אסון רודף אסון, טרגדיה רודפת טרגדיה

מה עלינו לעשות? גדולי ישראל על גל האסונות שפוקד אותנו

אסון אחר אסון, עוד נשמות טובות, תינוקת ואמהות, אבות וילדים, נקטפים בזה אחר זה והלב ממאן להאמין • "כיכר השבת" אסף את דבריהם גדולי ישראל על האסונות ובמה עלינו להתחזק (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נחמן בוימל)

יום אחר יום, אסון אחר אסון, עוד נשמות טובות, תינוקות ואמהות, אבות וילדים, נקטפים בזה אחר זה בשורת אסונות מחרידה שמזעזעת כל לב בציבור החרדי.

רק בשבועות האחרונים נקטפו בזה אחר זה: הילדה אסתר טויב ע"ה מביתר עילית; האברך הרה"ח רבי יוסף קופמן ז"ל מאשדוד - הותיר את רעייתו ו-9 יתומים; האישה מרת בת שבע בוימל ע"ה - הותירה את בעלה וחמישה יתומים; הרב מתתיהו ספרין זצ"ל בן האדמו"ר מקומרנא.

האברך הצעיר הרב גבריאל מזרחי ז"ל מאלעד, הותיר את רעייתו ושישה יתומים; האברך הרב יעקב אליסיאן ז"ל - אב לתינוק; הגאון רבי משה יהודה ביגל זצ"ל רבה של הקהילה החרדית בעפולה; הילד שמעון דוד פרייליך ז"ל בן 3 בלבד; הנערה טובה ברנדשטטר ע"ה מרמת אלחנן בבני ברק והיא בת 14 בלבד; הילד ישראל וינגרטן ז"ל מביתר עילית שנדרס למוות; הילדה רחלי שטיין ע"ה בת ה-4; התינוק משה רפאל מזרחי ז"ל - בן ארבעה חודשים בלבד; הילדה תהילה אוחיון ע"ה בת ה-6 שטבעה בבריכה במלון רמדה.

הילד אליהו רפאל טראב ז"ל מרמות בן ה-10; הפעוטה אפרת טראב ע"ה בת שנה ושלושה חודשים; תלמיד ישיבת גור בראשון לציון שנפל מגובה ונהרג; האישה מרגלית גפנר ע"ה ממודיעין עילית; הילד שמוען מויאל ז"ל בן ה-4; הרב יצחק אביטן ז"ל בן ה-48 נפטר בפתאומיות והותיר את רעייתו וחמישה יתומים; האישה החרדית חיה אסתר אריה ע"ה מנתיבות לקתה בשפעת החזירים ונפטרה; הגברת שרה אספיס ע"ה מאשדוד הותירה 11 יתומים.

וזו, למגינת הלב של כולנו, לא הרשימה המלאה!

בעקבת שורות האסונות יצא "כיכר השבת" לבדוק כיצד מתייחסים מרנן ורבנן גדולי ישראל לשורת האסונות המחרידה, שמזעזעת את כלל הציבור החרדי, ובמה הם מורים כי יש להתחזק.

מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן התבטא בימים האחרונים ואמר: "אנשים מחפשים סגולות להינצל, לא צריך לחפש, חז"ל לימדו אותנו שתורה מגנא ומצלא, אפילו בעידניה דלא עסיק ביה, וכמובן לא כשזה בא מביטול תורה אלא שעסוק בדברים הנצרכים.

"אבל צריך לדעת שתורה מגנא ומצלא זה רק אם התורה היא יחד עם מידות טובות כי הלומד תורה ללא מידות טובות זה פגם בעצם לימוד התורה והכלי ללימוד התורה זה מידות טובות וצריך לבלום את הפה ולא להיכשל ח"ו בלשון הרע או בדיבור אסור".

בשיחה שנשא ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי גרשון אדלשטיין במעונו אמר: "עת צרה היא ליעקב, בעת האחרונה היו הרבה רציחות ופיגועים, ואסונות מעשים שבכל יום רחמנא ליצלן בהרבה מקומות בארץ הקודש, ובודאי שהכל בהשגחה, יש השגחה פרטית על כל אחד ואחד, כמו שכתב הרמב"ן בפרשת בא "שאם יעשה המצוות יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו עונשו", ואם יש אסונות סימן שיש חטאים, והעצה היחידה היא לא בכוחי ועוצם ידי אלא בתשובה ותיקון המעשים.

"מסתבר שאין זה רק חטא של אדם יחיד, אף על פי שמצינו שציבור נענשים מחמת היחיד, כמו שכתוב אצל עכן שמעל בחרם ומתו שלושים וששה איש, ובגמרא (סנהדרין מד, א) דרשו שנהרג יאיר בן מנשה ששקול כנגד רובה של סנהדרין, עד כדי כך שייך עונש על הציבור מחמת חטא של יחיד, שכל ישראל ערבים זה בזה, אבל מסתבר שאין החטא רק של יחיד, אלא כל אחד ואחד יש לו מה לתקן ולחזור בתשובה".

יצויין כי בתחילת השבוע עורר ראש ישיבת פוניבז', להתחזק בעניינים שבין אדם לחבירו ולהיזהר מאבק לשון הרע ובשמירת הלשון כמו גם לוותר איש לרעהו. "אלו הם הדברים שצריכים חיזוק בהם", אמר, "להיזהר מלשון הרע, ומביטול תורה, ולהתחזק באהבת הבריות שבין אדם לחברו, שהנגיעות של כסף וכבוד לא ישחדו את האדם להתנהג שלא כהוגן".

חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של שכונת רמת אלחנן נאם בכינוס התחזקות לנשים ועורר על הצורך להתחזק בצניעות. "הצניעות של בת ישראל היא המסוגלת לעמוד כתריס נגד הפורענות", אמר הגר"י זילברשטיין לציבור הנשים.

בנוסף הורה כי יש לשמור על הבריאות ולהתחסן נגד מחלת השפעת שהפילה השנה חללים רבים.

יצויין כי לאחר השיחה בין כ"ק האדמו"ר מבעלזא לגיסו האדמו"ר מסקווירא השבוע, כשעוררו על המצב הקשה, התבטא האדמו"ר מבעלזא והמליץ את הפסוק 'ונתתי שלום בארץ ושכבתי ואין מחריד' והוסיף כי "יש להתפלל הרבה על מנת שנזכה לכך כשהוא כואב את האסונות המרים שאירעו לאחרונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר