נדחו הצעות החוק לפיזור הכנסת

חברי כנסת מהאופוזיציה הגישו ארבע הצעות חוק לפיזור הכנסת ה-20, אך מליאת הכנסת דחתה בזה אחר זה את כל הצעות החוק ברוב של יותר מ-50 חברי כנסת שהתנגדו לפיזור הכנסת (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)


מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) את ארבע הצעת החוק להתפזרות הכנסת העשרים, התשע"ה–2015, שהגישו חברי הכנסת, זהבה גלאון, יצחק הרצוג, איימן עודה ואחמד טיבי.

בהצעת "המחנה הציוני" לפיזור הכנסת נכתב כי "הממשלה השלושים וארבע של מדינת ישראל נשענת על רוב מקרי וטכני של 61 חברי קואליציה מול 59 חברי אופוזיציה. תנאי הקמת הממשלה הם מהחמורים שנראו ומתבססים על הסכמים קואליציוניים המשקפים טובות סקטוריאליות והטבות פוליטיות שונות שהובטחו לשותפים ברגע האחרון וכן, סיכומים הטומנים בחובם פגיעה מהותית בערכי המשטר הדמוקרטי.

"כך, כספי ציבור הועברו ויועברו באישון לילה לצורך תחזוקה הזמני של ממשלה צרה ולא יעילה שתמנע כל רפורמה ורצון לשינוי בימים שבהם מדינת ישראל והחברה בישראל ניצבות בפני אתגרים גדולים. לאור כל האמור לעיל, מוצע לפזר את הכנסת העשרים ולאפשר לעם לבחור מחדש את נציגיו."

ח"כ זהבה גלאון אמרה במהלך הדיון כי "הכנסת הזו צריכה להתפזר הן בגלל הקואליציה ואין בגלל האופוזיציה. ראינו בכתבה שפורסמה השבוע איך ראש הממשלה נתניהו בשביל לקחת את השלטון היה מוכן לגרום לנזק ארוך טווח למעמד של 20% מהאוכלוסייה. אין לכם תשובה לטרור ולפערים החברתיים ולכן כל מה שהממשלה עסוקה בו זה הסתה, שנאה, סתימת פיות ודה לגיטימציה לארגוני שמאל. זו לא מנהיגות זו פחדנות".

"לח"כ הרצוג אני חייבת לומר ששמעתי אותך והתביישתי, זו לא אופוזיציה אלא קריקטורה של אופוזיציה. אתה לא ראש האופוזיציה שלי. אתם שכחתם מה זה להיות אופוזיציה, אתם עסוקים בלהתחפש לימין", הטיחה גלאון.

ח"כ יצחק בוז'י הרצוג מר בנאומו כי "אין ביטחון, אזרחי ישראל נדרסים ונדקרים כל יום, ומי שלא מסוגל לתת ביטחון שילך הביתה, מר ביטחון נכשל כישלון חרוץ. הכלכלה נמצאת במצב הגרוע ביותר מיזה עשר שנים עם כמעט אפס צמיחה, ובמקום האחרון בטיפול בעוני ופערים החברתיים ממדינות הoecd. הממשלה עוסקת פוליטיקה קטנה ועלובה של שנאה שההיסטוריה תשפוט את מי שמשתמש בה. אין לממשלה הזו שום תכנית להיאבק בטרור, ליוזמה מדינית או לפתרון בכלכלה. הכנסת הזו צריכה להתפזר כי היא יכולה לממש את יעודה כי השתלטו עליה הימין הקיצוני. כדי להיפרד מהפלשתינים אין ברירה אלא להיפרד מנתניהו".

הרצוג הגיב לגלאון ואמר: "זהבה גלאון, צריך להתכתב עם המציאות והיא שכל עוד אבו מאזן ונתניהו נמצאים בשלטון ביחד אי אפשר להגיע להסכם. את מציעה חלום ובנט מציע גיהינום. אי אפשר ללמד אותי ואת מפלגתי כיצד להיאבק למען השלום ואיש לא ילמד אותנו כיצד להיות פטריוטים ישראליים. היה ברור שתדקלמי סיסמאות לא ישימות משנות ה90. אם הייתי ראש ממשלת ישראל היום לא הייתה אינתיפאדה שלישית".

ח"כ איימן עודה אמר בנאומו כי "לחשוב על הקישור של מירי רגב בין תרבות לנאמנות, אני חושב למי הנאמנות? האם אנחנו במאה ה21 שיש מילה אחרת והיא אזרחות ומדינת חוק. מי שלא מפר את החוק לא מענישים אותו על מילה שנקראת נאמנות שאף אחד לא מבין איך מפרשים אותה. על חוק העמותות, אנחנו כל הזמן אמרנו שההתקפה על החברה הערבית לא תעצור בחברה הערבית".

בשם הממשלה עלה להשיב השר יריב לוין שאמר: "אני רואה שהתשוקה שלכם ללכת לבחירות היא לא כל כך גדולה. אם היה אפשר לשים קלפי פה בחוץ עם הצבעה חשאית מעניין מה הייתה התוצאה על ההצעה שלכם. ניהול מדינה זה לא דבר שמתנהל לפי תרגילים כאלה. המחשבה להביא את המדינה שוב לבחירות, חודשים ספורים אחרי שהלכנו לבחירות היא לא משרתת את המדינה.

"אם כל כך חשוב לכם להשפיע, יש דרך, מעולם לא סגרנו את הדרך בפניכם להצטרף לממשלה. גם הבחירות הקודמות התקיימו אחרי שהכנסת מילאה בקושי שנתיים, אני זוכר את צהלות השמחה בספסלי האופוזיציה אחרי ההצבעה הקודמת על פיזור הכנסת, ומה יצא לכם מיזה? אני מציע שתגלו את מידת האחריות המתחייבת למי שמתיימרים יום אחד להוביל את המדינה הזו".

לאחר הדיון, נערכה הצבעה על ארבע הצעות החוק, הצעתה של ח"כ גלאון נדחתה ברוב של 52 מתנגדים לעומת 48 תומכים; ההצעה של ח"כ בוז'י הרצוג נדחתה ברוב של 53 מתנגדים לעומת 50 תומכים; ההצעות של ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי נדחו ברוב של 53 מתנגדים לעומת 47 תומכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר