קשה לך להיות אברך? נקודות למחשבה

מי היה מאמין שהרגע הזה יגיע. הרגע בו תשאל את עצמיך האם אתה רוצה להמשיך בלימוד התורה. אבל אם הגעת למקום הזה לרו"ח יעקב בלנגה יש כמה נקודות מאוד מעניינות בשבילך (דעה)

רו"ח יעקב בלנגה | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

לעזוב את הכולל או להישאר בעולמה של תורה? מי היה מאמין שיגיע יום בו ישאל אברך חשוב את עצמו את השאלה הזאת. אני? לעזוב את הלימוד? אבל לצערינו זה יכול לקרות וזה קורה כל הזמן.

השאלה היא למה? מה היה עד עכשיו שפתאום השתנה? האם אתה פתאום מרגיש ריקנות בלימוד? האם ירידה ברוחניות? האם רק עכשיו "מצאת את עצמך" וגילית שאתה לא מתאים ללימוד? האם המצב הכספי דוחק בך עד כדי כך אך קודם היה הכל בסדר? מי כמוני יודע עד כמה מתאמץ היצר להדיח כל אדם מלימוד התורה בתואנות שונות ומשונות. ברגע שפותחים את הדלת הזאת, זה רק עניין של זמן עד שתמצא את עצמך מחוץ לכולל. כלשון הפתגם "אם רואים בהצגה אקדח, במערכה הראשונה, אז בוודאי יהיו יריות במערכות הבאות.

אני מנסה להציע לך כמה נקודות למחשבה כאחד שכבר התנסה בזה, יצא לשוק העבודה ונתקל בעולם בחוץ.

התמקצעות תורנית: לעתים הריקנות בלימוד נובעת מחוסר השגיות (אין תעודה) או שאתה מרגיש שאתה טוחן מים. אני ממליץ לך שתעשה מבחנים, כמו של דרשו, מבחנים ברבנות, מורה הוראה, מרצה וכו... אומרים בשם הרב אברמסקי שמי שלא התמקצע בתחום מסויים דומה לברווז. יודע קצת לצלול, קצת לעוף, קצת לשחות. חכמים אמרו, תהיה נמר, נשר, צבי, ארי אך לא ברווז.

הרגשת נחיתות: בדורינו בו יראי חטא מאוסים, קשה להרגיש חשיבות. זכורני כי בישיבה היינו אומרים בציניות שאנחנו האנשים הכי שנואים בעולם. קודם כל יהודים- זה אומר 99% מהעולם ששונאים אותי. חרדי – אז גם החילונים והסרוגים נגדי; ועוד ספרדי! אז גם החרדים האשכנזים לא סופרים אותך. כמובן שאין זה כך, אך מניסיון תדע לך שבחוץ גם חילונים גמורים מעריכים אותך מאד ורואים בך אדם אמיתי, נקי וישר ואם אתה מזכה הרבים לשם שמים, אין לך מושג איך מחשיבים אותך כאברך. אם אתה חושב שהתואר יוסיף לך כבוד, תדע לך שבחוץ להרבה אנשים יש תואר ראשון או שני כך שהיחידים שתוכל להרשים עם התואר שלך, הם האברכים שלא תפגוש יותר.

פרנסה ברווח: המחשבה היא שברגע שאגמור את הלימודים מיד אמצא משרה של 15 אלף לחודש, מעט ימי עבודה, טיולים לחו"ל והדמיון מפליג עוד ועוד. תדע לך שעלות לימוד תואר ראשון היא בסביבות 250 אלף ₪. שכר לימוד של כ 20 לשנה ועוד מכינה ואובדן השתכרות בזמן הלימודים. אתה מתחיל מאפס כמו רבי עקיבא אך הפוך. ברגע שמסיימים מתחילים בשכר מינימום ברוב המקרים. בתחום ההיי טק, השכר הוא שונה אך הדרישות הן אחרות לגמרי, לא קל למצוא עבודה ובנוסף לא כולם מתאימים להיי טק.

אני אעבוד חצי יום ואלמד חצי יום: זוהי למעשה אשליה כיוון שמי שיוצא לעבוד לא ילמד חצי יום - אין עבודה מפרנסת של חצי יום כך שיהיה לך ברור, תלמיד חכם אתה כבר לא תהיה.. וחוץ מזה אתה מאבד את ה"כותרת" אברך כך שאין לך את הסייעתא דשמיא שיש לאברך וכבר לא יזרקו לך "פה ושם" כמה מעות ביודעם שאתה כבר עובד.

ועכשיו לשורה התחתונה, אם החלטת שבכל זאת אין לך ברירה אלא לעזוב את הלימוד, אל תלך לעבוד בלי הכשרה מקצועית. לגוף אין חלקי חילוף ובטח לא לעבודה פיזית למי שאינו רגיל בה. תתייעץ מה כדאי לך לעבוד, תראה במה אתה טוב, מה הכשרונות שלך? יש מלגות שעוזרות, יש אנשים טובים, אל תסחב את התסכול, אל תחיה בשקר, והכי חשוב תתחזק באמונה, אל תפול מהקדושה בגלל זה. ה' עדיין אוהב אותך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר