על רקע הפשרה בכותל

דו"ח חושף: כך ניסו הרפורמים להשפיע על אורח החיים החרדי

עשרות עתירות תוך 5 שנים: דו"ח מרכז ליבה שמתפרסם לראשונה בכיכר השבת, מציג את הניסיונות הרבים של הרפורמים לשנות את הזהות היהודית בישראל ולהתערב באורח החיים החרדי (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
קהילה רפורמית, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בעקבות אישור "מתווה הכותל" על ידי הממשלה ללא התנגדות של חברי הכנסת החרדים ולאחר שחלק מנבחרי הציבור החרדים טענו שהמתווה אושר לאחר שהרפורמים ו"נשות הכותל" פנו לבג"צ וכי ההסכם הוא "כורח המציאות" על מנת למנוע פסיקת בג"צ בנושא, דו"ח חדש של מרכז ליבה מציג עשרות עתירות שהגישו הרפורמים והארגונים שפועלים נגד אורח החיים החרדי בחמש השנים האחרונות.

על פי הדו"ח, בחמש השנים האחרונות הוגשו לכל הפחות 25 עתירות לבתי המשפט נגד חרדים בין היתר במטרה לשנות את החינוך והצביון החרדי, כמו גם במטרה לבצע שינויים בנושא דת ומדינה. במרכז ליבה טוענים כי אם עתירה לבג"צ מהווה עילה להסכמים ולפשרות, הרי שאין לדבר סוף מאחר והארגונים שפועלים נגד החרדים מנסים להתערב בכל תחום. בנוסף, גורמים במרכז ליבה טוענים כי בחלק ניכר מהעתירות לבתי המשפט השונים, העתירות נדחו לעתים על ידי השופטים, אך בחלק מהמקרים העתירה בוטלה לאחר חקיקה של המפלגות הדתיות.

בין עשרות העתירות שהוגשו על ידי העמותות השונות שברובן מזוהות עם הרפורמים, ניתן למצוא עתירה שהוגשה לפני חודשים ספורים על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה יחד עם עמותת חדו"ש לביטול תמיכות של משרד הכלכלה למעונות יום, תמיכות שהותאמו לחרדים, בעקבות העתירה בית משפט קבע כי התמיכות יופסקו בצו על תנאי עד לתשובת המדינה בנושא.

לפני כשלוש שנים הגישה עמותת "המרכז לפלורליזם יהודי - התנועה ליהדות מתקדמת בישראל" המזוהה עם הרפורמים עתירה לבית המשפט על מנת לחייב את משרד החינוך להכניס את מבחני המיצ"ב למוסדות החינוך החרדים. בסופו של דבר נמחקה העתירה לאחר ששר החינוך דאז, שי פירון, ביטל כליל את מבחני המיצ"ב בכל הארץ.

בעתירה שהגישה עמותת "המרכז לפלורליזם יהודי" יחד עם עמותת חדו"ש ומספר ארגונים נוספים, עתרו העמותות לחייב את המדינה להכיר בנישואין אזרחיים ולהציע פתרונות לזוגות "חסרי דת" שרוצים להינשא בארץ. בסופו של דבר העתירה נמשכה לאחר שבג"צ הבהיר כי מקומו של הנושא הוא בחקיקה בכנסת.

בעתירה שהוגשה לפני מספר שבועות על ידי המרכז לפלורליזם יהודי - התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, נדרשו השופטים לקבוע קריטריונים ברורים לשירות לאומי אזרחי, זאת ככל הנראה במטרה למנוע אפשרות לשירות לאומי בעמותת "אפרת". העתירה נמחקה לאחר שהכנסת חוקקה חוק בנושא.

לפני כארבע שנים הגישה עמותת המרכז לפלורליזם יהודי - התנועה ליהדות מתקדמת בישראל שני עתירות נגד רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, עתירה אחת כללה דרישה להעמדה לדין של הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, בגין התבטאויות נגד האוכלוסייה הערבית המהוות לטענתם עבירות של פרסום הסתה לגזענות, ועתירה נוספת בדרישה להשעות את הרב שמואל אליהו מתפקידו בגין התבטאויותיו נגד הציבור הערבי. שני העתירות נדחו.

עמותת המרכז לפלורליזם יהודי - התנועה ליהדות מתקדמת בישראל גם הייתה בין העמותות שהגישו עתירה לבית המשפט בדרישה לביטול ההליך הקיים לבחירת מנהל לבתי הדין הרבניים, ודרישה לחייב מינוי אשה לתפקיד זה. גם עתירה זו נדחתה על ידי בית המשפט.

שתי עתירות בהן הייתה מעורבת עמותת חדו"ש, נגד העדפת חרדים ונגד "חוק טל" התקבלו, כשבעקבות כך ביטל בית המשפט את "חוק טל" והממשלה ביטלה החלטת ממשלה שנגעה לדמי "השלמת הכנסה" לאברכים. בעתירה אחרת של חדו"ש לגבי ביטול החלטה של בית דין רבני לענייני ממונות בעיר אלעד, נערכים הדיונים בבית המשפט בימים אלו.

בעתירה של התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת בישראל שהוכרעה לפני כשלושה שבועות נקבע כי ניתן לחייב מקוואות לאפשר טבילת מתגיירים רפורמים, זאת בניגוד להלכה. אותם ארגונים גם הגישו עתירה בדרישה למימון ברית מילה לגיור שאינו אורתודוקסי מתקציבי מערך הגיור הממלכתי.

בנוסף הגישו מספר עמותות המזוהות עם הרפורמים מספר עתירות שדרשו הכרה בגיורים הרפורמים לצורך קבלת אזרחות ב"חוק השבות". כמו גם עתירות לקבלת תקצוב ממשרד החינוך כמו גם קבלת הקצאות לבתי כנס רפורמים, כשבסופו של דבר הדרישות התקבלו על ידי ראש הממשלה נתניהו והעתירות נמשכו.

הישג נוסף שרשמו מספר ארגונים שפועלים נגד החרדים הוא פסיקת בית המשפט שאישר לפני כשבועיים את דרישת העותרים למינוי מנכ"לית אשה לבתי הדין הרבניים, ומינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר