תיעוד נדיר: יצחק רבין במלחמת ששת הימים

20 שנה לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, מפרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון קטעי וידאו ותיעודים נדירים של רבין ברגע היוודע זכייתו בפרס נובל, במלחמת ששת הימים ועוד. צפו (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(באדיבות ארכיון צה"ל)

במלאות 20 שנה לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, פרסם היום (ראשון) ארכיון צה"ל במשרד הביטחון קטעי וידאו ותיעודים נדירים של רבין. בין היתר פורסמו תיעודים מרגע היוודע דבר זכייתו בפרס נובל לשלום יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת, קבלת פנים אצל מלך ירדן, צעדיו הראשונים מיד לאחר כיבוש העיר העתיקה במלחמת ששת הימים ואת סיכום המלחמה מפיו.

בתיעוד מרגע ההודעה על זכייתו בפרס נובל ניתן לראות את רבין יושב במשרד ראש הממשלה יחד עם מזכיר הממשלה, איתן הבר, ומנכ"ל המשרד, שמעון שבס, שמקשיבים בקשב רב להודעה על הזכייה בפרס. על פניו של רבין ניתן לראות כי הוא שמח ונבוך יחד ולא ממש יודע כיצד להגיב.

בתיעוד נוסף ניתן לראות את הפגישה של רבין ומלך ירדן חוסיין בעקבה.

בסרטון נוסף שפורסם ניתן לראות את רבין מתהלך יחד עם שר הביטחון דאז משה דיין ברובע היהודי מיד לאחר כיבושו במלחמת ששת הימים.

בתיעוד נוסף ניתן לראות את רבין מסכם את המלחמה. בין היתר הוא אומר כי מדובר ב"מלחמה הגדולה והמקיפה ביותר שעמדה בה מדינת ישראל. חסרים לנו העומק בזמן ויכול להיות שלתוצאותיה יהיו השפעות לטווח ארוך. עמדנו בהתמודדות צבאית בו זמנית נגד צבאות של ארבע מדינות ערב והכרענו אותן". עוד אמר: "הקדוש ברוך הוא ברא את הארץ והשמיים וכל צבאם בשישה ימים אבל אנחנו רק בני תמותה. מסוכן להתנבא במזרח התיכון, אבל דבר אחד אנו יודעים - אנו חפצים בשלום. אולם נוכחנו שמי שרוצה באמת בשלום אין לו ברירה אלא להיות מוכן להילחם על קיומו".

רבין הוסיף, "צבאות ערב הוכו וסבלו אבידות. בעיקר אבידות בחומר. אם הגענו בדרום עד גדות תעלת סואץ ובמזרח עד נהר הירדן ובצפון עד קו קונייטרה, הרי היה זה לא משום אי יכולתנו הצבאית לעבור מעבר לקווים אלה - אלא בגלל שיקולים שאין להם כל קשר ליחסי הכוחות הצבאיים באותה עת".

עוד אמר: "נכבשו שטחים נרחבים גדולים רבי מימדים שגודלם הוא פי 3 מגודלה - משטחה ליתר דיוק - של מדינת ישראל לפני ה-5 ביוני. ההשתלטות על שטחים אלה, תוך כדי קרב, תוך כדי תנועה מהירה, כאשר ברובם הם שטחים בלתי מושבים, החסרים את מקורות המים שלהם, היוו בעיה כבדה וקשה ומעמסה לצה"ל בעת התקדמותו בהם. זה לא פשוט להשיג הכרעה כל כך מוחצת, כל כך מהירה, ובכל הכיוונים. כנגד 4 צבאות ובתחומי 3 מדינות במשך 6 ימים".

"עברנו 3 מלחמות. כל מלחמה הייתה שונה מרעותה. צה"ל הוכיח, או מפקדי צה"ל הוכיחו, כי השכילו ללמוד מן העבר כדי להקיש לגבי העתיד. ומכאן חייבים אנו להניח שהמלחמה הבאה לא תהיה דומה לזו שעברה במלחמת ששת הימים. עלינו להיערך קודם כל למנוע אותה, אך אם לא נצליח בכך, ננצח בה".

בתיעוד נוסף ניתן לראות את רבין מסייר בחיל הים ופוגש חיילים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר