הסיפור המלא והמסמכים

כך "השתלט" הרב סורוצקין על הישיבה הספרדית שערי תבונה

גיסו ועוזרו של הרב שלום דב סורוצקין צורפו במפתיע לניהולה של עמותת "תורה ושלום". השתלטות? בי"ד של הגר"נ קרליץ פסק נגד ההליך, אבל מקורבי הרב סורוצקין טוענים: זו לא השתלטות (בלעדי)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרב סורוצקין (צילום: כיכר השבת)

פרסום ראשון: במסגרת שינוי שבוצע בשבועות האחרונים בעמותת "תורה ושלום" שייסד ח"כ לשעבר שמעון בן שלמה ובהמשך הצטרף אליה אחיו אהרן ז"ל ששימש כיו"ר העמותה, הצליח הרב שלום בער סורוצקין להכניס שניים ממקורביו לעמותה הספרדית שמנהלת את כל ישיבותיו של הרב אהרן חדד - כולל ישיבת "שערי תבונה" בראשה הוא עומד - ולמעשה לקבל לשליטתו מבנה ושטחים של העמותה בעיר בני ברק, במה שמכנים חלק מאנשי העמותה כ"השתלטות".

השינויים המשמעותיים בעמותה בוצעו על רקע מלחמת השליטה שמתנהלת בישיבת "דבר אברהם" בבני ברק, ישיבה שנוסדה על ידי הרב אהרון חדד ונוהלה בשנים האחרונות על ידי הרב ראובן אלקיים. הסיבה למאבק הוא סכסוך בין הרב אלקיים לבין הרב חדד במהלכו האחרון פיטר את הרב אלקיים בתחילת חודש אלול מראשות הישיבה.

בתום חודשים של דיונים בבית דינו של הגר"נ קרליץ, פסקו הדיינים הגאונים הרב יהודה סילמן, הרב שריאל רוזנברג והרב יעקב פרבשטיין כי הרב אלקיים יוכל להוציא מהישיבה עד 50 אחוזים מהתלמידים למשך פרק זמן של 48 שעות ויפתח ישיבה חדשה בניהולו. לגבי הכספים הוחלט כי ידונו בכך בהמשך.

יום אחרי הפסיקה - אנשי הרב סורוצקין פשטו על משרדי העמותה

אלא, שיום לאחר החלטת הבוררות, הגיעו אל משרדי עמותת "תורה ושלום" המנהלת את כל ישיבותיו של הרב חדד - ביניהן גם את ישיבת דבר אברהם - עורכי דין יחד עם עשרות אנשים, כך לפי עדותה של מנהלת העמותה בפועל, כשהם טוענים כי העמותה שבראשה עומד שמעון בן שלמה הורתה להם לפנות את המשרדים למיקום חדש לאחר שבוצעו מספר "שינויים" בעמותה.

למעשה, אותם "שינויים" שבוצעו בעמותה הם הכנסת שני חברים חדשים להנהלת העמותה, יהודה אריה סרברניק, גיסו של הרב שלום דב סורוצקין, ואבי רפול, עוזרו של הרב סורוצקין, מי שעומד בראש מוסדות "עטרת שלום". בזמן הגעת עורכי הדין למשרדי העמותה, רוקנו עשרות בני אדם שהגיעו יחד עם עורכי הדין את המשרדים מתכולתם, כשהם מסבירים כי הדבר נעשה בעקבות הוראת הנהלת העמותה החדשה. עורכי הדין גם מסרו מסמך מישיבת ועד העמותה בו נדרשים העובדים לסייע "בהעברת המשרדים למעון החדש" כשעל המסמך חתומים יצחק בן שלמה שמונה ליו"ר הוועד ויהודה אריה סרברניק.

ההודעה על "השינויים" בעמותה

מנגד, מקורבי הרב חדד ומנהלת העמותה הציגו לבית המשפט מסמך עליו חתומים חמישה חברי עמותה שטוענים כי לא פנו אליהם בחודשים האחרונים בשום הודעה לגבי אסיפת ועד העמותה, ולטענתם השינוי מהווה פגיעה מהותית במיעוט.

חלק מחברי העמותה טוענים - לא פנו אלינו

במקביל, נהורה כהן, מנהלת העמותה ב-30 השנים האחרונות, קיבלה מכתב שימוע לפני פיטורין שאמור היה להתנהל בפני חבר העמותה החדש יהודה סרברניק. הטענות במכתב היו כי כהן הפרה את הוראות הממונים, התנהלות לא הולמת כלפי חברי העמותה ויחסי אנוש בעייתיים כמו גם חשד לשימוש ברכוש העמותה. בסופו של דבר, בעקבות צו מניעה שהוציא בית המשפט בוטלו הפיטורין.

שימוע לפני פיטורין שנשלח למנהלת העמותה

גורמים המעורים בנושא טענו בשיחה עם "כיכר השבת" כי מטרת השינויים שבוצעו בעמותה היא השתלטות על מבנה בבני ברק ונכסים אחרים השייכים לעמותה - באחד מהם שוכנת ישיבת 'דבר אברהם'. לטענת מקורבי הרב סורוצקין, העמותה למעשה נמסרה לידיו על ידי מייסדה - שמעון בן שלמה, לאחר שהחליט כי הוא מעוניין לתרום את מבני העמותה לישיבות של הרב סורוצקין וכביכול אינו מעוניין שהרב חדד ינהל את העמותה.

נכון לעתה, בעקבות השתלשלות הדברים הודיע הבנק לכהן ולהרב חדד כי לא יכבדו עוד את חתימתם כפי שנהגו עד היום, זאת למרות שכהן וחדד הוגדרו כמורשי חתימה בעמותה עד לשינויים כמו גם הספקים שעבדו עם הישיבה הודיעו לטענת כהן, כי הם אינם יכולים כרגע לעבוד מול כהן שניהל עד עתה את הישיבה. מה שגורם לטענת כהן למחסור קריטי בישיבה ולביטול העברת משכורות ותשלומים לאנשי הצוות ולספקים.

מי שהיה מורשה חתימה עד לשינויים שבוצעו הם כאמור כהן והרב חדד יחד עם יצחק וחנוך בן שלמה. אחרי "השינוי" הוכנסו אבי רפול ויהודה סרברניק יחד עם יצחק וחנוך בן שלמה.

הרב סילמן הורה - "לבטל לאלתר את השינויים"

הרב חדד, כמו גם אחייניתו של בן שלמה, נהורה כהן, שמנהלת בפועל את העמותות, פנו באופן בהול לבית דינו של הגר"נ קרליץ, שהודיע כי הוא מעניק פסק ביניים בטענה כי מדובר בהשתלטות שמטרתה עיקור פסק הבוררות. הרב חדד ונהורה כהן טוענים כי מדובר בהשתלטות של מקורבי הרב סורוצקין על העמותה.

בפסק הדין שהוציא בית הדין של הגר"נ קרליץ מורה הרב סילמן לסרברניק ולרפול להתפטר מידית מהעמותה ולא לבצע בה שום שינויים עד לדיון בנושא. הרב סילמן מוסיף כי במהלך הזמן שהרב אלקיים אמור היה להגיב, בוצע מהלך השתלטות על עמותת תורה ושלום, שמטרתו כנראה לרוקן את הבוררות מתוכן.

פסק הדין של הרב סילמן - "חברי העמותה החדשים חייבים להתפטר"
פסק הדין של הרב סילמן
פסק הדין של הרב סילמן

הרב סילמן הורה כי לעת עתה תתנהל העמותה בבניין הנוכחי על ידי הרב חדד כראש הישיבה עם סמכויות מלאות לכל דבר כולל פיטורי אנשי צוות (הרב חדד פיטר 3 ר"מים שהיו מזוהים עם הרב אלקיים ח.א.). הדיינים הוסיפו כי הם קוראים לצוות הישיבה והתלמידים לשתף פעולה עם המהלך של השבת הרב חדד לראשות הישיבה. "בית הדין רואה חשיבות עליונה בהמשך קיום הלימודים בישיבה ללא פגיעה לשנה זו, ואת יציבותה לשנים הבאות" חתמו הדיינים.

הדיינים הוסיפו כי במידה ומצבה של עמותת תורה ושלום תתייצב ובהתאם להחלטת בית הדין, יהיה מקום לשקול מחדש את ההצעה לביצוע החלוקה בהתאם לפסק הדין הקודם לחלוקת הישיבה. הרב סילמן גם העניק לרב חדד אישור לפנות לערכאות כשבית הדין כותב "ביה"ד רואה בחומרה רבה את הפרתו של צו המניעה" ובצו עשה הוא מורה לחברים החדשים בעמותה להתפטר מיד מחברות בעמותה.

התקציבים לישיבות של הרב חדד הופסקו

בפועל, מי שמנהל את העמותה מאז המהלך הוא הרב סורוצקין, כשעורכי דין ממשרדו של עו"ד יעקב וינרוט שמייצג את הרב סורוצקין ניהלו את ההליך ופיקחו מקרוב אחר ההשתלטות בפועל על משרדי העמותה. מאז השינויים שבוצעו, הופסקו העברות התקציבים לישיבותיו של הרב חדד שהיו רשומות תחת העמותה.

מקורביו של הרב סורוצקין מספרים ל"כיכר השבת" כי הוצע לרב חדד כי כל התקציבים עבור ישיבותיו יועברו בכפוף לחתימה על מסמך לפיו לא יעשה שימוש לרעה בתקציבים. אלא שהרב חדד, לדבריהם, החליט לבקש מבית הדין ובהמשך מבית המשפט צו מניעה, שהקפיא למעשה את העברת התקציבים שנכון לעתה עומדים על סכום של כ-400,000 שקלים.

מנגד, מקורביו של הרב סורוצקין מכחישים כי מדובר ב'השתלטות' וטוענים כי בן שלמה ימשיך לנהל את העמותה. מקורביו של הרב סורוצקין גם טוענים כי מכיוון שהעמותה עצמה לא הייתה צד בסכסוך עליו נחתם הסכם הבוררות בבית דינו של הגר"נ קרליץ, ועל כן, לטענתם על פי הוראת רבנים עימם התייעצו, הם אינם מחויבים לפסק הבוררות.

גורמים המעורים בעניין מספרים ל"כיכר השבת" כי גם הרב סילמן הסכים בשיחה עם הרב סורוצקין כי למעשה כל עניינו של הרב סורוצקין הוא במבנה ושטחים של העמותה והסכסוך הזה לא נידון בבוררות כלל, אלא שהרב סילמן מבקש להחיל את צו המניעה בכדי שלא לעקר את פסק הבוררות בעניין.

מנגד, מקורביו של הרב חדד ונהורה כהן טוענים כי למעשה מדובר בהשתלטות שנועדה לרוקן מתוכן את פסק הדין, ולטענתם העובדה כי הדבר נעשה בסמיכות זמן לזמן בו הרב אלקיים הפסיד בפסק הבוררות מוכיחה לכאורה כי יש קשר בין הדברים.

בפנייתם של הרב חדד ואחייניתו של שמעון בן שלמה נהורה כהן לבית המשפט בבקשת צו מניעה באמצעות עורך דינו יצחק מירון, ציינו גם כי כבר לפני כ-7 שנים בעת סכסוך שנגע לשליטה בעמותה, הרה הבורר הרב אוברלנדר במהלך בוררות בעמותה כי אברהם בן שלמה, בנו של אהרן בן שלמה, ימונה ליו"ר העמותה וכי לא יצורפו אליה חברים חדשים עד להודעה החדשה.

הבוררים דורשים להשיב את המצב לקדמותו; אנשי הרב סורוצקין "רב גדול תומך בנו"

בפסיקת ביניים שהוציא הבורר הרב אוברלנדר בימים האחרונים נכתב כי הצדדים נדרשים שלא לבצע שום שינויים בהרכב חברי העמותה כמו גם במבנים ובמשרדים. אלא שמקורביו של הרב סורוצקין טוענים כי פסק הבוררות של הרב אוברלנדר הופר על ידי שני הצדדים, מה שלמעשה מעקר אותו. בנוסף, טוענים עורכי דינו של הרב סורוצקין כי על שטר הבוררות לא חתמו מורשי החתימה בעמותה.

פסק הדין של הבורר הקודם - "לא לבצע שינויים בעמותה"

מקורביו של הרב סורוצקין טוענים כי אחד מגדולי הפוסקים הורה להרב סורצקין לבצע את המהלך, למרות שהדבר נוגד את פסיקת בית הדין של הגר"נ קרליץ. נציין כי נכון לעתה מסרבים מקורביו של הרב סורוצקין לפרסם את שם הפוסק או להציג ראיות לדברים אלא טוענים כי לצידם "עומד אחד מגדולי התורה".

נהורה כהן והרב אהרן חדד מסרו בתגובה: "בעניין ההצעה ש"הוצעה" לרב חדד, מדובר בהמשך השקרים הגסים אשר מופצים ע''י הרב סורוצקין וחבר מרעיו, ההצעה לא הוצעה מעולם לרב חדד, התקציבים שנכנסים לעמותה הנם תקציבים שמיועדים לתלמידי הישיבות בלבד ואין לאף אחד בעלות עליהם מלבד הישיבות. מר חנוך בן שלמה מורשה החתימה אינו מסכים לחתום על צ'קים לספקים, וכן על תקציבי רווחה לרווחת תלמידי הישיבה, מה שבעצם גורם לאי אספקת מזון לישיבות".

הרב שלום בער סורוצקין, אבי רפול ויהודה סברניק לא הגיבו לדברים

כתב התביעה של מנהלי העמותה
כתב התביעה של מנהלי העמותה
כתב התביעה של מנהלי העמותה
תצהירו של ראש ישיבת "שערי תבונה" הרב אהרן חדד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר