לקראת כינוס 'המועצת' החסידית

חבר 'מועצת': "הפגיעה בכותל חמורה מפרשת המשחן בשבת"

המועצת החסידית תתכנס לדון בפשרה בכותל עם הרפורמים ובמאבק במחוז החרדי • חלק מחברי המועצת מעוניינים בנקיטת צעדי מחאה חריפים נגד הפשרה הממשלתית עם הרפורמים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כינוס המועצת. ארכיון (צילום: משה גולדשטיין)

בכינוס מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל שיתקיים בקרוב צפויים האדמ"רים לדון בשני נושאים עיקריים הניצבים על סדר יומה של היהדות החרדית.

הראשון הינו מתווה ההכרה בכותל הרפורמי שאושר בממשלת ישראל זאת למרות התנגדות השרים החרדים וכן ביחס למחוז החרדי במשרד החינוך בעיקר לאחר מינוי המנהל החדש.

בנושא הראשון, ההחלטה לכאורה כבר עברה בממשלה ולפחות לדברי הנציגים החרדים קיבלה סוג של תמיכה שבשתיקה מצד גדולי ישראל שגם אם לא נתנואור ירוק למהלך מלכתחילה הרי שבדיעבד העדיפו העלמת עין וכך הצהירו נציגי ש"ס, אגודת ישראל ודגל התורה.

כעת מתברר כי לפחות חלק מהאדמו"רים רואים במהלך סוג של נזק בל יכופר שאסור להכיר בו ויש לצאת בצעדי מחאה חריפים לצד אולי אפילו איום במשבר קואליציוני.

לא ברור האם הדבר אירע בשל העובדה שנציגי הארגונים הרפורמים חגגו את ההישג שלהם בכלי התקשורת או שדעת חלק מהרבנים שהביעו התנגדות פומבית וחריפה היא זו שהשפיעה או שאולי בכלל זו היתה דעתם של אותם אדמו"רים מלכתחילה אולם בשל העובדה שהמועצת לא התכנסה לפני ההחלטה לא יכלו להביע את דעתם.

כך או כך חלק מאותם אדמו"רים הביעו בימים האחרונים התנגדות תקיפה לעצימת עין מול המתווה שאושר בקואליציה הנוכחית בה חברים נציגי המפלגות החרדיות ואולי אף צפויים לדרוש את שינוי המתווה.

אחד האדמו"רים אף התבטא ואמר כי אם בזמנו הפילו את הממשלה (ב-99) בשל נסיעת המשחן בשבת הרי שהפגיעה בקדושת הכותל המערבי חמורה שבעתיים.

"אם פרשנו בגלל אותו משחן שנסע בשבת אין סיבה שבמקרה דנן לא נאיים על כך לפחות בכדי להוכיח את רצינות המאבק ואת הפגיעה הנוראה בכותל המערבי", התבטא אותו אדמו"ר בחריפות.

גם אדמו"רים נוספים אין דעתם נוחה וזו בלשון המעטה מהצב שנוצר כאילו ההסכם אושר בקריצה על ידי המהנהגה החרדית הרוחנית והפוליטית וקוראים לצאת נגדו באופן נחרץ וברור.

חלקם גם נחשפו לוויתורים חדשים עליהם לא ידעו הקיימים בהסכם שנחתם כמו גם מביעים חשש מפני בעיות הצניעות והתערובת שיווצרו בכניסה המשותפת למתחם הכתלים (המערבי ולהבדיל הרפורמי) כפי שנקבע באותו הסכם.

השאלה הגדולה הינה האם בסופו של דיון מעמיק יסתפקו באגודת ישראל בהבעת מחאה תקיפה והגברת עוצמת האיום מול ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אך ללא גרימת משבר קואליציוני או שדעת האדמו"רים המבקשים ללכת עד הסוף היא זו שתגבר.

ההערכה בקרב גורמים בתנועה כי בסופו של יום ישמיעו האדמו"רים את דעתם הנחרצת וייצאו בהבעת מחאה בקול גדול אולם הדבר לא יגיע למישור המעשי של איום ממשי על שלמות הקואליציה.

"הכל עוד פתוח ואי אפשר לדעת לאן יתגלגלו העניינים בדיון", מבהירים הגורמים.

במקביל יעסקו האדמו"רים ביחס כלפי המחוז החרדי שאף הוא שנוי במחלוקת בקרב הנציגות החרדית כאשר ההכרה בו בפועל על-ידי חברי הכנסת ואישי החינוך נמשכת.

השאלה בנידון הזה הינה האם יש להחריף את החרם ולהורות לחברי הכנסת ולמנהלים שלא לשתף פעולה כלל או שניתן "לשחרר את החגורה" ולנהוג במדיניות של "כבדהו וחשדהו" כאשר ההערכה הינה שמנהל המחוז החרדי החדש איציק זהבי ינסה לבוא לקראת הגורמים החרדים ולפיכך ניתן לתת צאנס ואפשרות לשינוי אווירה ויצירת אמון מחודש בן צמרת משרד החינוך לנציגים החרדים ללא מתן אפשרות להתערבות בתכנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר