פרשנות

חוק הגיוס הוא הרע במיעוטו / ישי כהן

נשיא המועצת כינה את חוק הגיוס החדש "חוק רע" והנציגים החרדים מיעטו להתראיין בנוגע אליו. אבל אנשי 'יש עתיד'? הם פועלים הרי מאהבת חרדים. לא מאמינים? חכו לעיתונאי הבא שייפול בפח (דעה)

ישי כהן | כיכר השבת |
ההצבעה על חוק הגיוס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"תתנגדו לחוק, תצביעו נגד, זה חוק רע", אמר נשיא מועצת חכמי התורה הגאון חכם שלום כהן ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, 24 שעות לפני ההצבעה במליאת הכנסת. הציטוט הזה, שנחשף כאן לראשונה, מלמד יותר מכל עד כמה תיקון חוק הגיוס הוא הרע במיעוטו, ותו לא.

לאחר שדרעי שמע את הוראת חכם שלום, הוא ישב במשך שעה ארוכה ופירט בפני נשיא המועצת את דקויות החוק, כשהשורה התחתונה הינה שהחוק הוא הרע במיעוטו. בתווך ישב ראש ישיבת 'יקירי ירושלים' הגאון רבי יהודה כהן שהטיח עובדות והסברים מדוע החוק רע ויזיק במיוחד לבני התורה הספרדים.

בסיום הישיבה, הצליח דרעי להסביר כי חייבים להצביע בעד החוק וגם כעת ספק אם החוק יעמוד במבחן בג"צ זאת כמובן בצל החשש שהממשלה תיפול וכל התקציבים שהושגו לעולם התורה, יאבדו.

זה המקום לציין את העובדה שיו"ר ש"ס אריה דרעי בחר למעט בראיונות בנושא חוק הגיוס, למרות שידע שהדבר יגרום לציבור החרדי לחשוב ש'יהדות התורה' היא זו שדואגת לתלמידי הישיבות וש"ס עסוקה בפריפריה. כל ראיון של ח"כ חרדי בנושא בסך הכל גרר עוד מתקפה על היהדות החרדית. ש"ס פעלה לא פחות מהאחרים, אריאל אטיאס השתתף בכל הישיבות בנושא, אך הכלל נקבע - עבודה לחוד, תקשורת לחוד.

"חוק רע". נשיא ה'מועצת' הגאון חכם שלום כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשיחות עם חברי הכנסת החרדים אפשר לשמוע את אי השמחה, אפשר לחוש את החשש הגדול מהחוק, מה יקרה בשנת 2023, מה יקרה אם תקום מפלגת אופנה כדוגמת 'יש עתיד' ונציגה יכהן כשר הביטחון ויבחר להעלות את המכסות של המתגייסים החרדים. על שמם של מי תירשם החרפה?

אך עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שתיקון החוק הוא הצעד ההכרחי והמקסימום שהיה ניתן לעשות למען לומדי התורה. מצד אחד אפשר להבין את 'הפלג הירושלמי' המביע חששות רבות מתיקון החוק אך קשה להבין מדוע הם משמשים בתפקיד 'שור שנגח' כנגד המפלגות החרדיות.

זאת ועוד, כל אלו שמשבחים את ראש הממשלה בנימין נתניהו על שאישר את תיקון חוק הגיוס, זכרו: מדובר באותו נתניהו שנלחם בציבור החרדי בקדנציה הקודמת שלו. לא מן הנמנע שבעוד שנתיים תפגשו את נתניהו במסדרונות הכנסת ותתקפו אותו כשיאשר את חקיקתו של חוק גיוס חדש של לפיד או אויב אחר שיסרב שבעל זקן וכיפה שחורה יישב סביב שולחן הממשלה.

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני סיכם זאת, כהרגלו, טוב מכולם: "חוק הגיוס הוא לא חוק שלנו, אנחנו לא רוצים אותו אפילו, אבל הוא הרע במיעוטו, הוא מאפשר למי שרוצה ללמוד תורה לעשות זאת ללא הפרעה, זה חשוב לנו, קריטי שהחוק הזה יעבור, כי מדובר בתיקון לחוק הקיים, זה לא חוק שלנו, אלא מתקן את המצב".

יאיר לפיד, פועל מ"אהבת חרדים"? נו באמת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לסיום, אי אפשר לדבר על חוק הגיוס בלי להזכיר את יאיר לפיד. האיש שרץ לכל כלי תקשורת חרדי שהסכים לפתוח בפניו את הדלת בכדי להעביר את מסריו. יאיר מנסה חודשים ארוכים להעביר מסר של איש השלום, האח החדש שלנו, החבר שצריך לחבק, יש גם עיתונאים שנפלו ברשת והאמינו לו שהוא אכן יאיר לפיד חדש.

אך לא. מי שהאזין לו ולחבריו בסיעה בשבוע האחרון גילה שיאיר לפיד נשאר יאיר לפיד. לא סתם השר יעקב ליצמן מסרב לדבר אתו ומשה גפני זועם שמראיינים אותו. אגב - לא מובן מדוע הח"כים החרדים מתעלמים מאביגדור ליברמן, מדוע הוא לא מותקף כמו לפיד.

בחודשים הקרובים בג"צ ידון בעתירה נגד תיקון חוק הגיוס, כמובן שמגישי העתירה, אנשי 'יש עתיד', עושים זאת מאהבת הציבור החרדי, לא מאמינים? תמתינו לראיון הבא של יאיר אצל העיתונאי התורן שיפול בפח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר