איפה הכסף?

אברכים מתלוננים: התקציב עלה אך אנחנו לא מרגישים זאת

לאחר חגיגת הקרדיטים של הח"כים החרדים על העלאת תקציבי עולם התורה, אברכי כוללים רבים מתלוננים כי למרות שהתקציב עלה הרי שהם לא רואים שינוי: "בכיס שום דבר לא השתנה" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אברכי כולל. אילוסטרציה - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יעקב לדרמן)

איפה הכסף? במהלך השנתיים האחרונות, בזמן ממשלת לפיד-בנט, קוצצו תקציבי הישיבות, הכוללים ומוסדות החינוך החרדיים לצד גזירות נוספות כנגד עולם התורה והישיבות וכלל הציבור החרדי.

מי שספג את המכה הקשה היו הן ראשי המוסדות והכוללים שחלקם נאלצו לכתת רגליהם בחו"ל ולהגביר את רף התרומות במטרה להחזיק את הראש מעל המים ושלא להיכנס לחובות.

במקביל ספגו זאת האברכים ובעלי המשפחות שלחלקם איחרו ראשי הכוללים בתשלום המילגות (שלא באשמתם) ולרובם קיצצו בסכומי המילגות זאת עקב המצב הכלכלי הקשה והקיצוץ בתקציבי המדינה.

בשבוע שעבר הודיעו חברי הכנסת החרדיים על הישג של ממש כאשר החזירו את התקציבים לתקופה שלפני הממשלה הקודמת וסכומי הדתות כמו גם תקציב הישיבות שבו להיות כבעבר.

הח"כים החרדיים התחרו ביניהם בקבלת הקרדיט מעל דפי העיתונות החרדית של מי ההישג הגדול והמבורך.

אלא שמאחורי הקלעים מתברר כי אמנם מנהלי המוסדות וראשי הכוללים יכולים כעת לנוח על זרי הדפנה, ויכולים להנות משקט נפשי ולחסוך התרוצצויות אחר מענקי תרומות והלוואות, אולם האברכים הפשוטים הנמצאים בתחתית "שרשרת המזון" לא נהנים מפירות ההישגים והצמיחה התקציבית.

ל"כיכר השבת" הגיעו עדויות של אברכים רבים המתלוננים כי למרות ההישגים התקציביים של הח"כים החרדיים והעובדה שתקציבי הדתות שבו להיות כבעבר הרי שהמילגה המוענקת להם נשארה כפי שהיתה בשנתיים האחרונות ללא כל שינוי.

"אנו מצפים, שלאחר כל הקשיים נזכה כעת להנות גם מהרווחה", אומר ל"כיכר השבת" אבי, אברך כולל מתל אביב. לדבריו, "המילגה נשארה על סך 1,800 שקלים ולא חלה בה שום שינוי. אני קורא בעיתונים על ההישגים הרבים, אולם בכיס שום דבר לא השתנה".

אברך נוסף הלומד במודיעין עילית מתלונן אף הוא. "במהלך השנתיים האחרונות הידקנו חגורות, הצטמצמנו, בעקבות הקיצוצים, ואכן נשאנו את הנטל יחד עם ראשי הכוללים. הבנו שהגזירות פוגעות בכולם ואין מה לעשות, אולם כעת אין סיבה שלא נהנה מהפירות של מאבק נציגנו בכנסת".

"מדוע רק לראשי הכוללים ולמנהלי המוסדות ירווח ולא לאזרח הקטן המבקש לפרנס את בני משפחתו?", הוא תוהה.

האברכים מציינים כי אמנם בחלק מרשתות הכוללים הגדולות העלו ראשי הכולל לאברכים את המילגה בסכום יחסית זניח אולם לטענתם מדובר בדבר סמלי כשלעומת זאת במרבית הכוללים הבינוניים והקטנים לא חל שום שינוי לטובה במשכורות האברכים. "אנו מצפים שגם אנחנו האברכים ולומדי התורה נהנה מפירות השינוי והרווחה התקציבית", אומרים האברכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר