אבחון מיוחד

מה ניתן ללמוד מכתב היד של אייכמן? "רתחן, אכזרי, אמיץ ושחצן"

בעקבות פרסום כתב היד של בקשת החנינה שהגיש הצורר הנאצי אדולף אייכמן, "כיכר השבת", מציג ניתוח גרפולוגי מיוחד של הגרפולוגית אתי בורוכוב, שמנסה להבין את הרוע (גרפולוגיה)

(צילום: גנזך המדינה ודוברות בית הנשיא)

מסמכי החנינה של אייכמן: הבוקר לרגל יום השואה הבינלאומי, נחשפו מסמכים היסטורים, של בקשת החנינה שהגיש הצורר הנאצי אדולף אייכמן, לנשיא דאז יצחק בן צבי, בכתב ידו.

אייכמן טען אמנם כי הוא בעצמו "מזועזע מהזוועות" וכי "תמיד מילא פקודות", אך בניסיון להבין את נבכי נפשו הסדיסטית של הארכי רוצח, פנינו אל הגרפולוגית הגב' אתי בורוכוב, מנהלת מכון "פנימיות הכתב והציור" להוראת חקר הגרפולוגיה, בבקשה לנתח את כתב ידו של אייכמן.

"ראיתי את הכתב ונדהמתי לראות את הסימנים והעוצמה שלהם. זה כתב שמשדר אי נוחות בצורה קיצונית ובולטת", פותחת אתי את האבחון.

זווית נוקשה באיזור תחתי (באות הראשונה)

"לפי כתב ידו של אייכמן שהתפרסם הבוקר, ניכרים מוטיבים חזקים ודומיננטיים בכתב היד, המלמדים על אישיות של רודן, איש מדון ומריבה.

"זהו כתב עם איזור עילי ותחתי מפותח, יחד עם זוויתיות בולטת וחריגה בכתב ידו. הדבר מלמד על אדם לוגי ושכלתן בעל יכולת של פרקטיקה מעשית. הוא אדם שמונע מאידיאולוגיה ובעל כישורי מנהיגות ומדינאות. קשה לומר על אדם כמוהו שנגרר למעשים, כאשר כתב ידו מלמד על ההפך מכך. אייכמן היה אדם רתחן, שחצן וקנאי. קיימים סימנים לתחושת נחיתות וזעם על החיים", קובעת בורכוב.

בורוכוב מוסיפה: "זהו כתב יד שבולט במאפיין הזוויתי שלו. שימו לב לזוויות של הכתב שנראות כמו סכין משוננת, לעיתים הכתב מזכיר מסור. הדבר יכול ללמד על שיטתיות של רוע, על אדם קשוח, אמיץ ודייקן. אישיות שאוהבת להתנגש, עם נטייה להרס וכיבוש. אדם נרגן, רגזן וקשוח.

דוגמא לתנועות משוננות הנראות כמו מסור בכתב ידו של אייכמן

"אצל הכותב אני מזהה אומץ לב, לצד יכולת חתרנות חזקה מתחת לפני השטח. היה לו יכולת ואפילו אהבה לבעוט בסמכות, להתנגש ולהתמרד. לו רק חפץ בכך, אייכמן היה האישיות הקלאסית שיכולה להתמרד כנגד פקודות שאינן לרוחו ואינן מתאימות לאידיאולוגיה שלו. הכותב הוא עקשן, עם נטיה לשנאה ורשע, קיימים מאפיינים חזקים של נקמנות".

בורכוב מסבירה כי "כתב ידו של אייכמן הוא כתב יד קלאסי של בכירי המשטר הנאצי, בהם ניתן למצוא שיטתיות של רוע קשוח, זעם ועצבים מתחת לפני השטח, לצד דייקנות ודריכות. כתב ידו של אייכמן מלמד על אדם שרואה את הכוח כצדק.

"גם בחתימה ניתן לראות את התנועה הזוויתית באזור התחתי המלמדת שהמרדנות והרוע היו חזקים אצל הכותב הרבה יותר מהמצוקות שלו. אייכמן היה אדם מתוח, שלא הסתדר עם אנשים. מנהיג, שהתנהל בצורה חסרת פחד, ללא חשש מאתגרים.

"ניכר כי הכותב הוא אדם עם מצוקות קיפוח ונחיתות שהביאו אותו לזעם על החיים ועצבנות תוססת. קיימת נטייה להתמכרות של אלכוהול. יחד עם זאת, זהו אדם אידיאולוג, קשוח, רודן ועקרוני, שעשה את פעולותיו ללא טיפת חמלה, גמישות ורגישות.

חתימתו של אייכמן עם זווית באיזור העילי יחד עם תנועות משוננות

עוד אומרת בורכוב כי "הזווית ככלל מלמדות על אדם עקרוני שמגשים את עצמו בעקביות ועצמאות. הוא תכנן את פעולותיו בדייקנות ויסודיות מתוך תקיפות והחלטיות. הוא היה להוט בצורה דרוכה וקרה.

"אייכמן היה אדם ער ונמרץ, כאשר מתוך הזעם וההרס צומחת דמות של סדיזם, קרימינאליות, עבריינות וקור רוח מדהים. האבחון של כתב היד עומד בסתירה מוחלטת לתוכן הכתוב ולטענה שהוא בסך הכל היה בורג במערכת ומילא פקודות בצייתנות. זה פשוט לא האישיות".

אתי בורכוב מבקשת להוסיף כמה מילים בנימה אישית לסיום: "מטבעי אני אדם אופטימי המאמין מאד בנפש האדם ובטוב שלו. אתמול נשאלתי בהרצאה איך אפשר לזהות רשעות בכתב היד. השבתי שאינני מאמינה ברוע אנושי. לעיתים ניתן לזהות תכונות שליליות אצל אנשים, אך בכל תכונה אפשר למצוא את הפן החיובי ואת היכולת לתקן ולהוסיף אור.

"זהו הכתב הראשון בעבודתי המקצועית כגרפולוגית מעל 12 שנים, שאבחנתי בו תכונות כה קשות. המדהים מכל, יש כאן שיטה של מכונת ההרג הנאצית שפעלה עם רוע מחושב, מתוך אכזריות קרת רוח, נוקשות קפואה, החלטיות ודיוק.

"אסיים בדברי חכמינו ז"ל: מרובה מידה טובה ממידת פורענות, כאשר נחשפים לכמות הרע שאדם אחד יכול לעשות בעולם, הדבר יכול ללמד כל אחד ואחת מאיתנו, עד כמה טוב יכול אדם אחד להפיץ בעולם, אפילו לשנות אותו", אומרת ברוכוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר