"יש גבול למוסריות"

יו"ר זק"א משי זהב: "נטפל קודם בפצועים יהודים, בלי למצמץ"

יו"ר זק"א יהודה משי זהב מגיב להחלטת הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, כי יש לטפל בפצוע הקשה גם אם הוא המחבל ואומר: "אנחנו מנחים את המתנדבים לטפל קודם ביהודים" (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש - פלאש90)

סערת הטיפול במחבלים: ההחלטה של הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית ולפיה יש לטפל במחבל שנמצא במצב קשה ולא ביהודי שנפצע באורח בינוני וקל, עוררה סערה בקרב מתנדבי הצלה שהבהירו כי בכוונתם לא לציית לנוהל ולטפל קודם ביהודי.

יו"ר זק"א יהודה משי זהב אמר, כי הוא מנחה את המתנדבים לטפל קודם ביהודי. ''אנחנו מנחים את המתנדבים שלנו לטפל קודם כל ביהודים שנפגעו, וזאת מבלי למצמץ. ורק אחר כך במחבל הרוצח שביצע את פיגוע הטרור".

הוא מודע כי ההחלטתו נוגדת את "הקוד האתי שלפיו אמורים לטפל קודם במי שפצוע קשה יותר, אבל צריך לדעת שגם למוסריות יש גבול. אם לא נעשה את ההבחנה נאבד את הכיוון, אפילו בהלכה כתוב: "כל המרחם על אכזרים, סופו להתאכזר על רחמנים".

גם פרופסור אסא כשר, חתן פרס ישראל, מבכירי החוקרים בארץ העוסקים באתיקה ובמוסר ומחבר הקוד האתי של צה"ל, מתנגד נחרצות לשינוי התקנון של הלשכה לאתיקה.

לדבריו: "אי אפשר להגיד שהשיקולים צריכים להיות רק רפואיים. זה לא בא בחשבון. נניח שיש שני פצועים קשה. אחד קצת יותר קשה מהשני, אבל הקשה יותר הוא המחבל. תטפל בו, ורק אחר כך בקורבן הטרור? לא מתקבל על הדעת".

"בזירת פיגוע חורגים מהשיקולים הרפואיים הטהורים, וכך ראוי שיהיה. ונניח שבמקרה כזה, של שני פצועים, נפגע הטרור נפטר לאחר שהרופא לא הספיק לטפל בו – נבוא למשפחה ונגיד לה שאנחנו מצטערים, כי לא היתה ברירה אלא לטפל קודם במחבל?" זה אבסורד", הוסיף.

בהחלטה הדרמטית של הלשכה נקבע כי יש למיין את הנפגעים ולטפל קודם בפצוע הכי קשה, גם אם הוא המחבל, וזאת בניגוד להנחיה עד כה לטפל קודם בקורבנות, בפצועי הפיגוע ורק לאחר מכן במחבל.

אחת הסיבות לשינוי ההחלטה היא בין היתר לאור המקרים בהם בוצע לינץ' בכאלו שנחשדו בטעות כמחבלים, כפי שאירע בתחנה המרכזית בבאר שבע.

הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית היא הגוף המוסמך לקביעת הסטנדרטים לכל הרופאים והצוותים הרפואיים. להחלטות הלשכה יש השפעה על כל הצוותים הרפואיים, כולל פרמדיקים וחובשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר