סערה במליאה

חוק העמותות אושר בקריאה ראשונה, שקד תקפה וזועבי הורחקה

הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את חוק העמותות, המחייב דיווח על מימון ממדינה זרה. השרה שקד תקפה את השמאל. ח"כ זועבי עוררה סערה כשקראה לנחם משפחות מחבלים והורחקה (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
זועבי מורחקת מהדיון (צילום: הדס פרוש - פלאש90)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי), בקריאה ראשונה את חוק העמותות של שרת המשפטים איילת שקד, המחייב עמותות וגופים הנתמכים בידי יישות מדינתית זרה לדווח על כך בפרסומים.

בהצעת החוק מוצע: "לקבוע בחוק חובת שקיפות מוגברת, שתוטל על עמותות וחברות שעיקר מימונן מתרומות שקיבלו מישויות מדיניות זרות כהגדרתן בחוק. מוצע לקבוע כי עמותות וחברות אלה, יציינו שעיקר מימונן הוא כאמור בכל פרסום המיועד או זמין לציבור, בפנייה בכתב לנבחר ציבור או לעובד ציבור, בדין וחשבון שהם עורכים ומפיצים לציבור ובכל דיון המתקיים במקום העבודה של עובד ציבור או נבחר ציבור. מוצע להטיל את הקנס הקבוע לחוק העונשין על עמותה שהפרה את החובה האמורה וכן להסמיך את רשם החברות להטיל עיצומים על חברה שהפרה את החובה".

שרת המשפטים איילת שקד תקפה במהלך הדיון את השמאל ואמרה: "אחרי שנים שהשמאל הפך את השקיפות "קרדום לחפור בו" וכלי מנהלי לעשות בו שימוש פוליטי כנגד הימין - התחלתם לחשוב שהשקיפות זו נחלה שירשתם; התחלתם לנהוג בשקיפות "מנהג בעלים". כאילו השקיפות היא נכס שהיה רשום בטאבו על שם אבא שלכם. כאילו אתם "בנים ממשיכים". אתם בשמאל הרי מזדעקים על עצם השימוש של הצעת החוק בביטוי "שקיפות" כאילו לקחו מכם משהו ששייך לכם".

שקד מציגה את החוק (צילום: הדס פרוש - פלאש90)

לדבריה: "השקיפות לא שייכת לכם ולא ירושה שלכם. ומסתבר שתצטרכו לקבל את זה שלפעמים הנושא החשוב הזה מקודם על ידי חברים ממפלגות השמאל ולפעמים על ידי חברים ממפלגות הימין. טוהר המידות, שקיפות ומנהל תקין אינם עניינים שמקודמים על ידי צד אחד בלבד באולם הזה.

"אלה ערכים שכולנו צריכים לשאוף אליהם. גם אם לעיתים זה פחות נעים לכם. מכיוון שאתם תופסים את עצמכם כצודקים, גם כאשר אתם מייצגים שני אחוז בחברה הישראלית, מכיוון שאתם מאמינים שחוץ מכם כולם שטופים בשטיפת מוח דתית, מכיוון שאתם לא מאמינים במושג "רצון הבוחר" ואתם משוכנעים שרק אתם יודעים לספק לציבור את מה שהוא באמת צריך – אתם מוכנים לדלג על הכרעת הרוב.

"רובכם מנתקים בין דמוקרטיה לשלטון הרוב. אצלכם דמוקרטיה היא שלטון הצדק. ורק אתם כמובן יודעים להגדיר מהו צדק. צדק הוא עוד מושג שנדמה לכם שרשום על שמכם בטאבו. אתם חושבים שהדמוקרטיה הישראלית כה שברירית שיום יום אתם מנסים להציל אותה מידיו של הציבור הישראלי שהוא הוא אבן היסוד שלה"

במהלך נאומה של שקד הוצאו חברי הכנסת עיסאווי פריג' ותמר זנדברג שהפריעו לנאומה.

ח"כ זהבה גלאון תקפה בתגובה: "שרת המשפטים נשאה את שם השקיפות לשווא. את מדברת בשם השקיפות? למה לא דיווחת לנו על זהות התורמים העלומים שלך שאחד מהם חשוב בסחר בסמים ובנשק כפי שנחשף בתחקיר מולד? אתם אומרים נכה בשמאל ונסית את תשומת הלב מהביצה הממאירה ששם גדלה הצעת החוק הזו. זו לא שקיפות זו רדיפה פוליטית. מי שמוציא את דיבתה של ישראל בעולם זה איילת שקד והחברים המתנחלים שלה. העולם שונא את ישראל לא בגלל מה שהארגונים מפרסמים אלא בגלל הכיבוש".

ח"כ מירב מיכאלי: "שרת המשפטים מאשימה אותנו שאנחנו רוצים לקחת מונופול על השקיפות, כאילו היא מביאה שקיפות. רק ברביעי האחרון הקואליציה הפילה הצעת חוק של ציפי לבני שאם שקיפות אז על כולם. החוק הזה הוא לא שקיפות, הוא חוק הטלאי הצהוב לעמותות של זכויות אדם. אלה ארגוני שלום שזו מילה מגונה בעידן הזה. זה החוק הכי צבוע שהגיע לכנסת הזו מיזה הרבה זמן".

ח"כ קארין אלהרר: "חזרתי השבוע מביקור בארה"ב, נפגשתי עם חברי קונגרס והם בהלם מההצעה הזו. כשמדברים על שקיפות אם כבר רוצים שקיפות בואו נחיל אותה על כולם. מה שונה תורם פרטי ממדינה זרה? תורמים פרטיים שיש להם כל מיני עסקים מפוקפקים זה בסדר? אז איפה השקיפות?".

ח"כ איימן עודה תקף את ראש הממשלה: "הפרלמנט האתונאי קרס כאשר חברי פרלמנט החליטו להשעות חברי פרלמנט אחרים. אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של כרסום המרחב הדמוקרטי. אם מדברים על נאמנות חשוב לחשוב האם לממשלה יש נאמנות כלפי אזרחיה גם העניים וגם הערבים או שאין לה כלל וכלל נאמנות. ראש המסיתים הוא ראש הממשלה נתניהו, שעושה דה לגיטימציה לכל מי שחושב אחרת רק בשביל לשמור על השלטון שלו".

ח"כ חנין זועבי, עוררה סערה בנאומה כשאמרה: "הפליאה והזעם צריכים להיות מופנים כלפי יתר חברי הכנסת שלא מוצאים לנכון אף פעם לנחם משפחות שכולות פלשתיניות. המפריד בין דם לדם הוא גזען מסוכן ואכזר". הדברים עוררו סערה במליאה, זועבי המשיכה לדבר לאחר שזמנה תם על אף בקשות חוזרות של מנהלת הישיבה ח"כ נורית קורן והורדה מהדוכן בכח על ידי הסדרנים.

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד: "הבעיה בחוק העמותות היא שהוא מחטיא את המטרה. אני נלחם בעמותות האלה הרבה לפני אלה שהתעוררו עכשיו. אתם מחזקים את עמותות השמאל ההזויות האלה ונותנים להם לגיטימציה של ממשלות אירופאיות ועושה אפקט הפוך. זה מקל עליהם לאסוף תרומות והופך אותם לארגונים לגיטימיים בחסות ממשלות אירופאיות. זה חובבנות. אם אתם באמת מחנה לאומי, הוא לא נותן לגיטימציה לארגוני שמאל הזויים".

לפני ההצבעה ביקשה ח"כ גלאון להפוך את ההצבעה להצבעת אי אמון בממשלה.

50 ח"כים תמכו בהצעה ו-43 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך טיפול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר