אאא

בשורה טובה לציבור הנוסעים: החל מ-1 בינואר 2016, יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין, ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מידי חודש. מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

אם עד היום נסעתם באוטובוס, ברכבת ישראל וברכבת הקלה, ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד, בהתאם ליעד הנסיעה, מהשבוע הבא תוכלו לטעון את הרב קו במנוי נסיעה, הכולל את כל אמצעי התחבורה ונהנים מנסיעה חופשית בכולם, בתחומי המטרופולין שבחרתם.

למשפחות חרדיות, בהן מטבע הדברים כל בני המשפחה משתמשים בתחבורה הציבורית, מדובר בהוזלה משמעותית במיוחד, כאשר על פי מבנה התעריפים החדש משפחה חרדית ממוצעת שנוסעת באופן תדיר בתחבורה הציבורית תוכל לחסוך אלפי שקלים בשנה.

מבנה התעריפים החדש, המשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה, יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

לראשונה בישראל יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים אחיד, פשוט ומשתלם, המבוסס על "שיטת האזורים", בדיוק כמו במטרופולינים הגדולים בעולם. התפיסה החדשנית מבוססת על שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר נוח וקל ביניהם, והכל באמצעות כרטיס חכם אחד.

הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מנוי, המשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. "מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל" אמר כץ.

אז איך זה עובד?

כל נוסע יוכל לבחור את המנוי המתאים לו, בהתאם להרגלי הנסיעה שלו: מנוי "חופשי חודשי", מנוי "חופשי שבועי" ומנוי "חופשי יומי". המנוי השבועי והיומי הינם מנויים חדשים שיונהגו עם כניסת הרפורמה. המינויים תקפים מתחילת הפעילות של התחבורה הציבורית ועד סיומה. מחיר המנוי נקבע על פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה. כל מנוי מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית באותם אזורים (אוטובוס, מטרונית, רכבת ישראל ורכבת קלה).

הרפורמה, עליה עמל צוות מקצועי של משרד התחבורה במשך מספר שנים, מחלקת את מפת התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. בכל אחד מהמטרופולינים נקבעו שלוש "טבעות" המאפשרות לנסוע חופשי בתוך המטרופולין ולשלב אמצעי תחבורה שונים.

מפת התעריפים החדשה באזור חיפה
מפת התעריפים החדשה באזור חיפה

יצוין כי גם במקרים בהם המחיר לא ירד, המנוי החדש מאפשר שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו. יעד חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס, והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב.

איך עובדת השיטה החדשה?

מבנה התעריפים החדש מופעל בשלב ראשון בארבעת המטרופולינים הגדולים, שגבולותיהם הורחבו באופן משמעותי. מטרופולין חיפה משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.

מפת התעריפים החדשה באזור תל אביב
מפת התעריפים החדשה באזור תל אביב

הרחבת הגבולות נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו מנוי. כך למשל נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב ("אזור 1"), כל ערי גוש דן: חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, וכן יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.

בכל מטרופולין קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות, במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה. כמו כן, בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים, ברכבת ישראל, ברכבת הקלה, במטרונית ובעתיד גם ברכבת הקלה בגוש דן, והכל ללא הגבלה.

החיסכון במספרים

המרוויחים הגדולים מהרפורמה הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. כל נוסע שיבצע מעבר אחד לפחות, בין אמצעי התחבורה השונים, ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה. תעריפי המנויים החדשים מציעים לרוב משתמשי התחבורה הציבורית הוזלות של עשרות אחוזים. כך לדוגמא מנוי חופשי חודשי משולב אוטובוס-רכבת בין תל אביב לאשדוד שעלה עד כה 574 שקלים, יעלה מעתה 350 שקלים בלבד – 40% פחות. מחירו של מנוי משולב בין רחובות ותל אביב הופחת בשיעור דומה, מ-491 שקלים ל-285 שקלים בלבד.

מפת התעריפים החדשה באזור ירושלים
מפת התעריפים החדשה באזור ירושלים

כרטיס מנוי "חופשי חודשי" משולב לרכבת ולאוטובוס בין בית שמש לירושלים, יעלה 350 שקלים, במקום 420 כיום (ויאפשר גם נסיעה ברכבת לירושלים), הוזלה של 17%. כרטיס מנוי "חופשי חודשי" מרחבי באר שבע משולב לרכבת ולאוטובוס, יעלה 235 שקלים, במקום 335 כיום (לאוטובוס בלבד), הוזלה של 30%.

כרטיס מנוי "חופשי חודשי" מטרופולין חיפה משולב לרכבת ולאוטובוס, יעלה 285 שקלים, במקום 380 כיום (התקף באוטובוסים בלבד), הוזלה של 25%. כרטיס מנוי "חופשי חודשי" משולב לרכבת ולאוטובוס בין רמלה ולוד לתל אביב, יעלה 250 שקלים, במקום 346 שקלים כיום (התקף באוטובוסים בלבד) הוזלה של 28%. משפחה המשתמשת דרך קבע בתחבורה הציבורית, תחסוך בשיטה החדשה אלפי שקלים בשנה.

מפת התעריפים החדשה באזור באר שבע
מפת התעריפים החדשה באזור באר שבע

בשלב ראשון מתעדכנים תעריפי המנויים (חופשי חודשי, שבועי ויומי) במטרופולינים של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בחודשים הקרובים יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות (כולל כרטיסייה וערך צבור). חשוב להדגיש כי השינוי היחיד הוא בשיטת התעריפים, אין כל שינוי במסלולי ומספרי הקווים, והתשלום ממשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כך נערכים לרפורמה

החל מהשבוע יופצו עלוני מידע מפורטים על הרפורמה באוטובוסים, ברכבות, במרכזי השירות "על הקו" ובמוקדי השירות שיסייעו לנוסעים לקבל את המידע המלא על כל אפשרויות הנסיעה העומדות לרשותם. כמו כן, יוקם אתר אינטרנט ייעודי, הכולל "מחשבון מחירים". האתר יחל לפעול לקראת סוף השבוע.

באפשרות הנוסעים לבדוק במפות המופיעות בעלונים ובאתר באיזה אזורים נמצאות נקודת המוצא ונקודת היעד שעבורן נרכש המנוי, ולטעון את המנוי המתאים בכרטיס רב-קו אישי. מומלץ לבדוק כיצד ניתן להפיק יותר מן המנוי - אם לנסיעה ליישובים נוספים הכלולים באותו אזור, ואם לשילוב קווי רכבת או קווי אוטובוס של חברות אחרות במסלול הנסיעה הקבוע.

מפעילי התחבורה הציבורית ורכבת ישראל נערכו גם הם ליישום הרפורמה. נהגי האוטובוסים במטרופולינים ונציגי השירות במרכזי "על הקו", בהם ניתן לרכוש מנויים, עברו הדרכות וקיבלו הסבר מפורט, במטרה לייעל את תהליך המעבר לשיטה החדשה.

על פי הנתונים כ-1.6 מיליון נוסעים משתמשים מידי יום בתחבורה בציבורית ומבצעים כ-2.4 מיליון נסיעות ביום (באוטובוס וברכבת). כ- 70% מנוסעי האוטובוס וכ- 50% מנוסעי הרכבת מבצעים את הנסיעות בתוך מרכזי הערים וכן נוסעים קבועים המבצעים נסיעות מדי יום מאזור מגוריהם למקום עבודתם או כדי לקבל שרות בעיר הסמוכה.