בעקבות הסערה

בסקווירא מבהירים: "גינינו את האלימות, שמחנו על השחרור"

לאחר הסערה על חגיגות השמחה בסקווירא עם שחרור המצית שאול שפיצר, בחסידות מבהירים כי גינו את האלימות וחגגו רק את השחרור. גם הסופר חיים ולדר מבהיר את דבריו החריפים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
החגיגות בסקווירא ( באדיבות המצלם)

סערת המצית מסקווירא: צהלות השמחה בחצר חסידות סקווירא גררו אחריהם גינויים רבים. הסרטונים בהם נראו החסידים רוקדים ריקודי שמחה לאחר ששמעו על שיחרורו של המצית שאולי שפיצר, הותירו טעם רע בקרב רבים וטובים.

קרא עוד:

אישי חינוך רבים יצאו כנגד התופעה הבעייתית כביכול יש מחשבה לשמוח בשחרורו של מי שניסה חלילה לרצוח. אולם בחסידות סקווירא דוחים בחריפות את הביקורת כנגדם ואומרים כי דברי הביקורת יצאו מהקשרם.

"אנשים שלא ראו את התמונה הכוללת בחרו למתוח ביקורת נוקבת ללא בדיקה נאותה של פרטי הפרשה", אומרים גורמים בכירים בחצר. לדבריהם: "יש להבין את השורש של התופעה מדוע יצאו בחסידות כנגד אותו מורד שלא רק שניסה לפתוח מניין נפרד אלא גרם לבעיות נוספות בעיירה החסידית השקטה והשלווה כשהוא גורם לצעירי הצאן להידרדר ולכפור חלילה בתורת הבעש"ט".

בנוסף הם מבהירים כי לא היתה כל כוונה לשפיצר לרצוח אלא בסך הכל אולי לנסות להצית את הבית. "בחסידות מזכירים כי התפללו לרפואתו של הפצוע ומציינים כי בית הדין של החסידות פרסם גינוי נחרץ למעשי האלימות", הם מוסיפים ומציינים כי "השמחה היתה על כך שבן הקהילה סיים לרצות את עונשו ובמקום לשבת עם עבריינים ושודדים יוכל כעת לשקם את חייו".

,המכתב של בית הדין

"מי שיצא בדברי ביקורת נוקבים כנגד גילויי השמחה בסקווירא היה הסופר והמחנך הרב חיים ולדר שגם הוא לאחר ששוחח עם רבנים ואישי חינוך בחסידות בוחר כעת לקחת צעד אחורה ולהבהיר את דבריו.

ולדר אומר ל"כיכר השבת" כי "בעקבות הדברים הנוקבים שהשמעתי בנושא ריקודי השמחה בסקווירא, יצרו עימי קשר גורמים מתוך החסידות והציגו לי עובדות שלא היו ידועות לי טרם השמעתי את הדברים, מכיוון שמעולם לא היה לי דבר וחצי דבר נגד סקווירא, ומכיוון שהאמת נר לרגלי עלי להציג את העובדות".

"אציין כי אינני חוזר בי מגינוי מצב בו חברה מעודדת יחיד שפעל באלימות קשה כנגד הזולת, אך העובדות שהוצגו לי מלמדות כי הסרטון בפירוש לא הראה את המציאות ואת הלך הרוח בחסידות חשובה זו, ולכן החלטתי להשלים ולהציג את הידוע לי כיום", אומר ולדר.

צפו: כתב "כיכר השבת" בערוץ 10 על הסערה

"ראשית כל", מציין ולדר, "הוצג לי מכתב רשמי משנת תשע"א (עת האירוע) על הבלנק של החסידות ובו גינו חד משמעי למעשיו של הנער וזאת בחתימת הנהלת הקהילה, המוסדות והבד"ץ של סקווירא. שנית הבהירו לי כי האדמו"ר וכן בנו בכורו גינו בחריפות ובפומבי את מעשה האלימות. בנוסף לכך מונה ועד מיוחד שיפעל למניעת אלימות בקרב הקהילה (למרות שמדובר במקרה בודד)".

"העסקנים סיפרו לי כי לאחר האירוע הקשה התקיימו עצרות לאמירת תהילים לרפואת הנפגע ובמעמד הושמע גינוי למעשה. כמו כן במהלך הערעור, השופט (הגוי) הצהיר כי הוא מכיר במאמצי קהילת סקווירא לגנות את האלימות ולעשות הכל למען השלום", אומר ולדר.

ולדר מוסיף כי "בעניין הסרטון שכולנו ראינו וגרם לו לצאת מגדרו הרי שמסתבר כי באמצע הריקודים יצאה הוראה שלא לנגן שום פסוקים הקשורים בניצחון ונקמה ברשעים. מבחינתי זה הרבה יותר מכפי שהייתי מצפה".

ולדר חושף כי עסקני הקהילה ציינו בפניו ש"חסידות סקווירא חתמה עם המותקף הסכם שלום במסגרתו קיבל למעלה משלוש מיליון דולר פיצויים, (ההסכם נמצא בידי) ואילו הוא לאחר שקיבל את הכסף, ואף כתב לבית המשפט סמוך להסכם להקל בדינו של הנער, הרי שבערעור חידש את המלחמה. דרש להותיר את העונש ואף להחמיר בו עד שאפילו השופט הביע את תמיהתו על התפנית הזו בעמדתו של המותקף". לדברי ולדר זו הנקודה שגרמה לחוש הצדק שלו להתעורר בכיוון הנגדי.

,מכתב המחילה מהשרוף

"לאור כל זאת", מציין ולדר, "ראיתי עצמי מחוייב, לפנות לאותה במה בה פרסמתי את דברי הגינוי, שבאו מכאב מעומק הלב על מה שראיתי במו עיני כעידוד למעשי אלימות במחנינו ולהודיע כי בשעת אמירת הדברים לא היתה בידי התמונה המלאה, ולפיכך הנני מבהיר את הדברים כתשובת המשקל. אני בטוח שכל אלה שתמכו בדברי ישנו את דעתם בעמדם כמוני מול העובדות שרק חלק מהן רשמתי כאן".

"אציין כי העובדה שחסידי סקווירא פנו אלי בנעימות ובמכובדות, ולא בדברי איום, מאד סייעה לי לראות את הדברים נכונה ואני מציין זאת כדי להדגיש עד כמה ניתן להשפיע בדרכי שלום יותר מדרך של כעס ומריבה, ופרט לכך זה שימש לי כהוכחה נוספת לכך שטעיתי לחשוד בקהילה זו כאלימה", אומר ולדר לסיום, "אני מודה לידידי הרב חנוך זייברט ראש עיריית בני ברק, שתיווך ביני ובין ראשי הקהילה, ומקווה ומאמין שדברים אלה יתקנו את הדברים הקשים שנאמרו על ידי כנגד הקהילה הקדושה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר