תיעוד מבפנים

קרבות סטנדרים וצווי הרחקה: המלחמה על ציון שמואל הנביא

מזה זמן מתנהל קרב בין קבוצת אברכים למנהל האזרחי ומרכז המקומות הקדושים על השליטה בקבר שמואל הנביא. לפני מספר ימים נרשם שיא במאבק כשהוצאו צווי הרחקה לשני אברכים. צפו (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

במשך תקופה ארוכה מתנהל מאבק בין קבוצת קטנה של כמה עשרות אברכים, בעיקר מחסידות ברסלב, לבין המנהל האזרחי והמרכז הארצי למקומות הקדושים על השליטה בקבר שמואל הנביא. מעל פני השטח המאבק הינו טכני על סידורי מקומות כאלו ואחרים ואפשרות להכנסת סטנדרים ואוכל למקום. אלא שמתחת לפני השטח מתנהל המאבק האמיתי - הניסיון של קבוצת האברכים לפעול במקום ולהתרים אנשים, יש שיאמרו בצורה אגרסיבית.

ל"כיכר השבת" נודע כי לאחרונה עלה המאבק מדרגה לאחר שכנגד שני אברכים הוצאו על ידי המשטרה צווי הרחקה מהמקום, זאת לאחר עימות שהיה במקום בנוגע להכנסת סטנדרים, כיסאות ואוכל. לטענת גורמים במרכז למקומות הקדושים, הסדרנים במקום בסך הכל ממלאים אחר הוראות המנהל האזרחי, שאוסר להכניס אוכל, כיסאות וסטנדרים למקום. לטענתם, האברכים מבצעים במקום פרובוקציות כנגד הסדרנים ולעתים אף מקללים אותם.

מנגד, אברכים שלומדים במקום עמם שוחחנו טוענים כי הם בסך הכל מנסים לשבת וללמוד במקום. בנוסף, לטענתם המקום אינו השטח הפרטי של המנהל ולא של המרכז הארצי למקומות הקדושים ועל כן אין שום מניעה לפעול במקום.

בתיעוד שהגיע לידי "כיכר השבת" נראים המאבקים התדירים במקום בין קבוצת האברכים לסדרנים על הכנסת אוכל וכיסאות. בין היתר ניתן לראות גם את המאבק על הכנסת סטנד מסוים למקום, עימות שהסתיים בסופו של דבר בהזמנת משטרה למקום ולאחר מכן בהוצאת צווי הרחקה לשני אברכים.

כאמור, המאבק האמיתי מתנהל מתחת לפני השטח והוא סובב בעיקר סביב האפשרות להתרים במקום. לטענת אנשים במרכז הארצי למקומות הקדושים, במוקד שלהם התקבלו תלונות רבות על כך שהאברכים במקום מתרימים, לעתים בצורה אגרסיבית, את הבאים להתפלל במקום.

לטענת האברכים, מי שמגיע למקום ומחליט לתרום עושה זאת בשמחה ובנפש חפצה. לטענתם, מנסים להוציא להם תדמית של אנשים אלימים ובריונים, אך רוב האנשים שלומדים במקום הם אנשים נורמטיבים. "הפכו את המקום לסוג של מוזיאון - לראות וללכת - אין אפשרות לקיים מנהג ישראל ולהביא דברי מזונות לעילוי נשמת והצלחה. המקום היה פורח בעבר ולאחר השיפוץ הרגו את הנשמה של המקום" טוענים האברכים ומוסיפים כי המנהל מבצע ענישה קולקטיבית בכך שאינו מאשר הכנסת כיסאות למקום.

אלא שגורמים שונים טוענים מנגד, כי מדובר בקבוצה שהשתלטה על המקום, יושבת שם במשך רוב שעות היממה, מפריעה למתפללים שמגיעים למקום ומבקשת תרומות.

גורמים במרכז הארצי למקומות הקדושים מסרו בתגובה ל"כיכר השבת" כי "הסדרנים במקום סובלים מהטרדות חוזרות ונשנות שאוסף כסף בניגוד לחוק באתר, תוך פגיעה חמורה בעובדים. את השאלות בנוגע לסטנדרים, הכיסאות והאוכל יש להפנות למנהל האזרחי".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "מתחם ציון הקבר הינו מקום קטן יחסית ועל כן הוחלט לטובת בטיחות המתפללים, להימנע מהכנסת כיסאות וסטנדרים למתחם. אנשי הכולל מתפללים במתחם ציון הקבר לאורך שעות היום בלי הבחנה והתחשבות ומונעים משאר המתפללים המעוניינים להיכנס לציון הקבר ולהתפלל".

עוד נמסר כי "המנהל האזרחי, אשר שיפץ את המתחם לאחרונה ומנהל אותו במסירות לאורך כל השנה, לא יאפשר השתלטות והפרעה לכלל המתפללים במקום על ידי בעלי אינטרסים. אנו נמשיך לפעול יום ולילה על מנת לאפשר לכלל המתפללים במקום להגיע לממש את זכותם להתפלל ללא הפרעה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר