לפנות בוקר

חוק "החטיבה להתיישבות" של בצלאל סמוטריץ' אושר בקריאה שנייה ושלישית

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 53 נגד 48 את חוק החטיבה להתיישבות של ח"כ בצלאל סמוטריץ', המסדיר את מעמד החטיבה. במהלך הדיון הביעו ח"כים גינוי לסרטון מחתונת הימין הקיצוני (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל - פלאש90)

לפנות בוקר (חמישי), אישרה מליאת הכנסת את הצעת חוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל של ח"כ בצלאל סמוטריץ'. 53 ח"כים תמכו בחוק בקריאות שנייה ושלישית, 48 התנגדו וח"כ אחד נמנע (איתן ברושי). במהלך הדיון התייחסו הח"כים לסרטון מחתונת הימין הקיצוני, בו נראים צעירים מנוער הגבעות רוקדים ודוקרים את תמונתו של עלי דוואבשה.

החוק מתיר לממשלה, בהסכמת ההסתדרות הציונית, לאצול מסמכויותיה להסתדרות הציונית, באמצעות החטיבה להתיישבות. לצורך מימוש הסמכויות שהואצלו לה, תהא החטיבה להתיישבות מוסמכת לבצע את כל הפעולות הדרושות ובכלל זה להקצות משאבים, לבצע פעולות תכנון ופיתוח, לפרסם מכרזים, להפעיל מערך ליווי וייעוץ להתיישבות, לסייע לפיתוח התשתיות הקהילתיות בהתיישבות והכל בכפוף להחלטות הממשלה ולהסכמים בין הממשלה לחטיבה להתיישבות. החוק יחיל על החטיבה להתיישבות את הוראות חוק חובת המכרזים, בכל הנוגע להתקשרות שלה בחוזה לביצוע עסקה בטובין, לביצוע עבודה ולרכישת שירותים. בנוסף מתקן החוק את חוק חופש המידע כך שיחול על החטיבה להתיישבות בהפעלת סמכויותיה, בכל הנוגע לניהול ענייניה הכספיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק היא עיגון בחקיקה ראשית של ההתקשרות ארוכת השנים בין ממשלת ישראל ובין החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, המהווה זה עשרות שנים גוף ייחודי לפיתוח ההתיישבות בארץ ישראל, ולמימוש ייעודה הציוני של מדינת ישראל."

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "ההצעה הזו עושה משהו שהיה צריך לעשות כבר בקום המדינה. המהלכים של החטיבה הם מבורכים אבל במשך 67 שנות קיומה של המדינה, לא סידרו את המערכת החוקתית בין הממשלה לבין גוף שהוא זרוע של ההסתדרות הציונית שעושה פעולות עבור ממשלת ישראל והמשרדים השונים".

ח"כ ציפי לבני התייחסה בדיון לסרטון מחתונת הימין הקיצוני ואמרה: "זה נדמה כאילו זה דיון טכני, אבל ראינו עכשיו את הסרטון בו נראים צעירים דוקרים שוב ושוב את תמונתו של תינוק שנרצח, זה הדבר הכולל שבו אנחנו דנים בו היום. היהדות שלי היא לא היהדות של רוקדי החתונות עם הסכין.

"היא לא יהדות שלי, היהדות שלי היא לא של שנאה ולא של שריפה ולא ריקודים עם דם תינוקות. החוק הזה של החטיבה להתיישבות זה חלק מאותה קבוצה. ההצעה הזו נועדה כדי לרמות את אמריקה. הממשלה בעצם מעבירה לחטיבה להתיישבות את הסמכויות אבל לא את החובות. אני הייתי מוכנה לקבל את ההצעה הזו בתוספת משפט אחד – שכל מה שחל על הממשלה יחול גם על החטיבה להתיישבות, אבל כמובן שלא קיבלו את זה".

ח"כ אוסמה סעדי אמר: "סעיף חופש המידע הוא סעיף מסוייג שלא כולל את כל הפעילות החטיבה להתיישבות, כי הם רוצים להמשיך את גזלת הקרקע של העם הפלשתיני ולהמשיך לבנות בהתנחלויות. המתנחלים היום חלקים רבים מהם מבצעים פעולות טרור. הפתרון הוא בפרוק מפעל ההתנחלויות שהם פשע מלחמה, והקמת מדינה פלשתינית".

גם ביש עתיד הביעו התנגדות לחוק, ח"כ אלעזר שטרן: "גורמים מקצועיים בחטיבה להתיישבות לא הבינו לאיזה כלי רוצים להפוך אותם ובידי מי. מי שטרוריסט הוא טרוריסט, מי ששקרן הוא שקרן ומי שגנב הוא גנב ולא משנה לאיזה צד זה. יכול להיות שהחוק הזה נועד לשקר את האיחוד האירופאי אבל החוק הזה נותן מקום לשקר את המדינה ולשקר את בית המשפט. אורי אריאל אתה אדם לא ישר ומסית ויכול להיות שהכספים שאתה תקצה ילכו להסתה ולשקר".

יו"ר המפלגה ח"כ יאיר לפיד אמר: "אני רוצה לדבר על הנזק שיגרם מהחוק הזה ליהודה ושומרון. החוק הזה מיועד לאיתמר ולמאחזים בלתי חוקיים ולכל המקומות שבהם החטיבה לא בונה אלא מנסה לייצר מציאות פוליטית והיא על חשבון גושי הישובים. מעלה אדומים גוש עציון ואריאל הם בני הערובה של המאחזים הבלתי חוקיים. אנחנו מגינים על גושי הישובים.

"לבית היהודי הייתה הברירה בין המגזר לבין כלל ישראל והם בוחרים במגזר. מוקדם יותר ראינו את חתונת הדמים, האנשים האלה אינם יהודים וצריך להילחם בהם כמו שנלחמים בחמאס ובחיזבאללה. הם לא צמחו בחלל ריק, יש להם רבנים ויש להם אידאולוגיה. הגיעה הזמן שנצא נגד הקיצוניות של חתונת הדמים הזו שנולדת באותם מאחזים שהיום מנסים לממן בהצעת החוק הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר