טור דעה

יאיר לפיד - ידיד הקיצוניים ואויב החרדים החדשים / דוד רוזנטל

מציאות פוליטית בה יאיר לפיד נמצא במקום מרכזי, היא הרת אסון עבור החרדים העובדים והחרדים המתגייסים. לפיד יוצר אקלים פוליטי בו שילוב חברתי הוא בלתי אפשרי ומסייע בעיקר לקיצוניים (טורים)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
יאיר לפיד ודוד רוזנטל (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 ובאדיבות המצלם)

יש קולות במרחב ה"חרדים החדשים" אשר מביטים בשביעות רצון על הפנים החדשות של יאיר לפיד, שהחל באחרונה לחזר אחר כל חרדי שרק מוכן לדבר אתו. הידברות זה תמיד נחמד, אך יש להבין כי יאיר לפיד הוא הנזק הגדול ביותר שיכול להיות דווקא לחרדים המעוניינים להשתלב בתעסוקה ובאקדמיה. לפני שיהיו כאלה שיחלו לתת בו אמון ולהטות לבבם להידברות מדומה, חשוב לי להעמיד דברים על מקומם.

את הדיון על הצורך בלימודי ליבה או גיוס לצבא נותיר לעת אחרת, באופן אישי אני חושב שהם בהחלט נצרכים, אך לא ארחיב בכך. מציאות פוליטית בה יאיר לפיד נמצא במקום מרכזי, היא הרת אסון עבור החרדים העובדים והחרדים המתגייסים. לפיד יוצר אקלים פוליטי בו שילוב חברתי הוא בלתי אפשרי, ומסייע בעיקר לקיצוניים המעוניינים להרחיק כל שילוב.

לפיד מציג עצמו כמי שקידם את שילוב החרדים בתעסוקה, בצבא ובאקדמיה. לא מיניה ולא מקצתיה. טענותיו הזויות, הוא סך הכל מנסה לנכס לעצמו הליכים שהתקיימו גם בלעדיו. תהליך שילוב החרדים בתעסוקה הוא עקבי מזה למעלה מעשור, כאשר כל שנה מספר החרדים העובדים עולה. במקביל גם עולה מספר החרדים המשרתים בצה"ל (וכידוע, בהם הרבה מאד חרדים לשעבר). בתקופת כהונתו של לפיד הליכי השילוב נעצרו ואף נסוגו, והם חזרו לעלות אחרי שנפלט לספסלי האופוזיציה. כלומר, פירות כהונתו הם לכל היותר עיכוב תהליכים אשר היו חזקים יותר אילולי בכלל היה בפוליטיקה.

כנראה שהוא עצמו מודה בכל בינו לבין עצמו, ולכן מנסה לטפח מערכת יחסים עם חרדים (חדשים), כמו גם שהוא מבין שבלי החרדים הוא לא יצליח להגיע לעמדה פוליטית משמעותית. יהיו דעותיו אשר יהיו, מצג השווא שהוא משווק כעת, כביכול השתנה ומעתה הוא מאיר פנים לחרדים – הוא שיקרי לחלוטין.

מאבק לפיד בחרדים אינו עניין רטורי בלבד, כך שהפסקת ההתלהמות ושינוי הרטוריקה לשיח מכובד ומשולב בחיוכים, לא מעיד על שינוי כלשהו. שינוי אמתי הוא שינוי במדיניות, ובאופן מוצהר. הרי הרטוריקה של לפיד כלפי החרדים הייתה די מרוככת לפני שנבחר, והפכה למתלהמת לאחר שנבחר. כעת ומנסה למחזר את ההיסטוריה שוב.

מהו שינוי מוצהר? למשל שמצע יש עתיד ייכתב מחדש בכל הסוגיות הרלוונטיות לחרדים. אם המצע ישתנה, אזי לא צריך לחיוכים, מפגשים, דיבורים. השינוי יהיה גלוי ואמתי. לעת עתה, שורו וראו מה כתוב במצע יש עתיד, ואל תביטו לחיוכים של היו"ר. הטקסט שם מתחיל במילים "תכנית יש עתיד לשילוב הציבור החרדי בחברה הישראלית", זו הכותרת, ואני חושב היא אומרת הכל. זו לא הידברות, זה לא מציאת מכנה משותף, זה לא דו שיח. אלא שילוב כפוי של החרדים בישראליות. לידיעתך, מר לפיד, חרדים לא רוצים להשתלב בחברה הישראלית בשום צורה. יש הרבה חרדים שרוצים להשתלב בתעסוקה, יש שרוצים להשתלב באקדמיה. אין חרדים שרוצים להשתלב בחברה שלך. לא לא. אך יותר מכך, שימו לב מיהו המשלב ומיהו המשולב. "שילוב הציבור החרדי", איפה? "בחברה הישראלית". אין כאן ניסיון למצוא פשרה, אלא דרך ברורה לכפייה. הם, החרדים, ישולבו בחברה הישראלית. ירצו או לא ירצו.

נעבור לכותרת המשנה של מצע יש עתיד: "יש עתיד' שואפת לקיומה של חברה ישראלית אחת, מאוחדת, על כל מרכיביה ורבדיה השונים, שכולם בה ערבים זה לזה. אנו מאמינים בחובתנו לעשות תיקון בשסע הקורע את החברה, ליצור חיבור אמת – תרבותי, קהילתי, כלכלי ולאומי - בין הציבור החרדי לכלל הציבור בישראל, וללמוד לחיות יחד מתוך הבנה, שיתוף, וגיבוש ערכים משותפים.

אין כאן הבנה לרצון או לצורך של מישהו להחזיק בתרבות משלו, או באורח חיים משלו. הוא לא מוכן לאפשר אוטונומיה חינוכית או ערכית יחד עם שילוב תעסוקתי והשכלתי. לא, הוא רוצה הכל: את התרבות, את הקהילה, את הלאום ואת הכלכלה. אה, וגם "ערכים משותפים", כמובן.

אגב, את מצע יש עתיד במלואו אפשר לראות בספר דברי הימים לרב גוגל שליט"א. ולמתעניינים, לא מדובר בטקסט מופת מבחינה לוגית.

התוצאות של כהונת לפיד האחרונה הן קשות, דווקא הקיצוניים במגזר החרדי קיבלו רוח גבית, והחרדים חפצי השילוב הוסגו הרחק לאחור. אין לנו צורך בקדנציה נוספת כזו, במיוחד שאנו יודעים שהמצע הוא אותו מצע. לאור האמור לעיל, אני ממליץ לכל מי שמתחיל לתהות אחר כוונותיו של לפיד, לכל מי שמתרשם מהחיוכים והקשב, להטיח בפניו שוב ושוב את השאלה: "האם אתה מוכן לשנות את המצע בכל הקשור לחרדים"?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר