לעכשיו, הנזק המוערך לחברה עומד על לא פחות מכ-80 מילארד דולר, אך הסכום עוד עלול לעלות.

במקביל, יצרניות רכב נוספות סופגות אש, זאת מחשש שגם יצרניות רכב נוספות ביצעו את "התרגיל המלוכלך" של פולקסווגן. כזכור, לפני כשבוע נחשף כי פולקסווגן הצליחה "לעבוד" על מערכת התקינה האמריקנית בבדיקות לזיהום אוויר של מנועי הדיזל שלה.

בחברה תיכנתו את מחשב הרכב כך שיזהם פחות כאשר הוא נמצא בבדיקה, זאת בעוד כאשר הרכב נמצא בנסיעה, בזמן אמת, הרכב פולט חלקיקים מזהמים עד פי 40 מהמותר בארה"ב.

כאמור, יצרניות רכב נוספות חוטפות אש. השבועון הגרמני "אוטובילד" מדווח היום (חמישי) כי בבדיקות שנערכו למנועי BMW בתנאי אמת, התגלה כי ה-X3 עם מנוע דיזל פלט פי 11 יותר חלקיקים מזהמים מכפי שנקבע בתקן האירופאי.

בעקבות הדיווח, מניית החברה צנחה ב-9%. מנגד, בחברה דוחים את הטענות ואומרים כי לא ידוע להם על בדיקה שנערכה לרכביהם וכי בחברה לא תיכנתו את מחשבי הרכבים לעבור ל"מצב בדיקה" כאשר הרכב בבדיקת מזהמים. במקביל, מניות מרצדס ופיאט צנחו היום ביותר מ-5%, פיז'ו-סיטרואן ורנו איבדו כמעט 4%.

בתוך כך, שר התחבורה הגרמני ביקש מהרשויות לערוך בדיקה מקיפה של כל מכוניות פולקסווגן עם מנועי דיזל. לדבריו, פולקסווגן הודתה שרימתה גם את הרשויות באירופה, ולא רק בארה"ב, בעזרת התוכנה המזהה בדיקות איכות סביבה.

כזכור, בעקבות האירועים האחרונים, מנכ"ל פולקסווגן מרטין וינטרקורן, התפטר מתפקידו, ונראה שבכירים נוספים יפוטרו, או יתפטרו, בקרוב. טרם ברור מי בחברה עמד מאחורי הונאת הענק.

אז איך הכל החל?

לפני כשבוע חשף העיתון החשוב בעולם, ה"ניו יורק טיימס", כי הממשל האמריקני הורה ליצרנית פולקסווגן לבצע "ריקול" לכחצי מיליון מכוניות שיוצרו בשש השנים האחרונות. הסיבה לכך הייתה שבמכוניות פולקסווגן ואאודי עם מנועי דיזל בוצעה התקנה לא חוקית של תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר ומקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים בכדי שהמכוניות יעמדו בתקנים המחמירים בארה"ב, זאת כאשר בפועל, בתנאי השטח, פליטת המזהמים הייתה גבוהה עד פי 40 מהמותר.

לאחר מכן התברר כי הסיפור החל עוד קודם לכן לאחר שבתחילת 2014 החליטו פיטר מוק וג'ון ג'רמן, מהמועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה, לצאת למסע ברחבי ארצות הברית שיוכיח שאפשר לייצר מכוניות "נקיות" יותר ולצמצם את פליטת זיהום האוויר.

התברר כי רכבי פולקסווגן פולטים יותר חומרים מזהמים מאשר בארה"ב, שם הדרישות מחמירות ביותר. מוק וג'רמן החליטו להוכיח כאמור שאפשר לייצר מנועי דיזל מזהמים פחות ולקחו רכבים של היצרנית הגרמנית למבחן בזמן אמת.
השניים התקינו מערכת מיוחדת בתא המטען של הרכב שאליה חובר צינור שהותקן על האגזוז. בבדיקות המעבדה לפי הנהלים האירופיים עברו המכוניות את הבחינה, אך במבחן האמת התברר כי הג'טה חרגה בנתוני זיהום האוויר פי 35-15 מהמותר. הפאסאט חרג פי 20-5 מהמותר.

הסוכנות להגנת הסביבה בקליפרוניה והסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה פתחו בחקירה נגד פולקסווגן ובמשך חודשים התקיים משא ומתן עם החברה, שם הציעו להכריז על "ריקול" לכחצי מיליון רכבים. אלא שהאמריקנים, שידועים בקשיחותם בנושאים כגון אלו, לא הסתפקו בכך. ביום שישי האחרון חשפה הרשות האמריקנית להגנת הסביבה את הפרטים המרשיעים מאחורי התוכנה.

מנכ"ל החברה פרסם הודעת התנצלות, אך שלושה ימים לאחר מכן הוא נאלץ להתפטר. וכמו בכל סיפור בסדר גודל כזה יש כאלו שמרוויחים ממנו, והרבה. פולקסווגן שכרה את שירותי משרד עורכי הדין "קירקלינד אנד אליס", שייצגו את ענקית הנפט הבריטית BP שהייתה מעורבת בפרשת זיהום מפרץ מכסיקו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר