מקלב: "חרדי, אתיופי או ערבי - בעלי הסיכוי להיעצר בלי סיבה"

ועדת החוקה אישרה להצבעה את הצעת חוק 'שמירה על ביטחון הציבור', המאפשרת לשוטרים לבצע חיפוש על כל אדם. ח"כ מקלב תקף בדיון את המשטרה ש"עוצרת עוברי אורח תמימים" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

ועדת החוקה של הכנסת אישרה בצהריים (שני) להצבעה את הצעת חוק 'שמירה על ביטחון הציבור', המאפשרת לשוטרים לבצע חיפוש על כל אדם גם אם לא קיים חשש סביר לגביו. החוק תוקן מאז הוגש על ידי המשרד לביטחון פנים וזאת בשל הסתייגויות של חברי הוועדה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "נפתח כאן פתח חמור שיאפשר לערוך חיפוש על אנשים בלי שום חשש, שזו סמכות שעד כה לא הייתה קיימת".

לדבריו, "הצעת החוק הזו מגיעה מתוך יהירותה של המשטרה ושכרון הכוח שלה, תוך הליך פגיעה חמור בכלל הציבור. חשוב להדגיש שלא כל מה שהמשטרה חפצה בו היא יכולה לעשות מול האזרחים".

"יש להבדיל בין הנושא הביטחוני לשיטור הרגיל היומיומי", המשיך מקלב, "בנושא הביטחוני אנו מבינים את הצורך ותומכים בהגדלת סמכותה של המשטרה, אך בכל הקשור לשיטור הרגיל אנו מתנגדים באופן נחרץ. לכלל הציבור קיימת חזקת חפות, גם אם הם נמצאים באזורים של הפרות סדר, הפגנות או עצרות. אם המשטרה תוכל לבצע חיפוש על כל אדם, זה ימנע מאנשים להגיע לאותן עצרות או מחאות ואין לכך כך הצדקה. גם כך המשטרה פועלת פעמים רבות בחוסר סמכות ומבצעת מעצרי שווא בהם אין כל עילה למצער ובמקרים אחרים מעלילה על אנשים עדויות שקר וכדומה".

"יש פערים גדולים", טוען מקלב, בין מה שהמשטרה מציגה לוועדות הכנסת באופן רוחבי לבין הענישה הקולקטיבית שהיא נוקטת בה בשטח מול אנשים תמימים, כשהיא עוצרת עוברי אורח תמימים רק כדי לגרום להרתעה רעיונית.

"המשטרה חייבת לשנות את הגישה ולא לבצע מעצרי שווא בשל צבע הבגדים והמגזר אליו שייך אותו אדם, החשש המהותי של כל אזרח ממגש עם שוטר שיתכן ויסתיים במעצר בשל תירוצים כאלה ואחרים של "הפרעה לשוטר במילוי תפקידו" ואף חמור מכך בגין 'תקיפת שוטר'".

בסיום דבריו אמר מקלב כי "לצערנו, אם אדם חרדי, אתיופי או ערבי הוא בעל הסיכוי המשמעותי ביותר להיעצר - בלי סיבה ממשית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר