כשר אבל מסריח

תחקיר 'כיכר השבת': כך אל-על מחללת שבת בשביל אוכל כשר

במשך עשרות שנים מחללת אל על באמצעות חברת בת שלה את השבת בשביל אוכל כשר לנוסעים; תחקיר 'כיכר השבת' חושף את הפרטים המלאים. הרבנות מאיימת בהסרת תעודות כשרות (חדשות)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: משה שי, פלאש 90)

סוגיית חילולי השבת בחברת אל-על כבר גרמה למספר סערות וטלטלות בישראל בכלל ובציבור החרדי בפרט. אלא שנראה שהפרשה הזו, שבוצעה במשך כל כך הרבה שנים תחת קשר שתיקה כבד של כל המעורבים, מאפילה על כולן.

ל"כיכר השבת" נודע כי החברה, גם על ידה באופן ישיר וגם על ידי חברת הבת תמ"מ המייצרת ומספקת ארוחות מוכנות כשרות למטוסים, מחללת באופן קבוע את השבת בכדי להעביר את הארוחות הכשרות לטיסות במוצאי שבתות ולטיסות בשבת של חברת הבת "סאן דור".

על פי המידע שהגיע לידנו, חברת תמ"מ, הנשלטת באופן מלא על ידי אל-על, מכינה את האוכל לטיסות ביום שישי, אך נציגים של אל-על ותמ"מ משנעים את האוכל המוכן בעיצומה של השבת עבור הטיסות במוצ"ש. הדבר לא נעשה על ידי גוי, אלא על ידי יהודי.

בנוסף, חברה נוספת בשם "אל שף", המספקת גם היא אוכל לטיסות, כבר קיבלה התראה על העניין של שינוע האוכל בשבת ולמרות זאת המשיכה בנוהל. מנהל מחלקת בתי מטבחיים, תעשיה וקייטרינג ברבנות הראשית לישראל, הרב חגי בר גיורא, שיגר לחברה מכתב חריף בו התריע בנושא.

במכתבו הוא כותב: "על פי נהלי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל אין להימצא בקייטרינג משעה לפני כניסת השבת ועד חצי שעה לאחר צאת השבת. לאור זאת, על אחת כמה וכמה שאין להוביל אוכל בשבת מהקייטרינג לשדה התעופה. אי קיום הנוהל מהווה עילה להסרת הכשרות מהחברה". ל"כיכר השבת" נודע כי בשבוע האחרון החליטו ברבנות שלא לחדש את אישור תעודת הכשרות ל"אל שף".

יש לציין כי לדברי הרב בר גיורא, בשנים האחרונות נמנעת תמ"מ להוציא את האוכל משטחה לאל-על, אלא שהוא עובר למיקום אחר ומשם נלקח על ידי החברה. על פי הנחיות הרבנות הראשית לקייטרינגים "חייבת להיות רציפות השגחה לכל אורך האירוע בעת העבודה והבישול במטבח הקייטרינג, בהובלה ובגן האירועים".

בשיחה עם רב חברת תמ"מ, הרב משה נחשוני, הוא סיפר על מה שמתרחש בשבתות במקום: "החברה לא עובדת בשבת, הכל סגור, אבל חברת אל-על שולחת נהג בשבת בשביל הטיסה האחרונה. אנחנו מכינים והם באים לקחת בשבת, עוד לפני צאת השבת. כי הם צריכים את האוכל. המקום איכסון שלהם זה בתמ"מ. אותו דבר יש עם כמה חברות זרות, שלוש חברות שיש להן הכשר. גם הן שולחות לקחת את האוכל".

לדבריו, "זה כבר 67 שנה ככה. עכשיו הגיעה הרבנות הראשית ודורשת להפסיק עם זה. אנחנו נמצא בקרוב שטח אחר בשדה, שם נשים את האוכל והם יקחו משם, ללא שום קשר לתמ"מ".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר: "חברה אשר לא תעמוד בנהלי הכשרות תילקח ממנה התעודה לאלתר"

מתמ"מ נמסר בתגובה: "המפעל מקפיד בכל שנות קיומו לפעול בהתאם להנחיות רב החברה הרב משה נחשוני ועומד בקשר עם רב חברת אל-על הרב יוחנן חיות. תמ"מ ואל-על מחוייבים לפעול על פי הנחיות שיתקבלו מהרבנות הראשית לישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר