בעקבות רוני אלשיך

ההתמודדויות של שומר מצוות בתפקיד ביטחוני: "שבת - כמו יום חול"

איך מתמודד אדם דתי עם תפקיד ביטחוני? האלוף יעקב עמידרור אומר כי מפקד חובש כיפה אמור לפעול בשבת בדיוק כפי שהוא פועל ביום חול. רב המשטרה לשעבר: "רוני אלשיך צריך נהג גוי" (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
רוני אלשיך (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

מינויו של מפכ"ל המשטרה החדש רב ניצב רוני אלשיך, הציף מחדש את נושא כהונתם של שומרי מצוות בתפקידים ביטחוניים חשובים, כאשר יש מי שאף מקווה לפגוש ביום מן הימים בתפקידים אלו גם אדם חרדי. אולם כיצד מתמודד שומר מצוות עם משימות ביטחוניות שמתנגשות עם ההלכה? פנינו לשומרי מצוות ששירתו בתפקידים בכירים בכדי לשמוע מהם.

אלוף במיל' יעקב עמידרור, המשמש כיום כראש המטה לביטחון לאומי ומי שכיהן במספר תפקידים ביטחוניים בכירים בהם ראש חטיבת המחקר באמ"ן ומזכיר צבאי לשר הביטחון, סבור כי על מפקד חובש כיפה לפעול בשבת בדיוק כפי שמצופה ממנו לפעול ביום חול: "מבחינת הקצין הבכיר כל דבר שנוגע לביטחון ישראל הוא מטפל בו", אמר.

"המדינה מתנהלת בשבת", הוא אומר, "זה שכולם הולכים לבית כנסת - זה כי הם סומכים על הקצינים שיעשו את העבודה. אנחנו הולכים עם מכשירים. חצי מהצבא הם חובשי כיפות. יש לנו מדינה ואנחנו אחראים לביטחון המדינה, אי אפשר לסגור אותה בשבת. בתקופת החשמונאים כבר פסקו חז"ל שמותר להילחם בשבת".

יעקב עמידרור (צילום: פלאש 90)

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תת-אלוף במיל' אביחי רונצקי, ששימש קודם לכן בין היתר גם כמפקד חטיבה, מסביר את המורכבות של אדם דתי הנושא בתפקיד בכיר: "השולחן ערוך אומר שחולה שיש לו סכנה עושים עבורו בשבת כמו שהיינו עושים עבורו ביום חול, ולכן אנשים שעוסקים בתפקידים בכירים כמו ראש מוסד ושב"כ והם לא עוסקים בחולה אחד אלא בכל מה שקשור לביטחון המדינה כולה - אז קל וחומר".

אדם דתי שנמצא בתפקיד ביטחוני, כך מספר הרב רונצקי, מחזיק בשבת טלפון סלולרי. "מידעים אותו בכל דבר שקורה, כולל בשבת. הוא עצמו צריך לדבר עם מנהלו - ראש הממשלה. מבחינתם השבת היא כמו יום חול".

בתפקידו כרב צבאי ראשי, מספר הרב רונצקי, "היו מקרים שהתקשרו אליי בשבת. הייתי עם סלולרי בשבת חופשי. מספר השיחות הנכנסות היו בודדות... בתפקידי כמפקד התקשרו אלי במהלך השבת כדי להתייעץ או לדווח על מקרים. יש גם ביפר שמעדכן על האירועים".

באשר לנסיעות ברכב אומר הרב הצבאי לשעבר כי כל אחד מתייעץ בנושא ומנסה להעריך בעצמו האם המקרה דוחה את השבת: "המפקדים יודעים מתי להזעיק את ראש המערכת והוא עצמו מפעיל שיקול דעת במקרה וקיבל קריאה ביטחונית".

במהלך תפקידו כרב הצבאי, שהה רונצקי עם לוחמים מבית הספר למפקדי כיתות בדרום הארץ בערב פסח שחל בשבת. הם הוקפצו מהבסיס לרצועת עזה בעקבות הודעה על חדירה מחבלים, לאחר מכן ביקר הרב רונצקי בחטיבה הצפונית ובמהלך השבת חזר לבית הספר בו שהה קודם לכן.

האירוע עורר ביקורת מצד רבנים שהאשימו את רונצקי בחילול שבת וטענו שלא הייתה לו סיבה להצטרף לכוח הצבאי משום שהוא אינו נושא בתפקיד מבצעי.

הרב רונצקי הגיב באיגרת מיוחדת ששיגר ובה כתב כי עשה זאת משום שרב צריך לחזק את רוח הלוחמים וכי זהו גם חלק מהקרב. "אפשר לדמות עניין זה לחולה שיש בו סכנה. שאנו יודעים בוודאות שהבאת קרוביו יכולה לסייע לשיפור מצבו. במצב זה מצאנו בפוסקים שהתירו את הבאת הקרובים אף במלאכות דאורייתא. ממילא, קל וחומר שיש להתיר במקרה זה שהרי כאן מדובר בחיזוק רוחם של הלוחמים - דבר המשפיע באופן ישיר על הצלחת המבצע, וזה הרי חשוב לאין ערוך מחייו של היחיד", כתב.

הרב הצבאי לשעבר אביחי רונצקי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הרב אליהו מוגרבי, ששימש בשנים האחרונות כרב המשטרה, אומר כי כל קצין במשטרה שנקרא לבסיסו בשבת - עושה זאת: "שוטרים דתיים מתקשרים ומתייעצים מה לעשות בחגים ובשבת. המערכת המשטרתית קוראת להם לשבת אך לא תמיד הם נותנים להם את התנאים המתאימים. למשל הם מסיימים את המשמרת בשבת והם לא יכולים לחזור לבית באמצע השבת, השאלה מה עושים - כי אין לו איפה לאכול סעודת שבת".

באשר לתפקיד אותו ממלא רוני אלשיך חובש הכיפה כמפכ"ל המשטרה, אומר רב המשטרה לשעבר כי אלשיך צריך לתת הנחיות בשטח ו"לכן הוא צריך לארגן לעצמו נהג גוי שיוכל לקחת אותו".

עוד אמר הרב מוגרבי כי "המפכ"ל מחזיק סלולרי וביפר וכל מה שהוא צריך. אם איש הצלה חרדי מחזיק ביפר אז השוטר הבכיר לא יעשה זאת?".

לחרדי יש מקום במשטרה? שאלנו. "לחרדי יש אפשרות לשמש בתפקידים בכירים. המשטרה וכל גוף ביטחוני צריכים לתת את התנאים המתאימים והם יעשו זאת על הצד הטוב ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר