מחקר מטריד

93% מהעופות בישראל נגועים בחיידק הגורם לזיהום מעיים

מחקר מטריד של מועצת הלול חושף כי 93% מהעופות בישראל נגועים בחיידק הקמפילובקטר הגורם מספר אחד לזיהומי מעיים ומחלות קיבה ונפוץ בעיקר בעופות טריים • למה לא מזהירים? (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

מחקר מטריד: כמעט כל העופות הטריים בישראל נגועים בחיידק "קמפילובקטר", הגורם מספר אחת לזיהומי מעיים.

המחקר בוצע במהלך השנה האחרונה על ידי מועצת הלול, ונחשף ב"דה מרקר". על פי הנתונים, 93% מלהקות העופות במדינה נגועים בחיידק.

עיקר הזיהום של החיידק הוא בעופות טריים, משום שהחיידק לא עמיד בטמפרטורות נמוכות. החיידק מת בבישול, אך עדיין מזהם את כלי הבישול ואת כל מה שבא במגע עם העוף טרם הבישול המלא.

חיידק הקמפילובקטר ידוע כגורם מספר אחת לזיהומי מעיים ומחלות קיבה בישראל. העלולים במקרי קיצון להתפתח לזיהומים קשים בעיקר בקרב ילדים.

לשם ההשוואה, על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2013 דווחו 8,000 מקרי תחלואה מקמפילובקטר, לעומת פחות מ-3,000 מקרים שנגרמו מסלמונלה. כאשר הערכות הן כי על כל מקרה ששדווח ישנם 5 עד 10 מקרים שלא דווחו.

יצויין כי הנגיף נפוץ במדינות רבות בעולם וגם במדינות מתקדמות, אך למשל בארה"ב מחטאים את העופות בחומרים כימיים המותרים לשימוש וכן מצמידים תווית לעופות, המסבירה כיצד לצמצם את ההשפעה של החיידק.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה ל"דה מרקר": "משרד החקלאות פועל באופן רציף למניעת מחלות בעופות ובביצים. בכל העולם, בדומה לבני אדם, גם בבעלי חיים ישנם חיידקים הגורמים למחלות. המשרד בחן את שיטות הטיפול הנהוגות בעולם ובדומה למדינות המפותחות, המשרד מפעיל אמצעי בדיקה, חיסון ומעקב אחר המחלות. בחודשים הקרובים המשרד עומד לצאת בתוכנית ממוקדת להפחתת חיידקים, בדומה לתוכניות המקובלות באיחוד האירופי ובארה"ב. משרד החקלאות מדגיש כי יש לצרוך עוף טרי מבושל היטב".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות עוקב אחר התחלואה בישראל, כולל תחלואה הנגרמת מחיידק זה. על פי נתוני האגף לאפידמיולוגיה, אין עליה בתחלואה מחיידק זה בשנים האחרונות. שיעור התחלואה ל-100 אלף איש בשנים האחרונות - 67.9% ב–2013, 68.1% ב-2014 ו-54.5% ב-2015.

"שיעורים אלה דומים לקיים באירופה. לגבי שיעור העופות הנגועים, מתוך דו"ח של ארגון הבריאות העולמי ניתן לראות שאמנם יש מדינות עם שיעור נגיעות נמוך יותר, אך מאידך יש מדינות מתקדמות כגון ארה"ב, בריטניה, איטליה ועוד עם שיעור נגיעות דומה לישראל. לגבי הנחיות לציבור: מניעת הדבקה בקמפילובקטר הנה באמצעות שמירה על הגיינה אישית וסביבתית, ובדגש על היגיינת מזון. שירות המזון במשרד הבריאות פירסם זה מכבר באתר המשרד מדריך לעבודה נכונה עם מזון ומדריך לטיפול והיגיינה במזון, הכולל גם התייחסות מפורטת לעופות. קיימנו השנה חודש בטיחות במזון שבו פרסמנו פוסטים, כתבות ומידע בנושא."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר