דו"ח מבקר המדינה

חזן הצהיר שקר ועבר עבירה פלילית, בנט ניהל קמפיין אסור

מבקר המדינה קובע בדו"ח על הפריימריז כי אורן חזן הגיש תצהיר שקר ועבר עבירה פלילית, השר בנט הוציא מיליון שקל על קמפיין פיקטיבי וחיים כץ השתמש במשאבי התעשייה האווירית (חדשות)

"עבירה פלילית". ח"כ אורן חזן (צילומים: הדס פרוש ומרים אלסטר - פלאש 90)

דו"ח מבקר המדינה - אורן חזן יואשם בפלילים? מבקר המדינה יוסף שפירא מפרסם היום (רביעי), בצהריים את דו"ח המבקר על הבחירות המקדימות (פריימריז) לכנסת ה-21. בדו"ח המבקר נכלל גם שמו של ח"כ אורן חזן, כשלראשונה מזה שנים קבע מבקר המדינה כי ח"כ מכהן עבר על עבירה פלילית של תצהיר שקר, עבירה שעונשה עד 3 שנות מאסר.

ח"כ אורן חזן נקנס ב-5000 שקלים, לאחר שלפי דו"ח המבקר ח"כ חזן הגיש למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לו הכנסות מתרומות, וכן לא היו לו הוצאות במסגרת מערכת הבחירות, למעט תשלום דמי רישום למפלגה בסך 7,000 ש"ח ששולמו מהונו האישי.

על פי דו"ח המבקר, נמצא כי לח"כ חזן היו הוצאות הכרוכות בניהול מערכת הבחירות עליהן לא דיווח למבקר המדינה. בהעדר דיווח כאמור לא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונות המועמד ולא ניתן היה לבחון את סך הכנסות והוצאות ואת מקורן וחוקיותן של התרומות שקיבל ששימשו למימון הוצאות הבחירות.

חזן טען בתגובה למבקר המדינה, כי לא היה מודע לחובה לדווח על הוצאות שהוציאו עבורו אחרים. מבקר המדינה הודיע כי אינו מקבל את הטענה,

מבקר המדינה הודיע כי הוא "מוצא לנכון להדגיש, כי בסעיף 239 לחוק העונשין נקבע, כי המוסר ביודעין תצהיר שקר לפני מי שהוסמך לקבל את התצהיר, דינו מאסר שלוש שנים. הגשת תצהיר שאינו אמת, כדרך שעשה המועמד, היא איפוא גם עבירה פלילית על כל המשתמע מכך".

בנט ניהל קמפיין אסור ולא הציג חשבוניות

בנוסף, מבקר המדינה קנס את יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בסך של 30,000 שקלים, לאחר שהוצאותיו והכנסותיו במהלך הקמפיין חרגו מהמותר. על פי המבקר השר עבר על הנחיות המבקר והחוק גם לגבי ניהול חשבונותיו כשהוא לא צירף חשבוניות עבור הוצאות במהלך הקמפיין.

בדו"ח המבקר נכתב כי קמפיין השר בנט לראשות המפלגה למעשה היה בעיקר קמפיין לכנסת, דבר האסור לפי הנהלים, כשבקמפיין הושקעו 1.2 מיליוני שקלים שהופנו גם לקהל הרחב ולא רק למתפקדי הבית היהודי.

קמפיין אסור. השר נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

בדוח" נכתב כי "אין חולק על כך כי מסע הפרסום של השר בנט כמועמד בבחירות המקדימות שימש גם את המפלגה כחלק מהתעמולה שלה בבחירות לכנסת. מסע הפרסום, אשר רובו המכריע מומן מכספי תורמים מחו"ל, נהגה מראש כך שיוכל לשמש הן את מערכת הבחירות של המועמד והן את מערכת הבחירות של המפלגה לכנסת. אי הפרדה בין ההוצאות בבחירות המקדימות לבין מימון הבחירות לכנסת היא הפרה של הוראות החוק וההנחיות הרלוונטיות, מנוגדת לתכלית החקיקה ועלולה ליצור פגיעה של ממש בעקרון השוויון בין המפלגות".

מלשכת שר החינוך נפתלי בנט נמסר בתגובה: "השר ילמד את הדו"ח בכובד ראש עם שובו ממסע ההסברה בחו״ל ויתקן את כל אשר טעון תיקון כדי שהדברים לא יישנו".

פייגלין כיסה חובות ונכנס לגירעונות, חיים כץ עשה שימוש במשאבי חברות ממשלתיות

מלבד בנט וחזן, גם ח"כ משה פייגלין נקנס בסך של 10,000 שקלים לאחר שהמבקר מצא כי הוצאות מערכות הבחירות המקדימות שלו הסתכמו ביותר ממיליון שקלים, כשהגירעון של פייגלין שלא הצליח להתברג במיקום ריאלי ברשימת הליכוד, הגיעו ליותר מ-400,000 שקלים.

המבקר קבע כי פייגלין חרג מהחוק בהכנסות שגייס הדבר התבטא בכך שקיבל תרומות בסכום העולה על המותר. כמו כן, לא ניהל את חשבונותיו על פי החוק והנחיות מבקר המדינה בין השאר לא צירף חשבוניות כנדרש וכן כיסה גירעון ממערכת הבחירות הקודמת שלא בהתאם להוראות החוק.

השתמש במשאבי התעשייה האווירית. השר חיים כץ (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

המבקר גם הטיח ביקורת קשה בשר חיים כץ על שימוש ברכבי חברת התעשייה האווירית - חברה ממשלתית, שם היה יושב ראש וועד העובדים, כשבדו"ח נכתב כי עובדים הגיעו בצורה מסודרת עם רכבי החברה להצביע בפריימריז של מפלגת הליכוד. המבקר קורא להפוך את מי שהיה מופקד על נכסי ציבור שבהם נעשה שימוש פסול בבחירות מקדימות, לעבירה פלילית, בדומה לנקבע לגבי הבחירות לכנסת והבחירות לרשויות המקומיות.

השרה מירי רגב ננזפה בדו"ח לאחר שקיבלה טובות הנאה בשווי של "סכומים ניכרים" שמהווים כ-20 אחוזים מהכנסות התרומות לקמפיין, כשהמבקר מציין כי אמנם השרה הצהירה כי קיבלה טובות הנאה, אך לא ניתן לבחון את שווי ההטבות שקיבלה, ואם הם עומדים בדרישות החוק. המבקר הודיע כי במקרה של רגב הוא מסתפק באזהרה בלבד.

וורצמן, סלומיאנסקי וגמליאל: החורגים הנוספים

בנוסף, ח"כ לשעבר, שצפוי להיכנס שוב לכנסת, אבי וורצמן, (הבית היהודי), נקנס בסך של 12,000 שקלים לאחר שחרג בסכום של למעלה מ-200,000 שקלים מתקרת ההוצאות המותרת בחוק.בנוסף לאי שמירת אסמכתאות בגין תרומות והוצאות שלא השתקפו בדוח הכספי שהגיש.

ח"כ ניסן סולומיאנסקי (הבית היהודי), נקנס בסך של 1,800 שקלים לאחר שחרג מתקרת הוצאות, זאת בעקבות גירעון ממערכת הבחירות הקודמת.

גם שמעון ריקלין שהתמודד ברשימת הבית היהודי, נקנס בסך של 1,500 שקלים לאחר שלא העביר אסמכתאות לביסוס הדיווח הכספי. בנוסף, ריקלין לא דיווח על מלוא הוצאותיו במהלך הקמפיין.

השרה גילה גמליאל (ליכוד), נקנסה בסך של 2,250 שקלים לאחר שחרגה מתקרת ההוצאות המותרת, זאת בעקבות גירעון ממערכת בחירות קודמת (השרה גמליאל נקנסה בעקבות אותה הפרה גם במערכת הבחירות הקודמת).

ח"כ ז'קי לוי (ליכוד) נקנס בסך של 1,000 שקלים, לאחר שלא שיקף בדו"ח את מלוא ההוצאות

ח"כ אראל מרגלית (עבודה) נקנס ב-7,500 שקלים לאחר שחרג מתקרת ההוצאות, בנוסף מרגלית לא שיקף בדו"ח את מלוא הוצאותיו.


ח"כ איילת ורבין נחמיאס (עבודה) נקנסה בסך של 2,000 שקלים, לאחר שחרגה מתקרת ההוצאות בעקבות גירעון ממערכת בחירות קודמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר