"חוק זדורוב" לפיו נאשם לא יורשע בהודאתו - נדחה

הכנסת דחתה את הצעת החוק, לפיה לא ניתן יהיה להרשיע נאשם רק על סמך הודאתו ללא סיוע מראיה חיצונית, שזכה לכינוי "חוק זדורוב". "חשש מהרשעת חפים מפשע על סמך הודאת שווא" (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל - פלאש90)

מליאת הכנסת דחתה הצהריים (רביעי), בקריאה טרומית את הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות של חבר הכנסת דב חנין, והצעות דומות של ח"כ קארין אלהרר ואחמד טיבי ואוסמה סעדי. החוק זכה לכינוי 'חוק זדורוב' על שם משפטו של רומן זדורוב.

על פי הצעת החוק, לא ניתן יהיה להרשיע נאשם רק על סמך הודאתו, אלא אם כן יש בחומר הראיות ראייה ממקור עצמאי, שהיא ראייה בדרגת סיוע.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החשש הנובע מהרשעת חפים מפשע על סמך הודאת שווא חמור לא רק לאור העוול שנעשה לאותם חפים מפשע, אלא טומן בחובו גם נזק לחברה כולה בעצם הזיכוי העקיף של האשמים האמיתיים. במערכת משפטית שבה ניתן להרשיע על סמך הודאה בלבד קיים חשש שעיקר הדגש יופנה אל גביית ההודאה במקום אל איסוף הראיות"

ח"כ חנין אמר: "החוק הזה זוכה לכינוי חוק זדורוב ואכן ההרשעה הזו עוררה דיון נוקב בשאלת מעמדה של ההודאה במשפט הישראלי, אבל הסוגיה הרבה יותר רחבה ומשמעותית לגבי מערכת המשפט שלנו. הודאה יכולה אולי לייצר תחושות בטן של אשמה אבל לא בהכרח לבסס ראיות להודאה בפועל. לכן אנחנו דרושים ראיית סיוע אובייקטיבית חיצונית לנאשם.

"מחקרים רבים נעשו בנושא הודאת השווא, כל עוד השפיטה נעשית על ידי בני אדם אי אפשר למנוע טעויות. כשמדברים על טעויות במערכת המשפט, מקומם של הודאות השווא הוא מאוד מרכזי. ההצבעה היום היא על גורלם של בני אדם שעלולים לשבת בכלא בגלל הודאת שווא".

ח"כ אלהרר אמרה בדיון: "הרשעה על סמך הודאת בלבד טומנת נזק לחברה בעצם הזיכוי העקיף של הנאשמים האמיתיים. המשפט הישראלי נותן להודאה מעמד נכבד אבל הוא לא יכול לתת לה מעמד בלעדי".

ח"כ אוסמה סעדי: "למעשה מדובר בדיני נפשות. היום אנחנו יודעים שהודאות שווא זה לא מחזה נדיר, אם כתוצאה מעינויים או הפעלת אמצעים פסולים ותרגילי חקירה.

השר יובל שטייניץ השיב בשם שרת המשפטים: "נכון לקדם נושא זה במסגרת הצעת חוק ממשלתית המבוססת על עבודת מקיפה של ועדה בנושא. כמו כן יש להתנגד גם לגופה של ההצעה, לבית המשפט יש שיקול דעת בהתאם לנסיבות גביית ההודאה או תוכנה. כמו כן תידרש ראייה מסבכת בכל מקרה אחר בו יסבור בית המשפט כי הדבר נחוץ להסרת ספק בדבר אמיתות ההודאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר