ראיון מיוחד

פרופ' מרק וייזר: "בחורי ישיבה עם בעיות נפשיות חוששים מטיפול"

פרופסור מרק וייזר, מנהל החטיבה הפסיכיאטרית ב"שיבא", אומר בראיון ל"כיכר השבת" כי תלמידי ישיבה שסובלים מבעיות נפשיות חוששים מלקבל טיפול זאת בשל פגיעה בשידוכים: "זה מדאיג מאוד, יש לכך טיפול יעיל ואנשים לא מגיעים בגלל החששות" (חרדים, בריאות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

אלפי חרדים שנראים כלפי חוץ כאחד האדם, סובלים ממחלות נפש, סכיזופרניה ודיפרסיה ומסרבים לקבל טיפול מחשש לחשיפה במגזר. רופאי בריאות הנפש מזהירים כי ההתחמקות מטיפול עלולה להחמיר את המחלה שעשויה להפוך לכרונית.

פרופסור מרק וייזר, מנהל החטיבה הפסיכיאטרית ומנהל המחלקה לפסיכיאטריה בבית החולים "שיבא" בתל השומר, אומר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" כי החשש על פי רוב נמצא אצל תלמידי ישיבה שהגיעו לגיל השידוכים וחוששים כי הטיפול במחלה הנפשית ירחיק אותם מחתונה.

"אני עובד לא מעט עם הציבור החרדי, ויש חסמים בטיפול בהם", הוא אומר, "הדבר הראשון הוא נושא השידוכים. יש מודעות למחלות הנפשיות ואנשים מאוד נרתעים מזה. מאוד קשה לעשות שידוך עם אדם החולה במחלות נפשיות".

לדבריו, "זה בא לידי ביטוי כשהבחור מגיע לגיל השידוכים, ומה לעשות הוא סובל ממחלה נפשית. כשאתה מדבר עם משפחת הכלה והם מבררים קצת ושומעים על כך, הם אומרים: לא תודה".

פרופ' וייזר מסביר כי החשש משידוכים עם אנשים שסובלים ממחלות נפש הוא כפול: "גם בגלל הבעיות ההתנהגותיות למשל שיש לבנאדם הסובל ממחלה נפשית. מפחדים גם מהמרכיב התורשתי - שאם לאב יש מחלות נפשיות יש סיכוי שגם לילדיו יהיו".

ההימנעות מטיפול במגזר החרדי מדאיגה את וייזר. לדבריו: "זה מדאיג מאוד, יש לכך טיפול יעיל ואנשים לא מגיעים בגלל החששות. הם צריכים להבין שיש חיסיון רפואי והם לא צריכים לחשוש". הוא מציין כי "יש טיפולים יעילים שיכולים לשפר את המצב של החולה. אם מטפלים נכון אפשר לעשות זאת ללא תופעות לוואי".

לדבריו, במידה ואדם הסובל מבעיות נפשיות לא מגיע לטיפול הוא מזיק לעצמו: "הוא יכול להיות לא רגוע ולחיות עם מלא חששות, פחדים ומחשבות לא נכונות. אפשר למנוע זאת על ידי טיפול".

למרות החששות ואולי חוסר המודעות, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית מספר כי יש אלפים שלא חוששים להגיע לטיפול. "במחלקות של הגברים, לדעתי, אחוז החרדים בקלות מגיע לשליש מהמטופלים. אני מטפל בלא מעט חרדים בשנה".

ההגעה לטיפול פסיכיאטרי מלווה בלא מעט מהפכי נפש, אולם בסוף החולה מחליט שאין לו כל כך הרבה ברירות מלבד לטפל בעצמו: "אולי המצב שלהם כל כך חמור שפשוט אין מה לעשות מלבד להגיע ולטפל בעצמם" אומר פרופ' וייזר. "ייתכן והם דחו את הטיפול לא מעט פעמים אבל כבר עכשיו לא הייתה להם ברירה אלא להגיע לבית החולים ולטפל במחלה". הוא מסכם כי "אנחנו קוראים לכל החולים להגיע ולטפל בבעיות נפשיות, לקבל טיפול למען טובתם עצמם".

חיים מבני ברק, הוא אחד מאלו שהגיעו לטפל בבעיית הנפש שלו למרות החששות: "חששתי מאוד להגיע לטפל במחלה. בסוף הבנתי שאם אני לא אגיע ואמשיך להסתיר את הבעיה שלי, המצב רק ילך ויחמיר. לא הייתה ברירה ופשוט בוקר אחד קמתי והלכתי לבית החולים".

על חייו בצל ההסתרה הוא אומר כי "אלו לא חיים. אתה חי - מת. אתה הולך ברחוב לצד אנשים בריאים שחושבים שאתה בדיוק כמותם אבל אתה לא. אתה אדם שחולה במחלה נפשית, אפילו אם היא ברמה נמוכה ועדיין לא כרונית, אתה לא אדם בריא".

"אתה חי עם זה כל דקה וחושב שאם תסתיר ולא תטפל יקרה נס ותצא מזה, אבל הנס לא מגיע והוא לא יגיע אם לא תעשה השתדלות ותטפל", הוא אומר וקורא "למי שנמצא במצב דומה לשלי - פשוט להגיע ולטפל".

ללא קשר לטיפול בציבור החרדי, עמל פרופסור וייזר על תרופה חדשה שתמנע תופעות לוואי ותקופה נוספות במהלך טיפול נפשי. בתקופה הקרובה, ייערכו ניסויים בתרופה החדשה בבית החולים. "במחקר המדובר אנחנו בודקים האם אפשר לתת את התרופה בזריקה וכך פותרים בעיות נוספות".

אם לסכם, נושא הטיפול במחלות נפשיות בקרב הציבור החרדי מורכב מאוד, וישנם רבים שחיים ללא כל טיפול ומעדיפים לחיות בהסתרה מאשר לטפל בבעיה ולפתור אותה. בבתי החולים נלחמים בתופעה בעשור האחרון ואכן יש עלייה בקרב המטופלים אך היא מזערית לעומת מספר החולים באמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר