נאום תקיף

ג'ון קרי: הרשות תקרוס, איך ישראל תישאר יהודית ודמוקרטית?

בנאום תקיף שנשא ב"פורום סבן", הזהיר מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מקריסת הרשות וממדינה דו לאומית: "איך ישראל תשמור על אופיה כמדינה יהודית ודמוקרטית בלי רוב יהודי?" (פוליטי מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ג'ון קרי (צילום: State Department photo/ Public Domain)

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נשא נאום חריף ב"פורום סבן" והזהיר מפני מדינה דו לאומית. "פתרון של מדינה אחת אינו יכול להבטיח את ישראל היהודית והדמוקרטית" טען שר החוץ האמריקני.

קרי אמר כי "אם לא ייעשה מאמץ רציני, יהיו עוד אלימות ויאוש. שינוי כיוון מחייב אומץ אמיתי, מנהיגות. איך ישראל תשמור על אופיה כמדינה יהודית ודמוקרטית בין הים לנהר בלי רוב יהודי? האם הערבים יקבלו את הזכות להצביע או יהיו במעמד נחות? אם יהיו חוקים שונים לישראלים ולפלסטינים, כיצד תגיב הקהילה הבינלאומית?".

"נתניהו אמר שהוא בעד חזון שתי המדינות אבל שרים שלו מתנגדים למדינה פלסטינית. אי אפשר להעמיד פנים. קריסת הרשות גוברת מדי יום. אם המצב הנוכחי יימשך, יש המטילים ספק בהמשך הרשות הפלסטינית. האם ישראל מוכנה לפירוק הרשות ולהחזרת כוחות של חיילים לגדה?"

"האם ישראל מוכנה לאלימות בלי הרשות?" שאל קרי, "ישראל תהיה מחויבת לתת שירותים של חינוך חוק וסדר ועם הוצאה של מיליארדים. מה יקרה אם הכלכלה הפלטינית תקרוס? האם לא צריך לעשות יותר כדי לשמור על הרשות?".

"ארצות הברית מחויבת להבטיח את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ושהפלסטינים יחיו בכבוד. זה יושג רק במשא ומתן ישיר. שני הצדדים צריכים לנקוט צעדים קשים. אין צעדים קלים. צריך מנהיגות, צריך אומץ".

קרי גינה את פיגוע הטרור: "האלימות חייבת להיפסק. אף אחד לא יכול לחיות תחת טרור. אנחנו מגנים את זה בכל החומרה. לישראל הזכות והחובה להגן על עצמה".

"שמעתי את נתניהו מדבר על הפחד היומיומי של הישראלים, אבו מאזן נשמע מיואש יותר מאי פעם. העברתי שעות עם אבו מאזן יותר ממנהיג אחר. רמת חוסר האמון מעולם לא הייתה עמוקה יותר. הישראלים מאמינים ששלום יהפוך את הגדה לעוד עזה".

"אם אבו מאזן ייחלש" הוסיף קרי, "זה מסוכן לישראל. חיזוקו קריטי לישראל. לפיכך חובה להציג לפלסטינים אופק, להתחיל לפתח בשטח C לכלכלה, חקלאות ובנייה פלסטיניות. אין לזה השפעה על ביטחון ישראל, כי זכותה לביטחון מובטחת, אבל לא זכותה לבנייה. בגלל ההתנחלויות לא ברור לאן ישראל הולכת".

"עבאס צריך לשנות את הרטוריקה שלו על מסגד אל-אקצה" מתח קרי ביקורת על אבו מאזן. "אחת הבעיות היא שהוא לא שולט באלה שרצים עם סכינים. זו תוצאה של הרשת החברתית. אבל ספרי הלימוד שלהם והמפות שהם מציגים - צריכים להשתנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר