ישראל 2016: יותר תינוקות, פחות אחיות טיפת חלב

מסמך רשמי של משרד הבריאות חושף מחסור חמור באחיות טיפת חלב. התוצאה? הורים לתינוקות באזור פתח תקווה, תל אביב וירושלים עשויים להמתין שבועות ארוכים לחיסונים ולא להגיע בזמן לבדיקות התפתחות חיוניות (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מסמך רשמי של משרד הבריאות שהגיע לידי ״ידיעות אחרונות״ חושף מחסור חמור באחיות טיפת חלב בארץ.

המשמעות: עומס כבד בתחנות טיפת חלב שעלול לגרום לקשיים בהגעה סדירה לקבלת חיסונים ובדיקות התפתחות שגרתיות.

תחנות טיפת חלב, הפרושות בכ-600 מוקדים ברחבי הארץ, מעניקות בכל שנה שירותי רפואה מונעת ללמעלה ממיליון תינוקות, פעוטות עד גיל 6 והוריהם. הטיפול כולל חיסונים ובדיקות גובה, משקל, ראייה, התפתחות, תקשורת, הפרעות אכילה וכיוצא בזה. בנוסף, האחיות מטפלות בנשים הרות, ומסייעות באיתור אוכלוסיות בסיכון בעקבות דיכאון אחרי לידה ואלימות במשפחה.

שכר נמוך, עבודה מסביב לשעון

"זה עומס בלתי רגיל", אומרת לרותם אליזרע בידיעות אחרונות, אחות בתחנת טיפת חלב מאזור פתח־תקווה. "כשאני מגיעה הביתה אחרי יום עבודה אני על סף התמוטטות. אם לא יימצא פתרון בטווח הקרוב לא תהיה ברירה ואיאלץ לחפש עבודה אחרת. זה לא שפוי".

תחנות טיפת החלב לא התרחבו ביחס לגידול באוכלוסייה, מה שיוצר עומס אדיר על האחיות.

הסיבות לכך, בין השאר, זה שכרן הנמוך של האחיות לעומת אחיות בתי החולים, מה שמביא לתקנים לא מאוישים בחלק מהתחנות. ואם זה לא מספיק, אחיות טיפת חלב מוטלת גם העבודה האדמיניסטרטיבית, כיוון שמשרד הבריאות החליט שאין צורך במזכירות.

בנוסף, ישנן תחנות טיפת חלב שאין בהן מערכות ממוחשבות, ואם יש, הן לא מסונכרנות עם מערכות נוספות של מערכת הבריאות, מה שעלול לפגוע בטיפול בילדים.

הרצוי מול המצוי

לפי תקן משרד הבריאות, יש להציב אחות אחת על כל 375 פעוטות.

בפועל, המציאות שונה לגמרי. האזור בו קיימים העומסים הכבדים ביותר הוא אזור פתח תקווה, בו יש אחות אחת על כל 1,043 פעוטות. באזור תל אביב, יש אחות אחת על כל 732 פעוטות ולא רחוק משם, בירושלים, אחות אחת אחראית ל-714 פעוטות.

אזורים עמוסים נוספים זה מחוז הדרום, שם יש אחות אחת על כל 682 פעוטות, אזור רחובות עם 660 פעוטות לאחות, וסוגר את הרשימה אזור רמלה, שם יש אחות אחת על כל 595 פעוטות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר