למרות העישון הכבד נקבע: מחלת הריאות נגרמה גם כתוצאה מתנאי העבודה

אלמנתו של אדם שכל חייו עבד תוך חשיפה לאבק וחומרי צבע, הגישה תביעה לקצבת תלויים. בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעתה

עו"ד ד"ר מאיר טויזר | כיכר השבת |
עישון, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

האיש עבד בשטח כל חייו. תחילה עבד בשיפוץ והתקנת מזגנים, שם נהג לצבוע את המזגנים בצבעים אפוקסיים באמצעות תכשירים מרססים. ולאחר מכן, התקנת המזגן דרשה חציבה ושבירת קירות.

לייעוץ בענייני ביטוח לאומי:

עורך דין ביטוח לאומי

אלמנתו סיפרה שכל יום הוא היה חוזר הביתה באופן קבוע עם בגדים לבנים ושיער לבן מרוב אבק.

בשנת 2000, לאחר 24 שנים של עבודה במזגנים, הוא החל לעבוד בצביעת מטוסים וכלים כבדים. לאורך תקופה זו, הוא התעסק עם חומרים מסירי צבע וחומרי איטום שונים.

בשנת 2008 הוא נפל במפעל שבו עבד, ואושפז בבית חולים וולפסון. עקב מצב בריאותי קשה, שנבע גם מהעובדה שהיה מעשן כבד, הוא נזקק לחמצן 24 שעות ביממה, עד שנפטר.

בשנת 2011 הגישה אלמנו תביעה לקבלת "גמלת תלויים" בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. בעקבות חוות דעת מומחה ברפואה תעסוקתית, בית הדין קיבל את התביעה וקבע כי קיים קשר סיבתי בין מחלות ריאות של המנוח לבין תנאי עבודתו.

בית הדין הארצי קיבל את ערעורו של ביטוח לאומי והורה על החזרת התיק לבית הדין האזורי ומינה מומחה רפואי נוסף, הפעם בתחום הריאות, על מנת להכריע בעניין.

המומחה קבע שהמנוח סבל ממחלת ריאות קשה, שלמעשה הורכבה משתי מחלות שהתקיימו והחמירו "במקביל ובאופן סינרגי": מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ומחלת ריאות (ILD) מסוג פיברוזיס.

בנוגע למחלה החסימתית המומחה קבע שהעישון הוא הגורם המכריע להיווצרותה, ולא ציין כי קיים קשר בין תנאי עבודת המנוח לבין מחלה זו.

לגבי מחלת הפיברוזיס, קבע המומחה שקיים קשר סיבתי בסבירות של מעל 50% בין תנאי עבודתו של המנוח לבין המחלה, והעריך את השפעת תנאי עבודתו על היווצרותה ב-20%. לדעת המומחה, תרומתה היחסית של החשיפה התעסוקתית בגרימת מחלת הפיברוזיס הייתה במנגנון של "מיקרו טראומה", כלומר על דרך של פגיעות זעירות הגורמות לנזק מצטבר.

ביטוח לאומי ביקש לדחות את התביעה או לפחות למנות מומחה נוסף, בטענה שדעתו של המומחה השני אינה ברורה וניתנה ללא נימוק סביר.

לטענת ביטוח לאומי, לא ברור כיצד מתיישבת קביעת המומחה עם קביעתו שיש לראות בעישון כגורם העיקרי והמכריע בהתהוות מחלת הריאות החסימתית.

מכריע אך לא בלעדי

השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ התרשמה שחוות דעת המומחה הנוסף מבוססת ומנומקת, ואין הצדקה למנות מומחה נוסף.

השופטת הצביעה על כך שהמומחה קבע שמדובר בשתי מחלות שהתקיימו בסינרגיה. "משכך, די היה בחוות דעת זו כדי לקבל את התביעה, שכן לא ניתן להפריד בין שתי המחלות, אשר לפחות ביחס לאחת מהן נקבע הן קשר סיבתי בסבירות של למעלה מ-50% והן שיעור השפעה של 20% של תנאי העבודה על היווצרות המחלה", כתבה השופטת.

גם אם העישון מהווה גורם מכריע להיווצרות אחת המחלות אצל המנוח, הדבר לא סותר את קביעת שיעור ההשפעה של 20% לגורם התעסוקתי. "גורם מכריע" אין משמעותו "גורם בלעדי", הבהירה השופטת.

לפיכך, בסיכומו של דבר השופטת קיבלה את התביעה והכירה בתובעת כזכאית לקבלת קצבת תלויים. עוד נקבע כי המוסד לביטוח לאומי ישלם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 4,000 שקל.

  • ב"כ התובעים: עו"ד אסנת ברוש-לימור
  • ב"כ הנתבע: עו"ד יפית מזרחי-לוי

לעורך דין ביטוח לאומי • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין ד"ר מאיר טויזר עוסק בביטוח לאומי ובתאונות עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר