אאא

משרדי האוצר והתחבורה יוציאו בשבועות הקרובים מכרז לגוף בינלאומי שיבחן את קווי הרכבת העתידיים בגוש דן ויקבע האם כדאי שיהיו מתחת לאדמה, כלומר רכבת תחתית, או כרכבת קלה מעל האדמה. מדובר בחלופה אותה הציע משרד האוצר לפני כשנה, אז התברר שקווי הסעת ההמונים שמחברים את ערי השרון (דוגמת כפר סבא) או את ערי הלווין מדרום לעיר (דוגמת ראשון לציון) אינם עונים על הביקוש הצפוי לתחבורה ציבורית.

התוכנית הנוכחית היא סלילת הקו האדום שכבר נמצא בעבודות (פ"ת-ת"א-בת ים). שני קווים נוספים (ירוק, מחולון להרצליה וסגול, מתל אביב מזרחה ליהוד) נמצאים באישורים אחרונים ולפני ביצוע.

התוכנית שתידון בקרוב היא בנוגע לבניית שבעה קווי רכבת שיחברו את כפר סבא שבשרון, דרך אור יהודה שממזרח לתל אביב ועד רחובות מדרומה. הקווים הללו (שכונו הקו הכחול; הצהוב; הוורוד והחום) אמורים להיות קווים עיליים בעלי יכולת הסעה מוגבלת יחסית בשל מגבלות תנועה מעל לקרקע. האוצר ביקש בשנה שעברה לבחון היתכנות של הסבת הקווים למטרו, כלומר הטמנת כל הקווים, כדי שאלו יוכלו לנסוע יותר מהר ולהסיע יותר אנשים. הבעיה הגדולה של הפרויקטים הללו היא העלות שלהם - הקו האדום יעלה למשלם המיסים כ-17 מיליארד שקל, כאשר רק חציו מוטמן בקרקע.

הבוקר (ב') אמרו גורמים באוצר ל"כלכליסט" שהנושא אמנם יצא לבחינה חיצונית ראשונית, אולם הקמת קווי מטרו לאורך ורוחב מטרופולין דן עלולה להכפיל או לשלש את עלות כל קו, מה שמעמיד את כלל העלות על 150 עד 200 מיליארד שקל, סכום שהמדינה לא רוצה ואולי אף לא יכולה להוציא. במידה שתתגלה בעוד חצי שנה היתכנות, האוצר יבחן להוציא חלק מהקווים כפרויקט BOT, כלומר הפעלה ל-25 שנה על ידי זכיין.

עוד מזכירים באוצר הבוקר שכלל הקווים אמורים היו לעבוד בשנת 2025. הטמנה שלהם עלולה לדחוק את מועד ההפעלה של כל הקווים עד לשנת 2030.