נאלצו לעזוב את הדירה עקב ליקויים חמורים – הקבלן ישלם כ-200 אלף שקל

זוג שרכש דירה בנתניה עזב בשל ליקויים חמורים והיעדר טופס אכלוס. הקבלן טען שמדובר בליקויים מזעריים, ושהרוכשים הם שעיכבו את קבלת הטופס כיוון שפיצלו את הדירה ללא אישור. במהלך הדיונים התגלה בדיוק ההפך

עו"ד שמשון רוקח | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לפני כחמש שנים רכש הזוג מהקבלן דירה בת חמישה חדרים בקומת קרקע הכוללת מרתף, ברחוב הקונגרס הציוני בנתניה.

בעיות עם הדירה?

פנו ל-עורך דין מקרקעין

הרוכשים נכנסו לדירה למרות שהבניין עדיין לא קיבל אישור אכלוס (טופס 4), והשכירו את המרתף הדירה לשוכרים. זמן לא רב לאחר שהשוכרים נכנסו לדירה, הם הודיעו כי הם עוזבים בשל חדירת מי ביוב לביתם.

טענה זו הובילה לעריכת בדיקה מקיפה מצד הרוכשים, שלהפתעתם גילו ליקויי בנייה רבים כגון בעיית רטיבות חמורה, אלתורים בחיבורי החשמל, התקנה רשלנית של קולטי השמש ושימוש בחומרים לא נכונים. בעקבות הליקויים, התובעים אף הם נאלצו לעזוב את הדירה ולשכור דירה אחרת.

בשנת 2013 פנו הרוכשים לבית משפט השלום בנתניה, ודרשו מקבלן הבנייה פיצויים בסך 189,000 שקל בעקבות ליקויי הבנייה, שלפי הסכם המכר הוא אחראי לפצות עליהם.

בנוסף, תבעו הרוכשים פיצוי בסך 23,200 שקל עבור נזקי הרטיבות במרתף, וכן בעקבות אי קבלת טופס אכלוס מהרשויות.

הקבלן סיפר על מאבקיו מול העירייה לקבלת טופס אכלוס, וטען שהסיבה שהבניין כולו לא מקבל את הטופס היא התנהגות התובעים, שפיצלו את דירתם לשתי יחידות דיור, וערכו שימוש אסור ביחידת המרתף שהשכירו.

בהתאם, הגיש הקבלן תביעה נגדית בסך 1.3 מיליון שקל נגד הרוכשים, עבור הפגיעה בערך הבניין, נזקי רטיבות ועיכוב טופס האכלוס. כמו כן, דרש הקבלן מהתובעים לשלם לו את חלקו בדמי השכירות שקיבלו.

במהלך הדיון, התגלה כי למרות טענותיו, למעשה, הקבלן הוא זה שפיצל את הדירה ובנה במרתף מטבח, מקלת ושירותים, ואף הפריד את מערכת החשמל – הכל לפני החתימה על הסכם המכר.

רכשו דירה שאי אפשר לגור בה

השופטת סמדר קולנדר-אברמוביץ התרשמה מאמינות הרוכשים, אנשים פשוטים, שלדבריה "רכשו דירה במיטב כספם מהנתבע מצויים במצב כיום בו אינם יכולים להתגורר בדירה אשר הליקויים בה רבים, ואין לה כל טופס 4".

השופטת מתחה ביקורת על התנהלות הקבלן, שניסה למזער את אחריותו לנזקים, ואף ניסה לייחס לרוכשים את האחריות לפיצול הדירה. בתוך כך נדחתה טענתו כי הרוכשים הם שגרמו לנזקים ולעיכוב בקבלת טופס האכלוס.

"הנתבע לא הוכיח כלל ועיקר אחריות התובעים לנזק כלשהוא שנגרם לבניין בשל מעשיהם ו/או רשלנותם", כתבה השופטת, ואף הביעה פליאה על בקשתו הלא ברורה לקבלת "חלקו" בדמי השכירות, לאור העובדה שהדירה בכלל לא בבעלותו.

לכן, השופטת דחתה את תביעתו של הקבלן, וקיבלה את טענת התובעים לפיה הוא האחראי לליקויי הבנייה ולעיכוב בקבלת טופס האכלוס. עם זאת, דחתה השופטת את בקשת הרוכשים לקבלת פיצוי עבור נזקי הרטיבות במרתף, מכיוון שלא הגישו כל חוות דעת בעניין.

לפיכך, הקבלן חויב לפצות את הרוכשים בסך של 193,835 שקל, בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 25,000 שקל.

  • ב"כ התובעים: עו"ד קדרון
  • ב"כ הנתבע: לא צוין בפסק הדין

לעורך דין מקרקעין • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין שמשון רוקח ממשרד צימרינג - רוקח עוסק בדיני מקרקעין.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר