עיריית בני ברק לבג"ץ: לבטל העלאת המתח בקווי החשמל בכביש גהה

עיריית בני ברק פנתה לבית המשפט העליון בבקשה למתן צו לביטול העלאת המתח ב"קו חוצה גוש דן" שבכביש גהה ע"י חברת החשמל מ-161 קילו וולט ל-400 קילו וולט מתוך חשש לקרינה מסוכנה (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

הסערה בעקבות דרישת תושבי בני ברק לבטל את הצבת קוי המתח הגבוה בכביש גהה נמשכת: עיריית בני ברק פנתה לבית המשפט העליון בבקשה למתן צו לביטול העלאת המתח ב"קו חוצה גוש דן" שבכביש גהה ע"י חברת החשמל, מ-161 קילו וולט ל-400 קילו וולט.

העירייה טוענת כי ההיתר שניתן לחברה על ידי שר האוצר, בהמלצת המועצה הארצית לתכנון ולבניה, תוך "עקיפת" העירייה וללא שמיעת עמדתה בישיבת המועצה.

בישיבה בה השתתפו בכירי העירייה בעקבות תלונות תושבי שכונת רמת אלחנן ובעקבות פניית רבני השכונה סוכם כי עו"ד יהודה ליבוביץ, היועה"מ של העירייה ומשרד עו"ד ראב"ד, מגריזר ובנקל, מהמשרדים הידועים והגדולים בארץ, יגישו פנייה לביהמ"ש העליון לשינוי פעילות חברת החשמל בעניין.

בחומר שהוגש במסגרת העתירה הובא כי לפני כתשע שנים הקימה חברת החשמל שני קווי מתח עליון של 161 קילו וולט, במקומם של שני קווי 161 קילו ולט קיימים, לאורך קטעים בכביש גהה, מתוך הסבר של החברה שבגלל היות קווים אלו בני עשרות שנים נפגע מצבם המיכני וגם לנוכח תכניות פיתוח עתידיות של כביש גהה המחייבות את הסדרת התשתיות לאורכו.

כבר אז התנגדה עיריית בני ברק למתן הרשאה למעבר הקו המתוכנן בתחומה, בשל חשש מקרינה בלתי מייננת שיש בה סכנה, ובעקבות זאת הגישה חברת החשמל ערר כנגד עמדת העירייה לוועדת ערר להרשאות, וזו סיכמה, בתוקף של החלטה, כי הקטע בתכנית שבין גשר גבעת-שמואל לאזור מחסני העירייה יהיה זמני ויפורק אם תבנה מערת תשתיות והקו יוכנס למנהרה.

לאחרונה ביקשו בחברת החשמל להציב שוב את קווי המתח הגבוה ובפגישה נוספת בין נציגי העירייה לבין נציגי החברה חזרו אנשי העירייה על התנגדותם להרשאה לקו המבוקש אך לטענתם נקטה חברת החשמל ב"תרגיל משפטי" בשימוש בסעיף 266 (ה) לחוק התכנון והבניה כי אם שר האוצר נוכח במקרים חריגים וכי קיים מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית שלשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמניים ולביצועם יש צורך באישור תכנית או קיומו של ההיתר, רשאי השר, בהתייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבניה למתן פטור מהיתר לתכנית עבודה או לשימוש הנדרשים לביצוע המיזם.

לטענת העירייה, חברת החשמל עקפה את ההחלטה ללא צורך ראוי ובנוסף התעלמה מעמדת ראש העיר. בעקבות כך מבקשים נציגי העירייה מבג"ץ, לבטל את צעדיה של חברת החשמל להפעלת הקו, הן בגלל שהמסמך הסביבתי שנערך על ידי החברה לא הוצג בפני העירייה ולא ניתנה להם סמכות טיעון, הן בגלל חוסר שקיפות וחוסר מתן זכות למתנגדים לקו להשמיע את עמדתם בפני המועצה הארצית, וכך גם נמנע שיתוף עשרות אלפי תושבים המתגוררים בסמיכות בנושאים שיש להם השלכות משמעותיות לגביהם.

"ההחלטה הינה בלתי מידתית ולוקה בחוסר סבירות קיצוני ובמועצה הארצית לתכנון ולבניה לא נבחנה התשתית הראויה והמקיפה של הנתונים, ולא ניתנה הדעת לאינטרס הציבורי, ובניגוד להחלטה הנגועה באיזון איטרסים לקוי", טוענים נציגי העירייה בפניה המשפטית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר