מחקר: עישון מעכב משמעותית איחוי שברים

סיבה נוספת להימנע מעישון: מחקרים בהדסה הוכיחו כי הפקת תאי גזע לשם איחוי שברים נמוכה יותר בקרב מעשנים, מה שהופך את הליך הריפוי לממושך ובעייתי יותר מאשר בקרב לא מעשנים (מחקרים, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
עישון מזיק לבריאות. ואם להיות ספציפיים, פוגע בעצמות (צילום: shutterstock)

מחקרים שנערכים על ידי המערך האורתופדי בהדסה בנוגע לטיפולים תאיים לזירוז ריפוי רקמות שלד (עצם, גיד, סחוס), העלו, בין היתר, כי ניתן לזרז ריפוי שברים בעצמות בעזרת טיפול בתאי גזע המופקים ממח-העצם של המטופל.

הפקת התאים מתבצעת על ידי שאיבה ובידוד תאי הגזע הנמצאים אצל כל אחד מאיתנו. המעבר המורכב מתנאי מעבדה לטיפול בחולה, חייב את הרופאים לבדוק את יעילות שאיבת מח-העצם, בהקשר של כמות התאים אותם הצליחו לשאוב.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Bone Marrow Research בדקו החוקרים, בראשותם של פרופ' מאיר ליברגל, מנהל המערך האורטופדי בהדסה, וד"ר שאול בייט מן המערך האורטופדי בהדסה, את יעילות הפקת התאים הייחודיים, קרי אותם תאי גזע הדרושים לסיוע בריפוי רקמות שלד.

במחקר נמצאה שונות במספר התאים אותם ניתן להפיק ממטופלים שונים, כאשר אחד המשתנים העיקריים היה עישון. כמות תאי הגזע שנמצאו בנפח מסוים של דגימה אצל המעשנים היה קטן משמעותית לעומת לא מעשנים.

ממצא זה הינו בעל חשיבות קלינית רבה, שכן ביכולתו להסביר מדוע הליך ריפוי השבר בקרב מעשנים ממושך ובעייתי יותר מאשר בקרב לא מעשנים.

עובדה מעודדת שנמצאה במחקר הוא כי חולים שהפסיקו לעשן חזרו לתפוקת תאים "רגילה" ויעילה לאחר פרק זמן לא ממושך יתר על המידה.

פרופסור מאיר ליברגל, מנהל המערך האורתופדי בהדסה וממובילי המחקר, משוכנע כי לטיפולים התאיים חשיבות רבה ופוטנציאל מבטיח בטיפול ברקמות השלדי השונות. "לממצא בעקיפין של הקשר לעישון חשיבות קלינית רבה ויש לקוות כי ישכנע מטופלים רבים להימנע מעישון" אומר ליברגל, "לכל מי שמעשן ומודאג כעת, אבשר כי התחדשות מלאה של תאי הגזע היא אפשרית עם הפסקת העישון, ומתרחשת תוך שנתיים מההפסקה, כך שעוד לא מאוחר עבור אף מעשן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר