מגמה שוויונית: סכום המזונות יקבע תוך התחשבות בהכנסות האם

האם תבעה מהאב מזונות עבור שלושת ילדיהם וביקשה לחייבו בתשלום חודשי של 5,000 שקל בתוספת הוצאות דיור של 2,800 שקל. האב טען כי הסכומים מופרזים וכי האם אינה ממצה את פוטנציאל השתכרותה. בית המשפט: יש להביא בחשבון גם את יכולת ההשתכרות של האם

עו"ד מיכל ברנקין | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לבני הזוג שלושה ילדים בגילאי שלוש, שבע ועשר. לאחר התדרדרות יחסיהם הגישה האם תביעה בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת ודרשה מזונות, מדור (הוצאות דיור) וחינוך עבור הילדים.

לטענת האם, הוצאות הילדים עומדות על 5,000 שקל בחודש, ויש להטיל את מלוא הסכום על האב שכן היא מרוויחה 4,300 שקל, ואילו האב מרוויח 12,000 שקל בחודש מעבודתו, בנוסף להכנסות מעבודות פרטיות ומכספי ירושה.

שאלות בענייני מזונות?

פנו לעורך דין משפחה

בבית הדין הרבני בו מתנהלת תביעת הרכוש ביקשה האם לרכוש את חלקו של האב בדירתם המשותפת וטענה כי טובת הילדים להמשיך לגור בדירה בה נולדו וגדלו. לצורך כך, אמרה, תיקח הלוואת משכנתא. בתביעתה הנוכחית ביקשה האם כי בית המשפט יורה לאב להחזיר לה חצי מסכום ההלוואה העתידית – סך של 2,800 שקל, כדי למלא את חובתו לספק לילדיהם מדור.

האב טען מנגד כי הוצאות הילדים מופרזות ואין לחייבו ביותר מ-3,000 שקל בחודש, כולל מדור. האב הוסיף כי הוא מרוויח רק 10,500 שקלים בחודש וכי הוצאותיו עולות על סכום זה. עוד טען כי האם לא ממצה את הפוטנציאל שלה ויכולה להרוויח 10,000 שקל בחודש שכן עברה הכשרה מקצועית.

האב התנגד כי האם תקנה ממנו את חלקו בדירה וטען שזכותו לקבל מחצית משוויה. הוא הוסיף שבוודאי אין לחייבו בהחזר מחצית המשכנתא שתיטול האם, שכן עומדת בפניה האופציה לשכור דירה.

רוח העידן משתנה

השופט אסף זגורי קבע כי הסכום שדרשה האם עבור הוצאות הילדים הוא סביר ואף מינימאלי והוא יעמוד על סך 4,750 שקל.

השופט הבהיר כי הסמכות לדון בפירוק השיתוף בדירה היא לבית הדין הרבני, אך לצורך פסיקת המדור הוא יתייחס לאפשרויות השונות: אם הדירה תימכר והאם תשכור דירה חליפית – יחויב האב בחצי משכר הדירה (עד 1,500 שקל). אך אם תרכוש האם את חלקו של האב בדירה – אין לחייב אותו בתשלום מחצית ההלוואה שכן הדבר יגרום בפועל לכך שהוא לא יקבל כל פיצוי על חלקו בדירה. לכן במקרה זה אין לחייב את האב בתשלום עבור מדור אלא להגדיל את סכום המזונות.

השופט הדגיש כי החבות במזונות ילדים מעל גיל 6 צריכה להיות שוויונית – הן ביחס לצרכים ההכרחיים והן ביחס למותרות. לדבריו "רוח העידן משתנה" ויש לבחון היום גם את פוטנציאל ההשתכרות של האם ולא רק של האב. במקרה זה לאם פוטנציאל השתכרות גבוה יותר ממשכורתה הנוכחית ויש להעמידו על סך 6,500 שקל. ביחס לאב נקבע פוטנציאל השתכרות של 12,500 שקל.

השופט הבהיר כי מזונות בת השלוש חלים רק על האב אך לא ניתן לבודד את "כמות הקורנפלקס" שלה משל אחיה ולכן יש לערוך אומדן. האב חויב במזונות בהתאם לחלקו היחסי לפי פוטנציאל השתכרותו בהשוואה לפוטנציאל השתכרות האם. בסך הכל נפסקו לחובת האב מזונות על סך 3,565 שקל. השופט סיכם כי אם תשכור האם דירה יחויב האב גם ב-1500 שקל נוספים ואם היא תרכוש את חלקו בדירה – החיוב במזונות יגדל ל -4,420 שקל. לא נפסקו הוצאות.

  • ב"כ התובעים: עו"ד גלית ביטון-לנקרי
  • ב"כ הנתבע: עו"ד אריה סאמרלי

לעורך דין משפחה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותבת: עורכת דין מיכל ברנקין עוסקת בדיני משפחה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר