דֶער יצר הרע אִיז קְלִיגֶער

למה אסר מרן הגראי"ל שטיינמן ללמוד עברית בחו"ל?

הסיכום השבועי של החברותא: מה ענה מרן למוסד שחשב להתנהל בלי חשבון ולסמוך על הקב"ה, וגם: מדוע אסר על לימודי עברית בחו"ל במימון הממשלה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן ראש הישיבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הרב משה יהודה שניידר, החברותא של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, מגיש כמידי שבוע את האירועים הבולטים במעונו של ראש הישיבה והתייחסויותיו לשאלות שונות שהובאו בפניו.

בין היתר מספר הרב שניידר כי מרן נשאל בנוגע למוסד שפועל עשרות בשנים לזיכוי הרבים ומעולם לא עשה חשבון כלכלי. "הסתדרו בלי חשבונות של הוצאות והכנסות, והשנה עשו פעם ראשונה חשבון וגילו שהם נמצאים בחוב גדול. השאלה אם ראוי באמת לעשות חשבון, או עדיף לחיות בלי חשבון, כמו שראו שהלך עד עכשיו ויסמכו על בטחון בהקב"ה".

הרב שניידר מספר כי "מיד כששמע מרן הגראי"ל את השאלה החל לשחוק על המחשבה הנלוזה הזאת לחיות בלי חשבון... ואמר שבודאי זוהי דרך לא נכונה, כי בסוף בהכרח יגיעו לחשבון, ולא יהיה טוב".

מרן הוסיף: "כך נראים גם כן החיים אצל רוב בני אדם, חיים בלי חשבון, אך בסוף מגיע חשבון, והרי חז"ל אומרים בואו ונחשוב חשבונו של עולם, הפסד מצווה כנגד שכרה".

לדברי הרב שניידר, בשלב זה החל מרן "לומר בניגון מוסרי לוהט את הפסוק בסוף קהלת, 'סוף דבר הכל נשמע, את האלקים ירא, ואת מצותיו שמור, כי זה כל האדם', וחזר ושנה ושילש עם עינים בורקות, כי זה כל האדם... כי זה כל האדם..."

בנוסף, מספר הרב שניידר כי מרן נשאל לגבי העובדה שבמדינה מסויימת בחו"ל משלמת הממשלה עבור לימודי עברית, "ועל ידי זה יכולים לקבל עבודה". בספרי הלימוד, כך לפי השואל, מובאים מפעם לפעם "קטעי עיתונות ממקורות לא טובים, ויש שם דברים שאסור לקרוא". השאלה הייתה "האם יכולים ללמוד בספרים אלו באופן שיזהרו שכשיגיע לקטעים אלו ידלגו".

מרן הגראי"ל שטיינמן השיב: "דֶער יצר הרע אִיז קְלִיגֶער פַאר אַלֶעמֶן, (היצר הרע חכם יותר מכולם) ויודע איך להפיל ברשתו, לכן אין ללמוד בספרים כאלו כלל וכלל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר