בין הגר"א לגר"ע

"הרב גוגל": האברך האלמוני שטוען לכתר

המעריצים משווים אותו לגאון מוילנה ומברכים "שחלק מחוכמתו" בשם ובמלכות וגאב"ד חניכי הישיבות מתבטל בפניו כ"אסקופה הנדרסת". מיהו האברך האלמוני המכונה "הרב גוגל"? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
"הרב גוגל". הרב ישראל שניאור (צילום: אריאל בשור, מתוך "מעריב")

המעריצים משווים אותו לגאון מוילנה ומברכים "שחלק מחוכמתו" בשם ובמלכות, פרקליט הצמרת יעקב וינרוט מסביר שהוא "גאון יהודי שלא היה קיים מעולם בדור", וגאב"ד חניכי הישיבות הרב מרדכי גרוס מתבטל בפניו כ"אסקופה הנדרסת".

הוא רק בשנות ה-30 לחייו, אבל מסתמן כתקווה הגדולה של עולם התורה וההלכה היהודי. מתברר כי בעיר בני ברק חי אברך צעיר בן 30 שיודע את כל התורה כולה ויושב בהצנע לכת כשרבנים מפורסמים מודעים לגדלותו התורנית. העיתונאי חיים גריידינגר יצא בעקבות חידת הרב ישראל שניאור וחזר עם רשמים בכתבה שתתפרסם מחר בעיתון מעריב ו"כיכר השבת" מגיש הצצה מיוחדת לדברים שנאמרו על האיש הנחבא אל הכלים.

שעת לילה מאוחרת ברחוב עובדיה בבני ברק. באחד הבניינים כאן, בדירת שלושה חדרים, מתגוררת משפחת שניאור. שניים מהחדריםרגילים לגמרי, פשוטים. רק בחדר השלישי מסתתר רמז לכך שבעלהבית הוא לא עוד אברך. רק בן 30 אבל מתפרץ כהר געש תורני. שמו נלחש ביראת כבוד לאורך ולרוחב האליטה התורנית בישראל ובתפוצות.

אחד ממעריציו היותר מפתיעים של הרב שניאור, הוא פרקליט הצמרת, עו"ד יעקב וינרוט שסיפר למוסף מעריב בהרחבה על גדולותו, "מישהו בא ואמר לי שיש אברך בבני ברק, אדם צעיר,שלמעשה יודע את כל התורה כולה. הנחתי שמדובר בתלמיד חכם גדול, אבל לא תיארתי לעצמי את מה שהייתי עתיד לגלות. נפגשנו בבית הכנסת. ניגשתי אליו והחלפנו מילות נימוסים. אחרי זה התחלנו לדבר על איזו סוגיה, אבל מיד ראיתי שאני עומד מול פנומן. הידע שלו הוא טוטאלי. גיליתי משהו שבדורי לא היה קיים. לא ראיתי מעולם תלמיד חכם בסדר הגודל הזה ובגיל הזה".

יש מי שכבר מכנה אותו "גוגל".

"שמעתי את זה, אבל לדעתי זה עושה לו עוול. גוגל זה מנוע טיפש. אצלו יש יכולת להגיע ל'אסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא' - זאת אומרת לפסוק את הדין של הסוגיה מתוך ניתוח של כל המקורות, מכל הספרים כולם. זה לא גוגל. אנשים שלא שומעים אותו ולא מדברים איתו תופסים אותו באופן שטחי רק בממד של הבקיאות. אני מסכים עם זה שהבקיאות שלו זה משהו שמכה בך. אני מרשה לעצמי לומר שלא הייתה בקיאות כזו גם אצל הרבה אנשים בדורות קודמים".

איך אתה מסביר את העובדה שעד עכשיו הוא נותר די אלמוני?

"הוא איש צנוע מאוד. מכיר את גדלותו אבל שומר על אישיות שלא רואים כמותה. הוא מקבל כל אדם בסבר פנים יפות. ברור שזה לא היהיכול להימשך. גאונות כזו לא יכולה להישאר חבויה במקום נסתר, זה פשוט לא יכול להימשך כך. כל מי שנתקל בו חוזר מוכה תדהמה. זה בא לידי ביטוי באופן חריף יותר בקרב היהדות הלמדנית. אתה עומדמולו ופשוט רואה גאון יהודי בסדר גודל נדיר. אין לי ספק שהוא יעמוד בסדר הגודל של הרב עובדיה יוסף ושל הרב אלישיב. הוא כבר היום שם. אני מקבל את הגאונות שלו, אני באמת עפר לרגליו. זו זכות גדולה להכיר אותו".

כאמור, למרות ששמו של הרב שניאור אלמוני לציבור הרחב, לא מעט מגדולי ישראל כבר מגלים כלפיו חיבה והערכה. כך למשל כתב גאב"ד חניכי הישיבות, הגאון רבי מרדכי גרוס בהסכמה לספרו של הרב שניאור, "בקיאותא אשר אין דעתי הרטושה מגעת להבין ולהשיג, איך יחרוט אנוש כל זה בדעתו, כלול בשני התלמודים ספרי ראשונים ואחרונים, חדשים גם ישנים".

הרב מציין כי, "כתב יושר דברי אמת, מעשה ידי יוצר הגאון המופלא, מופלג בחוכמתו ובינתו, אור מופלא, אור נערב שהוא מאור המנורה, יניקתו וממשיכתו למלכות דתורה שבעל פה, כשר המושל בממשלת התורה". את המכתב חתם הרב גרוס במילים, "לכבודה של תורה, לחכם מופת נפלא בדורינו, שזכה ממרומים לחוכמה, אסקופה הנדרסת, מרדכי גרוס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר