גיוס כספים לעמותה – חמשת סוגי התרומות הפופולאריים ביותר

ברצונכם לקבל מענק עבור קידום פעילות העמותה שלכם? כדי לקבל את המימון הכל-כך נדרש, על העמותה להכיר ולהבין לעומק מה עומד מאחורי כל מענק. במאמר זה נכיר לכם את העולם המורכב של הסוגים השונים של תרומות לעמותות על מנת שתוכלו לבחור את המענק הרלוונטי ביותר עבור העמותה שלכם (כלכלה)

עולם גיוס הכספים מורכב יותר ממה שהוא נראה בתחילה. למשקיף מן החוץ נראה לעיתים שקרנות תמיכה פילנתרופיות מחלקות את כספן על ימין ועל שמאל באותה צורה ועל סמך אותם קריטריונים. בנוסף, רבים גם טועים לחשוב שלאחר אישור המענק בעל המאה חותם על צ'ק, ומאותו הרגע העמותה חופשיה להשתמש בכסף בכל דרך שתבחר וללא ביקורת. דבר לא יכול להיות רחוק יותר מהמציאות – תרומות לארגונים נעשות בקפידה, תוך תשומת לב לכללים מדויקים, ודורשות התחייבויות קפדניות . בנוסף, מענקים ותרומות לעמותות מתחלקים לסוגים שונים, לפי גודלם והדרישות לקבלתם.

מענק הקמה

מענקי הקמה כשמם כן הן – מענקים שנועדו לסייע לעמותה בחיתוליה, ומאפשרים לצלוח את שנות ההתחלה הקשות. מענקי הקמה הם לרוב מענקים בסכומים נמוכים, בין 5,000 דולר ל-25,000, המתקבלים בצ'קים או בהעברות בנקאיות. יחד עם זאת, ארגונים בשנותיהם הראשונות לא יכולים להרשות לעצמם להיות בררניים, ואלו המענקים היחידים שנגישים לארגונים צעירים בדרך קבע.

מענק מימון

מענקי מימון הם מענקים שנועדו לסייע לפעילות השוטפת של העמותה. בניגוד למענקים אחרים שלרוב "צבועים" לפרויקט פרטני, מענקי מימון הם כסף חופשי שאותו העמותה יכולה לנהל כראות עיניה, ושאמור לכסות את משכורות העובדים, שכירת משרדים ופעילויות שוטפות שונות. לרוב, מענקי מימון הם בטווח של בין 50,000$ ל-100,000$, ומועברים בצ'ק או בהעברה בנקאית.

לרוע המזל, בגלל היסטוריה של שימוש לרעה בכספי תרומות, קרנות פילנתרופיות חוששות להציע מענקי מימון, וקשה מאוד לקבל אותם. רוב הקרנות דורשות בדיקות עומק לפני שהן מאשרות מענקים שכאלו.

מענק ייעודי

מענקים ייעודיים ניתנים לטובת מימוש פרויקטים מוגדרים, עם עלויות ברורות מראש, תקציב, זמן פעולה, יעדים ברי-מדידה ועוד. כיוון שברור לאן הכסף ילך, קל הרבה יותר לקבל מענק שכזה: כשמדובר בפרויקט שכזה קל יותר לבצע מעקב על הכסף, ולוודא שהוא מגיע למקומות הנכונים, ולכן גם ידיהם של התורמים פתוחות יותר. מענקים כאלו ניתנים לרוב בסכומים שנעים בין 25,000$ ל-250,000$, בתשלום אחד המכסה את עלויות הפרויקט, שלרוב ניתן בסיומו ובצמוד לחשבוניות חתומות על-ידי רואה חשבון.

מצד שני, העובדה שהכסף מיועד כולו לפרויקט מסוים יכולה גם להקשות על הארגון. לעיתים המענק לא כולל מע"מ או הוצאות תפעול, ולא מכסה את משכורות העובדים המעורבים בו, וכך יוצא שעלות הפרויקט לא תכוסה בכללותה. חשוב להגדיר בתחילת הפרויקט בדיוק מה מכסה המענק, לאן ילכו עודפים (אם יהיו), ולאילו מטרות ניתן להשתמש בכסף – כל זאת כדי לא להיתקע עם חור תקציבי בסופו.

מענק בנייה

מענקי בנייה הם מענקים שניתנים לבניית מבנים שונים כגון מחלקות באוניברסיטה, אגפים במוזיאון, בתי-כנסת, מחלקות בבתי-חולים ועוד. לרוב מדובר בסכומים גדולים מאוד, שמתחילים במיליון שקלים ויכולים להגיע לעשרות מיליוני דולרים. יחד עם זאת, לפרויקט בסדר גודל כזה יש מספר מגבלות: ראשית, לרוב התורם ידרוש את הנצחת שמו על הבניין, ולעיתים גם הנצחה בלעדית שתגביל את יכולתם (או נכונתם) של תורמים אחרים להשתתף. בנוסף, לעיתים רחוקות תרומה יחידה תכסה את כל עלות הבניה – לרוב התרומה תכסה רק כ-30% מעלות הפרויקט, והשאר יגיע מתורמים אחרים, קרנות ממשלתיות ומקורות מימון אחרים. לבסוף, לרוב לפני קבלת המענק התורמים ידרשו לראות את שלד הבניין או אפילו שלבי בנייה מתקדמים – במקרים כזה, ארגונים מסוימים עלולים להיתקל בקשיים תקציביים בעת הבנייה. את הבעיות האלו יש לפתור מראש, כדי לוודא שהפרויקט לא נתקע או נכשל לפני הסיום.

מענק מותנה

לבסוף, מענקים מותנים הם מענקים שכדי לקבל אותם יש לגייס סכום כסף מסוים, לרוב זהה בגודלו לסכום המענק אבל לא בהכרח. מדובר במעין מבחני יכולת, שבהם תורמים דורשים מהארגון להוכיח את יכולתו לממן את הפרויקט עד סופו באמצעות דרישה להמצאת תקציב משלים. לרוב מדובר בסכומים גדולים, בסדר גודל של בין 50,000$ ל-500,000$, וקל יחסית לקבל אישור עקרוני מקרנות פילנתרופיות למענק שכזה. יחד עם זאת, לעיתים מענקים שכאלו מייצרים בעיות "ביצה ותרנגולת"; אם הארגון מצליח להשיג שני מענקים כאלו, שלא מסתפקים באישור העקרוני של הארגון המקביל, המימון יכול ליפול. תקלות נוספות בגיוס הכספים, כמו גם עיכובים מסיבות אחרות, יכולות להפיל את התהליך כולו.

המענק הנכון לארגון הנכון

מכל מה שקראתם עד כה, ברור כי לבחירה במענק הנכון יש חשיבות עליונה ביכולתן של עמותות להשיג מימון. התחרות הרבה גורמת ליותר ויותר עמותות להבין את החשיבות של ניהול תהליכי פיתוח המשאבים עבור העמותה באופן מקצועי, והגשת בקשות מימון לקרנות מתאימות ולמענקים מתאימים בלבד. באופן הזה, תוך הכרות פעילות העמותה לעומק – ניתן יהיה לבחור את המענק הרלוונטי עבור העמותה שלכם, ובהתאם לכך להפנות את הבקשות למקורות מימון ופילנתרופיה שונים על מנת להשיג מענקים עבור העמותה שלכם.

הכותבת הינה חני סודרי העוסקת בייעוץ , ליווי והגשת בקשות לקרנות בחו"ל - העומדת בראש המרכז לגיוס כספים בע"מ.

www.mgc.co.il

office@mgc.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר