"דברי בלע נגד הנהגת הדורות"

בהוראת מרן: הגר"ד לנדו גנז מכתב על הפגיעה בגדולי הדור

בעקבות דבריו של הגר"י קלמנוביץ' נגד גדולי ישראל בהפגנת הפלג הירושלמי, ניסח הגר"ד לנדו מכתב מחאה חריף, אלא שמרן הגראי"ל שטיינמן הורה לגונזו. בפנים: הציטוטים החריפים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שוקי לרר)

דרמה בעולם התורה: בעקבות דבריו החריפים של הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ בנאומו בעצרת העדה החרדית והפלג הירושלמי כמגד גדולי ישראל, כתב ראש ישיבת סלובדקה הגאון רבי דב לנדו מכתב חריף, אלא שבהוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן המכתב נגנז.

עוד בנושא:

בעקבות הדברים החריפים של הגר"י קלמנוביץ', עלו אמש למעונו של הגר"ד לנדו, תלמידיו, רבי פנחס איתן, רבי שמעון איינשטיין ובהמשך אף האב״ד הגר״י סילמן כשמאחורי הקלעים היה מעורב גם הגרמ"ה הירש מראשי ישיבת סלבודקא. הנוכחים הביאו בפני הגר״ד לנדו את דבריו המלאים של הגר״י קלמנוביץ והוא הזדעזע לשמוע זאת, כמו כן הוצגו בפניו הפשקווילים הקשים שהופצו בעצרת כנגד מרן ראש הישיבה הגראי״ל שטיינמן. הגר״ד לנדו התבטא ואמר "הדברים הללו מבהילים ממש".

לאחר התייעצות ממושכת, החליט הגר"ד לנדו כי הוא כותב מכתב שבו הוא מביע את דעתו על מאורעות התקופה וענייני השעה, כאשר אל המכתב אמורים היו להצטרף כל תלמידי מרן החזון איש זצ"ל ביניהם הגאונים רבי מאיר גריינמן, רבי יוד׳ל בויאר והגאון רבי אריה איברמס (גיסו של הרב קלמנוביץ).

נאומו החריף של הרב קלמנוביץ נגד גדולי ישראל

במכתב, שעל ניסוחו עמל הגר"ד יחד עם תלמידיו במשך שעות, מבהיר ראש ישיבת סלבודקא ומגדולי תלמידי מרן החזון איש, כי קיבלנו מרבותינו גדולי הדורות ובראשם מרן בעל החזו"א, כי הדרך להתנהל אל מול השלטונות המבקשים להרע עם עולם התורה היא אך ורק ע״י הידברות עד כמה שניתן וכן נהג מרן החזון איש ביחס לגזירת הגיוס כפי שיודעים כל גדולי תלמידיו.

הגר״ד לנדו כתב, כי יתאר לעצמו כל אב לבן האם היו רוצים לקחת את בנו לצבא האם לא היה מנסה להידבר עימהם. ואילו היו מציעים לדחות את הגזירה ב-7 שנים וודאי היה שמח על כך.

בשלב זה כותב הגר״ד לנדו על הנהגת הדור המצויה בידי מרן ראש הישיבה הגראי״ל שטיינמן, הנוהג בדרכו של מרן החזון איש ומנהיג את כלל ישראל במסירות ובאחריות וביראת שמיים.

הגר״ד לנדו על דבריו של הגר״י קלמנוביץ וכותב "כמה מצער לשמוע שהיו כאלו שפערו פיהם ודיברו דברי בלע נגד גדולי הדורות זצ"ל ושליט״א וצריך לדעת שדברים אלו עוקרים את הכל מהשורש ועד היסוד".

הטיוטה כאמור נוסחה והיתה אמורה להתפרסם בהיכלי הכוללים והישיבות כאשר הדגש מכוון כלפי חוגי החזון איש בבני ברק, אולם אמש בשעות הערב הגיעה השמועה לאוזניו של הגר"ד לנדו כי דעתו מרן ראש הישיבה הגראי״ל שטיינמן, הינה שאין להגיב לדברים שנאמרו בהפגנה נגד גדולי ישראל ולכן ביקש לשמוע את דעתו. היום בצהריים לאחר ששאלו שוב את מרן ראש הישיבה , הורה ראש הישיבה שלא להגיב "אולם באם ר׳ דב סבור אחרת הרי שיעשה כהבנתו". והגר״ד לנדו החליט לגנוז את המכתב כרצונו של מרן ראש הישיבה.

יצויין, כי בידי בני משפחתו של הגר"ד לנדו, מצוי עותק המכתב שנגנז בכתב ידו.

תלמידיו של הגר״ד לנדו מציינים, כי מדובר בהחלטה מסעירה, שכן הוא לא התערב בנושאים ציבוריים מזה למעלה מ-30 שנה, אולם כעת בעקבות הפגיעה במרן ראש הישיבה הגראי״ל שטיינמן והנסיון לערער על מנהיגות הדור, נאלץ לצאת מגידור ולעשות זאת.

יצויין כי הגר״י קלמנוביץ והגר״ס ארלנגר המתגוררים בבני ברק נחשבים היו במשך שנים, כנמנים על חוגי תלמידי מרן החזון איש אולם בשנים האחרונות התקרבו בהשקפותיהם לחוגי העדה החרדית והפלג הירושלמי ולפיכך המכתב היה ממוען בעיקר להפצה בקרב חוגים אלו של תלמידי מרן החזון איש, הנחשבים למרכז הכובד של הציבור הליטאי בבני ברק.

במקביל, הורההגראי״ל שטיינמן שלא לפרסם בעיתון יתד נאמן את שיחתו של כ"ק האדמו"ר מצאנז שנאמרה בחג החנוכה כנגד אלו המורדים בהנהגת הדור, גם זה מהטעם שאין צורך להגיב לאותם אנשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר