יעקב ריבלין מתאר: כך תראה "חקירת" דרעי על מתווה הגז

הפרשן יעקב ריבלין מתאר בטורו בעיתון "בקהילה" את ה"חקירה" שתתקיים אי שם בעתיד על כישלון מתווה הגז, כאשר השופט מנסה להבין מדוע אריה דרעי לא חתם על המתווה בו תמך • חובה (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
יעקב ריבלין (צילום: כיכר השבת)

נותן גז מהכלכלה: בעקבות כוונתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי להודיע בימים הקרובים על עזיבתו את משרד הכלכלה בשל אי רצונו לחתום על סעיף 52 המאשר את מתווה הגז, למרות תמיכתו במתווה, בוחר הפרשן הבכיר יעקב ריבלין להקדיש את טורו בעיתון "בקהילה" לחקירה שאולי תתקיים בעוד מספר שנים בוועדה ממשלתית שתבדוק את כישלון מתווה הגז.

בפתח הטור מסביר ריבלין על המשתתפים והנושא: "המקום: אולם הדיונים של הועדה הממלכתית לחקר כשלון מתווה הגז תשע"ח. נוכחים: חברי הועדה בראשות השופט נועם זולברג. מוזמנים: עד מספר שמונה ונחקר תחת אזהרה אריה דרעי. דיון ראשון".

כבר בתחילת הטור עוקץ ריבלין את התנהלות מקורביו של דרעי: "השופט נועם זולברג: מר דרעי כאן. מזכיר הועדה: נמסר לנו שיאחר מספר דקות בגין פקקים כבדים בדרכו חזרה מהכותל המערבי. זולברג: זה מזכיר לי משהו מהעבר. אבל בסדר. נמתין מספר דקות. לא. אני רואה שהוא הגיע. הרב דרעי. מה קורה בדרך מהכותל. אריה דרעי: איזה כותל? זולברג: הודיעו בשמך שאתה מאחר בגלל תפילה בכותל. דרעי: מה הודיעו. מי הודיעו. זה צוות לשכה שלישי שאני מחליף ושום דבר לא עוזר. הייתי על קבר מרן בסנהדריה מורחבת ושקעתי בתפילה. לא ראיתי שעובר הזמן, אבקש את סליחתכם. זולברג: קיבלנו. אבל לעתיד אבקש לדייק יותר".

בהמשך מביא ריבלין את "החקירה" שצפוי דרעי לעבר בוועדה הממשלתית.

השר אריה דרעי (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

"זולברג: אנחנו נעשה מאמץ לזרז את הדיונים. אני יודע שאתה עסוק בשיקום המפלגה לאחר הבחירות בשנה שעברה ועברת ימים קשים. תאר לנו ולפרוטוקול היכן היית בזמן אישור המתווה. דרעי: תודה לק-ל ולמרן זצ"ל שמלווה אותי מלמעלה שלא היה לי שום קשר לזה. ביום בו ראש הממשלה דאז מר נתניהו חתם על המתווה הייתי בסיור בגליל. עצרתי להפסקה קלה ביקב של תשבי ואז קיבלתי את הידיעה על החתימה של ראש הממשלה בעדכונים של ביכלר.

"זולברג: לא ממש הבנתי את המשפט האחרון. דרעי: לא חשוב. זה משהו פנים חרדי. אחר כך פתחתי את הרדיו ושמעתי על החתימה. אני באמת לא קשור לזה. זולברג: כמה ימים קודם לכן היית עדיין שר הכלכלה.

"דרעי: מה זה כמה ימים? באותו היום עוד הייתי שם. התפטרותי נכנסה לתוקף בתשע בבוקר. ראש הממשלה חתם רק בצהריים. הוא היה בישיבת קבינט דחופה לאחר שחיל האוויר הפיל שלושה מטוסים רוסיים שחדרו לרמת הגולן והיה חשש למטח טילים על ישראל. אני מניח שבלי זה הוא היה חותם עוד בזמן שהייתי במעלית בדרך החוצה מהמשרד.

"זולברג: אתה מגלה בקיאות רבה יחסית למי שלא היה מעורב כלל. דרעי: עניין טכני בלבד. זה היה יום ההולדת של ידידי שאול פרץ וכל אירועי היום חרוטים אצלי בזכרון. זולברג: נעזוב את הזוטות. בשעתו אתה הודעת מפורשות שהנך מתפטר כדי לאפשר לראש הממשלה לחתום על המתווה. המשכת גם לכהן כשר בממשלה. לכאורה אתה נושא באחריות כוללת לאישור המתווה. דרעי: עובדה שסרבתי לחתום. ידעתי שיום אחד אוזמן לוועדה שתעסוק בנושא. ובאשר לאחריות הכוללת. מה יכולתי לעשות? להפיל את הממשלה? היית לי אחריות לשבעה מנדטים חרדים ושקופים. לא יכולתי לעשות זאת".

דרעי: "אני רוצה להסביר. אני נכנסתי לממשלה כמה חודשים קודם לכן אחרי שהרבה שנים הייתי מחוץ למערכת הפוליטית. איך שנכנסתי נפל עלי הסיפור הזה של המתווה. הייתי צריך ללמוד אותו. הייתי צריך לגבש דעה. והכל תוך כדי תנועה. אני בכלל לא רציתי את המשרד הזה. זה הכל בגלל ביבי. הוא חילק את כל התפקידים הבכירים לכולם ועד שהגיע לדבר איתי נשאר לו רק המשרד הזה".

בהמשך הטור עובר ריבלין לסיבה שלכאורה בגללה דרעי לא רוצה לחתום על סעיף 52 - התדמית הציבורית.

"זולברג: אתה לא מסכים איפוא עם דבריו של ראש הממשלה שלא חתמת רק משיקולי תדמית של מנהיג השקופים. דרעי: בחיים הפוליטיים צריך להביא בחשבון גם שיקולי תדמית. זולברג: אם המתווה היה סביר לדעתך מדוע הוא היה פוגע בתדמיתך כמנהיג השקופים. דרעי: זה הכל בגלל רולניק. זולברג: עורך הדה מרקר? דרעי: כן כבודו. לפתוח כל בוקר את העיתון ולקרוא את המאמרים שלו נגד מתווה הגז. זה היה נורא.

"זולברג: בוחריך השקופים קוראים את הדה מרקר?. דרעי: לפחות כל אלה שמתפללים איתי בבית הכנסת. זולברג: אני עדיין מתקשה להבין. במהלך הדיון כאן אמרת לנו כמה וכמה סיבות מדוע לא חתמת. תחילה טענת שהוא לא היה טוב. אחר כך אמרת שהוא היה טוב אך לא מספיק. עברת לשיקולי תדמית כמנהיג השקופים וכעת אנחנו עם גיא רולניק. דרעי: כבודו. אני יודע. זה קצת מסובך. אני עצמי התקשיתי תחילה להבין מדוע אינני חותם. בהמשך התבהרו לי הדברים. זולברג: כדי לחדד את הדברים. עזבת משרד רב עוצמה לטובת משרד שולי והכל כדי לא לחתום על מתווה גז שהוא טוב מספיק כשלעצמו אך לא טוב מספיק כדי שתחתום עלי. בשביל ההבדל הדק הזה משתנמכים בדרגה? דרעי: כפי שאמרתי בראשית דברי לא רציתי מלכתחילה את המשרד הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר